۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۴
شرکت ایران خودرو هنوز در شرایط بحرانی | زیان نماد خودرو افزایش می یابد!
تحلیل شرکت ایران خودرو

شرکت ایران خودرو هنوز در شرایط بحرانی | زیان نماد خودرو افزایش می یابد!

قیمت سهام ایران خودرو در موقعیت تکنیکالی مناسبی قرار دارد؛ اما بنیادش هنوز هم در بحران به سر میبرد.

هادی بهرامی؛ بازار: صنعت خودروسازی شامل گستره‌ای از سازمان‌ها و شرکت‌هایی است که در زمینه طراحی، توسعه، تولید و فروش لوازم نقلیه موتوری فعالیت می‌کنند. مجموعه شرکت‌هایی که در طراحی، ساخت، بازاریابی و فروش وسایل نقلیه موتوری دخیل هستند، بخشی از این صنعت هستند. اکنون صنعت خودروسازی وارد مرحله جدیدی از حیات خود شده است که در آن رقابت در بازار حرف اول را می‌زند. فضای صنایع خودروسازی در جهان به قدری رقابتی شده که هر روز یکی از شرکت‌های بزرگ در این عرصه از میدان خارج می‌شود. اشتغال، تولید، فناوری و رقابت را میتوان از مهم ترین ویژگی های صنعت خودرو سازی دانست. تولید خودرویی با کیفیت و ارزان، در رفاه مردم و همچنین اقتصاد کشور نقش مهمی ایفا میکند؛ پس در نتیجه، تحرکات صنعت خودرو سازی حائز اهمیت میباشد و در ادامه به گزارش و تحلیل جامع شرکت ایران خودرو میپردازیم.


معرفی و جایگاه شرکت

یکی از بزرگترین شرکت‌های خودروسازی ایران، شرکت ایران خودرو است که محصولات مختلفی از جمله خودروی سواری، اتوبوس و مینی ‌بوس تولید میکند. این شرکت خودروسازی که دفتر مرکزی آن در شهر تهران است، از سال ۱۳۴۱ تاکنون مشغول فعالیت بوده و فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشته‌ است. کمپانی ایران خودرو ریشه قدیمی در تاریخ ایران دارد و نام قدیمی این شرکت، ایران ناسیونال بوده است. این شرکت در سال ۱۳۴۱ توسط برادران خیامی و با سرمایه اولیه ۱۰۰ میلیون ریال فعالیت خود را آغاز کرد. دنا پلاس توربو، سمند سورن، پژو ۲۰۰۸ و هایما اس ۵ پر سرعت ترین و سمند، پژو ۴۰۵، پژو۲۰۶ تیپ ۲ و دنا نیز پر فروش ترین خودرو های این شرکت میباشند. ارزش بازار شرکت ایران خودرو در بورس، مبلغ ۸۰ هزار و ۹۰ میلیارد تومان میباشد که در حال حاضر ۲۶ میلیارد تومان ارزش معاملات دارد.


ترکیب سهامداران اصلی

شرکت تدبیر سرمایه آراد با ۴۵ میلیارد، شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو با ۳۳ میلیارد و شرکت سپهر کیش ایرانیان با ۳۱ میلیارد عدد سهم بزرگ ترین سهامداران شرکت ایران خودرو بوده که هر کدام به ترتیب مالک ۱۵، ۱۱ و ۱۰ درصد از سهام شرکت میباشند. شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو سهامی عام بوده و از بزرگ ترین هلدینگ های کشور محسوب می شود که با هدف سرمایه گذاری در شرکت های تولیدی، تجاری و پولی فعالیت خود را آغاز نمود و در راستای رسیدن به اهداف مالی خود روز به روز فعالیت های خود را توسعه میبخشد.


تحلیل صورت سود و زیان

طبق ترازنامه سال ۱۴۰۱ جمع دارایی های جاری شرکت به مبلغ ۳۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان، خالص دارایی های ثابت ۲۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان، جمع بدهی‌های جاری ۱۲۵ هزار میلیارد تومان و جمع حقوق صاحبان سهام ۴۴ هزار میلیارد تومان میباشد که جمع کل دارایی ها با افزایش ۱۳ درصدی به مبلغ ۸۶ هزار و ۹۶۵ میلیارد تومان و جمع کل بدهی ها با افزایش ۴۸ درصدی نسبت به سال گذشته به مبلغ ۱۳۱ هزار میلیارد تومان میباشد. جمع کل دارایی های شرکت به مبلغ ۱۰۲ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان و جمع کل بدهی ها ۱۷۶مبلغ هزار و ۷۳۰ میلیارد تومان در ترازنامه ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ قابل مشاهده است.

طبق صورت سود و زیان سال منتهی به ۱۴۰۱، جمع درآمدهای شرکت به مبلغ ۱۸۸ هزار میلیارد تومان، هزینه های عمومی و اداری مبلغ ۷ هزار و ۷۳۰ میلیارد تومان و در نهایت زیان خالص به مبلغ ۳۱ هزار و ۹۶۳ میلیارد تومان میباشد که به ترتیب ۷۱، ۹۴ و ۸۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته بود و در ادامه جمع درآمدهای ۹ ماهه شرکت مبلغ ۱۷۹ هزار و ۶۴۴ میلیارد تومان، هزینه های عمومی و اداری مبلغ ۷ هزار و ۴۸۷ میلیارد تومان و زیان خالص مبلغ ۳۰ هزار و ۱۳۵ میلیارد تومان میباشد که به ترتیب ۴۰، ۵۲ و ۵۲ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش یافته است.

پیش بینی میشود زیان خالص شرکت تا پایان سال ۱۴۰۲ در حالت عادی مبلغ ۴۰ هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان باشد که افزایش ۲۶ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان میدهد


نسبت قیمت به درآمد

شرکت ایران خودرو، در پایان سال ۱۴۰۱ به ازای هر سهم ۱۰۰ تومان زیان خالص را برای سهامداران به همراه داشته است. پی بر ای سالانه نیز در سال جاری منفی ۱.۹ میباشد. زیان خالص شرکت به ازای هر سهم در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۳۷ تومان، در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۰۰ تومان و در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱۰۰ تومان است. با در نظر گرفتن شرایط فعلی و تحلیل آمار و ارقام، پیش بینی میشود شرکت تا پایان سال ۱۳۰ تومان زیان خالص بسازد و با پی بر ای فوروارد منفی ۲ معامله شود.


تحلیل تکنیکال سهام خودرو

قیمت سهام ایران خودرو از اردیبهشت ماه امسال شروع رشد خود را متوقف کرد و تا محدوده ۲۲۴ تومان تقریبا ۴۶ درصد ریزش کرده است. پس از ایجاد یک کف ماژور در این محدوده، تا حوالی ۳۰۰ تومان ۳۵ درصد رشد کرد و مجددا با کمی اصلاح در نزدیکی حمایت معتبر و قوی قرار گرفته است. با حمایت های چند گانه ای که در محدوده ۲۵۰ تومان وجود دارد پیش بینی میشود قیمت از همین نواحی شروع رشد کرده و یا در بدترین حالت مدتی را صرف رنج زدن در دوران رکود بازار کند. شکست مقاومت ۳۱۰ تومانی میتواند قیمت را با ۴۰ درصد رشد به تارگت اول ۴۴۰ تومانی برساند.

شاخص پی بر ای صنعت خودرویی منفی ۴.۹ است و اکثر شرکت های مرتبط با خودرو دچار زیان شده اند؛ زیرا ورودی شان به دلار است اما خروجی به ریال

شرکت ایران خودرو هنوز در شرایط بحرانی | زیان نماد خودرو افزایش می یابد!



سخن پایانی

غم انگیز است که هنوز استراتژی معینی برای صنعت خودروی ایران وجود ندارد. دوره انحصار در صنعت خودرو توسط خودروسازان داخلی و به ویژه دولتی به سر می رسد و دوران شکستن مرزهای تجاری فرارسیده است، اما در این احوال همچنان خودروسازان ما چون کبک سر در برف دارند و خاطرات طلایی عصر مونتاژ و انحصار را در رویاهای آینده شان می پرورانند. ایران همچون جزیره ای در حال پیوستن به خشکی است. با پیوستن به خشکی بی گمان ناقوس مرگ بسیاری از خودروسازان به ویژه آنهایی که هنوز در آستانه افتتاح هستند به صدا در می آید. در شرایطی که مزیت هایی نسبی ما در صنعت خودرو هنوز به درستی و شفافیت تعریف نشده است.

شاخص پی بر ای صنعت خودرویی منفی ۴.۹ است و اکثر شرکت های مرتبط با خودرو دچار زیان شده اند؛ زیرا ورودی شان به دلار است اما خروجی به ریال. هزینه های بالای شرکت های خودرویی باعث شده تا درآمد ها هزینه ها را نتواند تحت پوشش خود در بیاورد. پس در نتیجه، هنگام خرید سهام خودرویی ابتدا به صورت کامل آن را بررسی کرده و پس از اطمینان از شرایط تکنیکالی و بنیادی شرکت اقدام به سرمایه گذاری کنید.

کد خبر: ۲۷۰٬۰۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • جنوب IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      0 0
      قیمت ماشین پایینه یکم ببرید بالا