۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷
حداقل ساخت مسکن متری ۱۵ میلیون تومان| رشد بیش از ۵۰ درصدی هزینه تولید در سال جاری
دبیر کانون انبوه سازان در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

حداقل ساخت مسکن متری ۱۵ میلیون تومان| رشد بیش از ۵۰ درصدی هزینه تولید در سال جاری

پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان با اشاره به اینکه هزینه ساخت مسکن در شهرهای مختلف متفاوت است و رشد زیادی در سال جاری داشته است گفت: هزینه ساخت مسکن با احتساب عوارض حداقل ۱۵ میلیون تومان است.

اکبر محمودی؛ بازار: هزینه ساخت مسکن با توجه به نرخ تورم عمومی و رشد قیمت نهاده های تولید مسکن در سال ۱۴۰۲ یک سال متمایزی را نسبت به سال های گذشته داشته است به طوریکه اکثر سازندگان عنوان می کنند که هیچ سالی مثل امسال از میزان تحمیل هزینه ها ضرر نکرده اند.

اکثر انبوه سازان و سازندگان حرفه ای بر این باور هستند که باید میزان هزینه های تحمیل شده به پروژه را بدانید تا بتوانید هزینه های پروژه خود را به درستی مدیریت کنید.

هزینه ساخت آپارتمان در ابتدای سال ۱۴۰۲ طبق گزارش های میدانی اغلب سازندگان در هر مترمربع زیربنا به حداقل ۹ میلیون تومان رسیده بود اما توجه داشته باشید که این مبلغ فقط هزینه ساخت و ساز بود و هزینه عوارض شهرداری – بیمه – نظام مهندسی و سایر سازمان ها را نیز باید به مبلغ فوق اضافه می کردید.

حال با گذشت بیش از ۱۰ ماه همین سازندگان و انبوه سازان اعلام می کنند که اگر هزینه های عوارض شهرداری، بیمه و نظام مهندسی را به هزینه های ساخت اضافه کنید میزان حداقل ساخت مسکن در شهرهای بزرگ به بیش از ۱۵ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

مصالح ساختمانی به طور کلی ۷۰ درصد در هزینه‌های آپارتمان موثر هستند. به هر نسبتی که مصالح گران می‌شوند به همان نسبت نیز هزینه واحدها هم بالا می‌روند

مصالح ساختمانی به طور کلی ۷۰ درصد در هزینه‌های آپارتمان موثر هستند. به هر نسبتی که مصالح گران می‌شوند به همان نسبت نیز هزینه واحدها هم بالا می‌روند؛ بنابراین مصالح تاثیر زیادی بر قیمت تمام شده واحدهای مسکونی دارند.

به طور کلی وضعیت نابسامان بازار مسکن در سال‌های اخیر دلایل زیادی داشته و از ابعاد گوناگونی تاثیر گرفته و همان‌طور که گفته شد تورم مصالح ساختمانی نیز سهم زیادی در آن داشته است.

در این بین بیشترین تورم در پاییز ۱۴۰۱ متعلق به گروه اجرایی شیشه بوده است.

فرشبد پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که هزینه های ساخت مسکن در سال جاری نسبت به سال گذشته چند درصد رشد داشته است؟ گفت: اگر بخواهیم در مورد رشد قیمت تمام شده و هزینه ساخت مسکن در کشور و شهرهای بزرگ اظهار نظر کنیم باید اذعان کنم که بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ مسکن دچار مشکلات خاص خود بوده و قادر به برنامه‌ریزی نیستند.

متقاضیان مسکن در تنگنای صاحب مسکن شدن هستند اما کسانی هم که در حوزه تولید مسکن قرار دارند چه بنگاه‌های کوچک و چه بنگاه‌های بزرگ اقتصادی نیز به شدت در حوزه تولید مسکن دچار مشکل شده اند

وی افزود: متقاضیان مسکن در تنگنای صاحب مسکن شدن هستند اما کسانی هم که در حوزه تولید مسکن قرار دارند چه بنگاه‌های کوچک و چه بنگاه‌های بزرگ اقتصادی نیز به شدت در حوزه تولید مسکن دچار مشکل شده اند و اگر برای این روند چاره اندیشی صورت نگیرد در آینده شرایط خوبی برای تولید مسکن در کشور رقم تخواهد خورد.

هزینه ساخت مسکن بدون عوارض شهرداری، بیمه و نظام مهندسی ساختمان برای یک واحد پنج طبقه متری ۱۲.۵ میلیون تومان است. به نظر می رسد هزینه تولید مسکن در سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد رشد داشته است

او با اشاره به اینکه هزینه تولید مسکن در شهرهای مختلف متفاوت است اما به طور کلی هزینه ساخت مسکن در سال جاری رشد زیادی پیدا کرده است اظهار داشت: هزینه ساخت مسکن بدون عوارض شهرداری، بیمه و نظام مهندسی ساختمان برای یک واحد پنج طبقه متری ۱۲.۵ میلیون تومان است. به نظر می رسد هزینه تولید مسکن در سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد رشد داشته است.

اگر هزینه های عوارض شهرداری، بیمه و حتی هزینه های سازمان نظام مهندسی ساختمان را به این موارد اضافه کنیم حداقل هزینه ساخت مسکن به بیش از ۱۵ میلیون تومان خواهد رسید

پورحاجت با تاکید بر اینکه مهمترین عامل افزایش قیمت‌ مسکن بی‌ثباتی اقتصادی، عدم انگیزه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و نیز تلاطم و سردرگمی دولت در حوزه مسکن و ساختمان است تاکید کرد: البته اگر هزینه های عوارض شهرداری، بیمه و حتی هزینه های سازمان نظام مهندسی ساختمان را به این موارد اضافه کنیم حداقل هزینه ساخت مسکن به بیش از ۱۵ میلیون تومان خواهد رسید.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان اضافه کرد: هزینه های سازمان نظام مهندسی ساختمان برای سازندگان بالا است و علیرغم اینکه این سازمان تلاش دارد اما به هر حال هزینه های آنها نیز بالا است.

با شعار دادن مسکن حل نمی‌شود و در این مدت فقط شعار داده‌ایم و نتوانسته‌ایم تولید مسکن کشور را افزایش دهیم

وی با بیان اینکه یکی از محرک‌های اصلی افزایش قیمت‌ مسکن در ابتدای هر سال شهرداری ها هستند تصریح کرد: بی‌ثباتی و بی‌برنامه‌بودن در یک‌سو قرار دارد و عدم توجه به ساختار تولید مسکن از سوی دیگر موضوع مهمی محسوب می‌شود که باید راجع به آن بحث و گفت‌وگو شود؛ با شعار دادن مسکن حل نمی‌شود و در این مدت فقط شعار داده‌ایم و نتوانسته‌ایم تولید مسکن کشور را افزایش دهیم.

به نظر می رسد با توجه به زمزمه های رشد نرخ ارز باید دولت اقدامات پیشگیری شده خود را در خصوص تنظیم بازار مصالح ساختمانی و سایر نهاده های تولید مسکن انجام دهد. قطعا اگر دولت و حتی مجلس فرصت برنامه ریزی در روزهایی که قیمت نهاده های تولید مسکن افزایش یابد از دست بدهد باید منتظر رشد قیمت تمام شده مسکن در سال ۱۴۰۳ باشیم.

هر چند بر اساس گفته برخی کارشناسان مرهم اصلی وضعیت بحرانی مسکن را باید در جایی بیرون از این حوزه جستجو کرد. تا زمانی که رشد تورم و انتظارات ناشی از آن ادامه داشته باشد بازارهای مالی نیز هر روز با زیان بیشتری مواجه خواهند شد.

کد خبر: ۲۷۰٬۱۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha