۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۷
صادرات و واردات ۴۴ هزار کانتینر در بندر چابهار| عامل اصلی شکل­ گیری کریدور شمال-جنوب چیست؟

صادرات و واردات ۴۴ هزار کانتینر در بندر چابهار| عامل اصلی شکل­ گیری کریدور شمال-جنوب چیست؟

کابوسی، سخنگوی شرکت کانتینری ناوگان کشتیرانی کشتیرانی جمهوری اسلامی گفت: با توجه به سیاست های ابلاغی توسعه دریامحور، کشتیرانی تلاش دارد سهمی ارزشمند در حوزه اجرای این سیاستها ایفا کند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: عباس کابوسی سخنگوی شرکت کانتینری ناوگان ملی کشتیرانی در حالی از صادرات و واردات ۴۴ هزار کانتینر کالا در بندر اقیانوسی ایران (چابهار) خبر داد که کشتیرانی جمهوری اسلامی مدتها است که نسبت به تجهیز بندر چابهار به منظور افزایش حجم حمل و نقل دریایی و ارتقای ظرفیت ناوگان اقدام کرده است.

وی با یادآوری ابلاغ سیاستهای توسعه دریامحور از سوی رهبر معظم انقلاب، اظهار کرد: در این راستا کشتیرانی جمهوری اسلامی با تنظیم سند راهبردی و تمرکز فعالیت ها روی اجرای بندهای این سیاستها، نسبت به تجهیز بندر چابهار به منظور افزایش حجم حمل و نقل دریایی و ارتقای ظرفیت ناوگان اقدام کرده است.

کابوسی: با سرمایه گذاری در حوزه تجهیزات لجستیکی، گامهای جدی در جهت گسترش خدمات بندری، خدمات ترانزیتی، امکانات تخلیه و بارگیری و همچنین آموزش و بهره گیری از نیروهای متخصص بومی برداشته شده است

وی ادامه داد: با سرمایه گذاری در حوزه تجهیزات لجستیکی، گامهای جدی در جهت گسترش خدمات بندری، خدمات ترانزیتی، امکانات تخلیه و بارگیری و همچنین آموزش و بهره گیری از نیروهای متخصص بومی برداشته شده است.
وی افزود: به خصوص اینکه با توجه به موقعیت راهبردی بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور، نزدیکترین راه دسترسی کشورهای محصور در آسیای میانه شامل افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان به آب‌های آزاد بوده و مهم‌ترین عامل در شکلگیری عملیاتی کریدور شمال-جنوب کشور محسوب می‌شود.
وی بیان کرد: با توجه به سیاست های ابلاغی توسعه دریامحور، کشتیرانی این فرصت ارزشمند را مغتنم شمرده و تلاش دارد سهمی ارزشمند در حوزه اجرای این سیاستها ایفا کند.

برای تبدیل بندر چابهار به هاب منطقه ای در دریای عمان و خلیج فارس، برنامه ریزی گستردهای انجام شده است

مقام مسئول کشتیرانی با یادآوری این که برای تبدیل بندر چابهار به هاب منطقه ای در دریای عمان و خلیج فارس، برنامه ریزی گستردهای انجام شده است، گفت: در این راستا با انتقال بخش قابل توجهی از کانتینرهای قابل انتقال به کشورهای منطقه و دیگر بنادر خلیج فارس، در صدد افزایش فعالیت‌های کانتینری این بندر هستیم.

از ابتدای سال جاری، ۴۴ هزار تی ای یو کانتینر از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از طریق بندر چابهار صادرات و واردات انجام شده است

کابوسی یادآور شد: از ابتدای سال جاری، ۴۴ هزار تی ای یو کانتینر از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از طریق بندر چابهار صادرات و واردات انجام شده است.

از ابتدای سال تاکنون، ۳۹۴ تی ای یو کانتینر یخچالی در حوزه حمل بار صادراتی و ۱۲۱ تی ای یو کانتینر یخچالی در حوزه حمل بار وارداتی، از این بندر حمل شده است

نماینده کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بندر چابهار نیز با اشاره به اینکه حمل و نقل دریایی محمولات سردخانه ای با بهره‌گیری از کانتینرهای یخچالی به بنادر هند و بالعکس از دیگر فعالیت ها در بندر اقیانوسی ایران است گفته بود که از ابتدای سال تاکنون، ۳۹۴ تی ای یو کانتینر یخچالی در حوزه حمل بار صادراتی و ۱۲۱ تی ای یو کانتینر یخچالی در حوزه حمل بار وارداتی، از این بندر حمل شده است.

عسگری نسب: سواحل مکوران ۱۰۰۰ کیلومتر از میناب تا پاکستان است که ۵۴۱ کیلومتر آن در سیستان و بلوچستان است

همچنین عسگری‌نسب مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه ۵۸۰۰کیلومتر خط ساحلی داریم که فقط ۵ درصد این ظرفیت در ۷ استان ساحلی کشور استفاده شده است گفت: سواحل مکوران ۱۰۰۰ کیلومتر از میناب تا پاکستان است که ۵۴۱ کیلومتر آن در سیستان و بلوچستان است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در بندر شهید کلانتری شناورهای سنتی غیرصیادی پهلو می‌گیرند و یک پست اسکله برای کشتی‌های کانتینری و غیره است تاکید دارد که فاز اول توسعه بندر چابهار با یک میلیارد دلار انجام شد. با آبخور ۱۶.۵ متر و ۱۰۰ هکتار حوضچه داریم و ۴۵۰ هکتار پسکرانه داریم.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: خط دریایی چابهار به بنادر هند به صورت منظم برقرار است برای صادرات میوه با کانتینرهای یخچالی بندر چابهار به بندر جبل علی امارات متصل شده است.

وی بیان کرد: با تخلیه ۴۸۰۰۰ کانتینر در ۱۰ ماهه امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۱۰ درصدی داشتیم‌ و توسعه ترانشیپ از مبدا چابهار در حال حاضر انجام می شود و رشد ۲۴۰ درصدی دارد.

وی افزود: فاز دوم طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار ۴۰ هکتار اراضی استحصال شده داریم، ترمینال کانتینری با پذیرش کشتی با آبخور ۱۶ متر پذیرا خواهیم بود.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: بنادر صیادی استان نظیر کنارک، زرآباد و پسابندر را در بخش تجاری فعال کرده‌ایم.

کد خبر: ۲۷۰٬۰۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha