۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳
رشد بیش از ۲ برابری سفرهای هوایی در اربعین ۱۴۰۲
در جلسه گزارش اقدامات و برنامه‌های ستاد اربعین مطرح شد

رشد بیش از ۲ برابری سفرهای هوایی در اربعین ۱۴۰۲

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: تعداد سفرهای هوایی اربعین با رشد ۵۵ درصدی پروازها افزایشی بوده و تعداد مسافران هوایی نیز ۶۱ درصد نسبت به اربعین سال گذشته افزایش یافته‌است.

به گزارش بازار، کمال هادیان‌فر معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در جلسه گزارش اقدامات و برنامه‌های ستاد اربعین که در محل وزارتخانه برگزار شد، در خصوص برنامه‌ها و اقدامات سفرهای اربعین با اشاره به خدمت رسانی همه بخش‌ها به زائران به‌صورت شبانه روزی با وجود افزایش دمای قابل توجه در این ایام، گفت: باید هماهنگی همه دستگاه‌های حاضر در عملیات جابه‌جایی زوار اربعین برای سال ۱۴۰۳ افزایش یابد و سازماندهی میان همه سازمان‌های مسئول تقویت شود.

هادیان‌فر با بیان اینکه شور و اشتیاق مردم برای سفرهای اربعین و زیارت فراتر از زیرساخت‌های موجود در ایران و عراق است، افزود: با توجه به اینکه تعداد زائران هر سال افزایش می‌یابد، باید برای ارتقای زیرساخت‌ها و همچنین توزیع سفرها برنامه‌ریزی کرد.

وی ادامه‌داد: پیش‌بینی می‌شود سال آینده تعداد مسافران اربعین افزایش یابد بنابراین همه بخش‌های حمل‌ونقل از جمله هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی و همه دستگاه‌ها از جمله شهرداری، سازمان راهداری و… حداکثر ظرفیت خود را برآورد و اعلام کنند تا نسبت به رفع کمبودها اقدامات و تدابیر لازم اندیشیده شود. باید خدمات مد نظر به زائران به بهترین شکل ممکن با هزینه کم ارائه شود و سفری ایمن در ایام اربعین فراهم شود.

وی اظهار کرد: در مواردی که لازم است از وزارت خارجه درخواست می‌کنیم برای حل برخی مشکلات با کشور عراق رایزنی کند. ۹۴ درصد این سفرها از طریق ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای انجام شده و از سفرهای انجام شده از طریق ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، حدود ۷۲ درصد سفرها توسط وسیله نقلیه شخصی و حدود ۲۸ درصد سفرها توسط ناوگان حمل‌ونقل عمومی انجام شده‌است. همچنین ۴۷ درصد ترددها از مرز مهران انجام شده است.

بر اساس گزارش اعلام شده تعداد سفرهای هوایی اربعین با رشد ۵۵ درصدی پروازها افزایشی بوده و تعداد مسافران هوایی نیز ۶۱ درصد نسبت به اربعین سال گذشته افزایش یافته‌است.

در حقیقت ناوگان حمل‌ونقل هوایی با برقراری بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ سفر، ۴۱۲ هزار و ۶۸۰ زائر را جابه‌جا کرده است. از جمله اقدامات مثبتی که در این حوزه در ایام اربعین انجام شد می‌توان به افزایش نظارت و ایجاد محدودیت در فروش بلیت‌ها اشاره کرد که موجب سازماندهی این حوزه شد. همچنین تعداد فرودگاه‌های مربوط به سفرهای اربعین به ۲۸ فرودگاه افزایش یافت.

راه اندازی مرکز کنترل مدیریت پروازها از دیگر اقدامات بود که به‌صورت ۲۴ ساعته در محل سازمان هواپیمایی کشوری حضور یافت و متوسط ۳۸ دقیقه تأخیر در پروازهای اربعین را به ثبت رساند.

جابه‌جایی ۹۶ هزار زائر اربعین توسط حمل‌ونقل ریلی
در ادامه جلسه گزارش سفرهای ریلی در ایام اربعین ارائه شد که بر اساس آن، ظرفیت راه‌آهن برای سفرهای اربعین ۱۴۰۲ حدود ۹۶ هزار نفر صندلی به مقاصد کرمانشاه خرمشهر و شلمچه بود و حدود ۴۱۰ هزار نفر مسافر در این مسیرها جابه‌جا شدند.

در حوزه حمل‌ونقل ریلی علاوه بر ایجاد ظرفیت بیشتر برای جابه‌جایی مسافران، راه اندازی قطارهای فوق‌العاده و راه اندازی قطار ترکیبی تهران_ کربلا که ظرفیت آن در سال ۱۴۰۳ بیشتر خواهد شد، از دیگر اقدامات مثبت انجام شده در این حوزه بود. مجموع سفرها به مقصد اهواز و کرمانشاه ۲۳۵ هزار و ۶۶۱ و مجموع سفرها در راه آهن اهواز - شلمچه ۱۶۶ هزار و ۵۵۳ نفر ثبت شد.

تهیه ۴ هزار و ۵۰۰ گزارش پیش‌بینی هوا در ایام اربعین
بر اساس گزارش ارائه شده از اقدامات سازمان هواشناسی کشور، راه اندازی نرم‌افزار موبایلی هوای اربعین و پیش‌بینی ۱۰ روزه وضعیت جوی و آب و هوای شهرهای عراق برای زائران اربعین انجام شد و تعداد گزارش‌های پیش‌بینی در مرزها در این ایام افزایش یافت.

به این ترتیب ۳ هزار و ۱۰۰ پیش‌بینی ۱۰ روزه و ۴ هزار و ۵۰۰ پیش‌بینی برای ۱۴۵ نقطه مرزی در اربعین ۱۴۰۲ تهیه شد که مجموع آن به ۴ هزار و ۵۰۰ گزارش می‌رسد.

اعزام گزارشگر و کارشناس هواشناسی به مرزها و شهرهای زیارتی عراق و اعلام مستقیم وضعیت جوی از آن نقطه از جمله اقدامات سازمان هواشناسی بود که مورد استقبال زائران اربعین قرار گرفت.

در پایان این جلسه بر انجام اقدامات زیرساختی به‌منظور توسعه و ارتقا زیرساخت‌ها تأکید شد.

کد خبر: ۲۷۰٬۴۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha