۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۷
مجموع ارزش بذرهای تولیدی بالای ۵۰۰ میلیون دلار است
رییس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر:

مجموع ارزش بذرهای تولیدی بالای ۵۰۰ میلیون دلار است

زمانیان، رییس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر گفت: مجموع ارزش بذرهایی که تولید کرده‌ایم بالای ۵۰۰ میلیون دلار است.

به گزارش بازار، محمد زمانیان افزود: در زمینه اصلاح بذر غلات ارقام جدیدی تولید کرده‌ایم که تا ۲۵ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی دارد.

رییس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر اظهارداشت: محققان ما با توجه به اقلیم چهارگانه سرد، معتدل، گرم وخشک جنوبی و گرم و مرطوب شمالی بذور غلات را اصلاح کرده‌ و نتایج خوبی هم در این زمینه به دست آورده‌اند.

وی با بیان این که ارقام جدید غلات در مقایسه به ارقام قدیمی ۲۵ درصد آب کمتری مصرف می‌کنند، افزود: با توجه به ذخایر ژنی که در بانک ژن خود داریم پیش‌بینی شده که با فناوری‌های جدید بتوانیم در آینده ارقامی تولید کنیم که تا ۴۵ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی شود.

زمانیان خاطرنشان کرد: در زمینه تولید رقم از زمان تاسیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، ۳۷۵ رقم معرفی و اصلاح کردیم که ۳۲۱ رقم به بعد از انقلاب اسلامی برمی‌گردد و از این ۳۲۱ رقم، ۱۹ رقم باغبانی و ۳۰۲ رقم گیاهان زراعی بوده است.

به گفته وی، میانگین معرفی ارقام از اول تاسیس این موسسه تا سال ۱۳۹۳ به طور میانگین ۵ رقم در سال بوده و از سال ۱۳۹۴ تاکنون ۱۵ رقم و از سال ۱۴۰۱ به بعد بالای ۲۰ رقم خواهد رسید.

رییس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر گفت: تاکنون ۱۵۰ رقم برای گندم معرفی کردیم که در این ارقام نیاز کشور، تغییر اقلیم، شرایط مختلف خاک، عملکرد و بیماری‌ها در نظر گرفته شده است.

وی افزود: کشور در بذر غلات ۹۸ درصد، در ذرت ۸۷ درصد، در بذر حبوبات، سورگوم و گیاهان علوفه‌ای ۱۰۰ درصد و در سویا و گلرنگ نیز ۱۰۰ درصد خودکفا است به طوری که هسته‌های اولیه این بذور در مقیاس وسیع موجود است و نیازی به واردات از خارج نیست.

کد خبر: ۲۷۰٬۳۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha