۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۶
لایروبی آب بندان های مازندران، لای ضرورتهای فراموش شده
بازار گزارش می دهد؛

لایروبی آب بندان های مازندران، لای ضرورتهای فراموش شده

ساری- محدودیت منابع آبی مازندران از یک سو و پایین بودن میزان ذخایر آبی لزوم توجه به بهسازی و مرمت آب بندان‌ های استان مازندران را ضروری می‌سازد.

بازار؛ گروه استان‌ها: ظرفیت مازندران در ذخیره سازی منابع آبی سطحی از ۷۰۰ میلیون متر مکعب فراتر نمی‌رود و نیمی از این منابع آبی در آب بندان‌ها ذخیره می‌شود.

پتانسیل آبی مازندران بیش از ۶ میلیارد متر مکعب است که درصد بالایی از آن بدون ذخیره سازی به دریا می‌رود و یا تبخیر می‌شود. از این رو به اعتقاد کارشناسان تکمیل طرح‌ های زیرساختی برای افزایش میزان ذخیره آب در استان امری ضروری به نظر می‌ رسد.

محدودیت مازندران در میزان ذخایر آبی سبب شده تا کشاورزان و شالیکاران استان در فصل‌ های منتهی به کشت با چالش کم آبی و خشکسالی دست و پنجه نرم کنند. از سوی دیگر کاهش میزان بارندگی نیز ناقوس خشکسالی را از دل زمستان در مازندران طنین انداز کرده است.

در استان مازندران بیش از ۸۰۰ قطعه آببندان وجود دارد که سالانه بیش از ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب را ذخیره می‌ کنند و لایروبی و مرمت این آب بندان‌ ها از طرح‌های مصوب سفر دولت در استان مازندران بوده که در برخی از مناطق اجرایی شده است.

مرمت ۱۱ قطعه آب بندان در بابل

سرپرست جهاد کشاورزی بابل از افزایش ۴۰ درصدی ظرفیت آبگیری آب بندان های بابل با اجرای طرح لایروبی خبر داد و اظهار کرد: عملیات لایروبی و مرمت ۱۱ قطعه آب بندان در ۹ روستای شهرستان بابل و میانگین افزایش ظرفیت آبگیری ۴۰ درصدی اجرا شد.

لایروبی آب بندان ها در مازندران ضروری اما فراموش شده

محسن آهنگری در گفت وگو با خبرنگار بازار گفت: برای ذخیره کردن آب در فصول پر باران و استفاده از آن در فصل های زراعی برای کشاورزی و مصارف دیگر عملیات لایروبی و مرمت ۱۱ قطعه آب بندان شهرستان بابل در سطح ۱۱۷ هکتار اجرا شد.

سرپرست جهاد کشاورزی بابل تصریح کرد: لایروبی، مرمت و بهسازی آب بندان روستاهای شهرستان با اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال از محل تامین اعتبار استانی و ردیف آب بندان ها در دست اقدام است.

سرپرست جهاد کشاورزی بابل: با توجه به نامتعادل بودن توزیع زمانی و مکانی بارش ها در منطقه، لایروبی و مرمت و بهسازی آب بندان ها برای ذخیره کردن آب در فصول پر باران و استفاده از آن در فصلهای زراعی برای کشاورزی و مصارف دیگر ضروری است

وی در ادامه مطلب با توجه به نامتعادل بودن توزیع زمانی و مکانی بارش ها در منطقه، لایروبی و مرمت و بهسازی آب بندان ها برای ذخیره کردن آب در فصول پر باران و استفاده از آن در فصلهای زراعی برای کشاورزی و مصارف دیگر را ضروری دانست.

آهنگری از هیئت امنا آب بندانها و شوراهای روستایی شهرستان بابل درخواست کرد با توجه به بارندگی های در پیش رو در اسرع وقت نسبت به آبگیری آب بندانها اقدام کنند.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: سه آب بندان به مساحت ۱۳۰ هکتار در شهرستان میاندورود بهسازی و مرمت می شود.

لایروبی و مرمت آب بندان ها در شهرستان میاندورود نیز از جمله مصوبات سفر استانی مسوولان بوده است و با اجرای این طرح ها، ظرفیت ذخیره منابع آبی منطقه برای سیراب کردن مزارع افزایش می یابد.

بهسازی آب بندان ها در میاندورود

بابک مومنی سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار بازار از تخصیص ۳.۵ میلیارد تومان اعتبار اجرای پروژه انتقال آب از رودخانه نکا رود به آب بندان طبقده به طول پنج و نیم کیلومتر خبر داد و گفت: برای ادامه بتنی کردن کانال‌های آبیاری شهر طبقده نیز ۲ میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده است.

وی اجرای طرح سامانه کم فشار اراضی شالیزاری شهرستان میاندورود و احداث ساختمان اداری جهاد کشاورزی میاندورود را از دیگر نیازها بیان کرد و گفت: پروژه های سازگاری با شرایط کم آبی در روستاهای بادله و انجیل نسام شامل تامین برق و تجهیز چاه کشاورزی نیز در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: برای تامین برق ایستگاه پمپاژ سامانه نوین آبیاری روستای ولوجا به مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار تامین شده است و مرمت و بهسازی آب بندان روستای چوکلا به مساحت حدود ۳۷ هکتار نیز جزو برنامه ها است.

مومنی همچنین به پروژه مرمت و بهسازی آب بندان روستای طبقده به مساحت حدود ۲۴ هکتار اشاره کرد و گفت: آب بندان روستای سوربن به مساحت حدود ۷۰ هکتار نیز بهسازی و مرمت می شود.

سرپرست جهاد کشاورزی مازندران تامین اعتبار پروژه شن ریزی جاده بین روستایی و دسترسی به مزارع به طول حدود ۲۰ کیلومتر و به مبلغ ۱۲ میلیارد تومان را دیگر مصوبات سفر استانی به میاندرود ذکر کرد.

لایروبی و مرمت آب بندان های مازندران از آن جا ضرورت پیدا می کند که طی سال های اخیر مازندران با چالش خشکسالی دست و پنجه نرم می کند و وضعیت منابع آبی استان هر سال کاهش می یابد.

لایروبی آب بندان ها در مازندران ضروری اما فراموش شده

کاهش نزولات جوی و آوردهای رودخانه ای سبب شده تا مسوولان مازندران برای فصل کشت جدید نیز هشدار ممنوعت کشت دوم برنج را در استان مازندران صادر کنند. مدیرعامل آب منطقه ای مازندران با اشاره به کاهش ۳۰ درصدی دبی رودخانه های استان گفت: ذخایر آبی روبه کاهش است.

وضعیت سدها و رودخانه ها خوب نیست

حیدر داودیان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اظهار این که امسال وضعیت بارندگی نسبت به پارسال بهتر شده است، افزود: با این حال میزان روان آب رودخانه ها با کاهش ۳۰ درصدی روبرو شده است و این سبب می شود تا سدها و رودخانه وضعیت خوبی نداشته باشند.

وی با بیان این که ذخیره مخازن سدهای استان ۴۴۰ میلیون مترمکعب است، افزود: تاکنون ۱۷۰ میلیون مترمکعب از حجم سدهای استان دارای آب است و ۵۵ درصد آب بندان های استان نیز پر شده است.

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران با عنوان این که در ذخیره منابع آبی با کاهش روبرو هستیم، گفت: این مساله سبب می شود تا در فصل کشاورزی و تامین آب با مشکل روبرو شویم از رو باید در کشت دوم برنج به دلیل محدودیت منابع آبی تجدید نظر شود.

داودیان با بیان این که بیشترین کاهش ذخیره سدها را در سد شهید رجایی داریم و تاکنون ۴۰ میلیون مکعب ذخیره آب در آن وجود دارد، گفت: در نکارود و سد گلورد نیز ۱۰ میلیون مترمکعب است.

استان مازندران آب بندان های زیادی دارد و لایروبی و مرمت آن می تواند منابع آبی اراضی حاشیه و پایین دست را در استان تامین کند. بیش از ۱۷ هزار هکتار آب بندان در مازندران وجود دارد.

کد خبر: ۲۷۰٬۲۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha