۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹
مرغداری های ایلام در انتظار حمایت| روزانه ۴۰ تن مرغ در بازار استان توزیع می شود
بازار گزارش می دهد؛

مرغداری های ایلام در انتظار حمایت| روزانه ۴۰ تن مرغ در بازار استان توزیع می شود

ایلام- بازار استان ایلام هرچند روزانه شاهد توزیع ۴۰ تن مرغ است، اما ثبات در تولید و عرضه مرغ در بازار استان نیازمند حمایت از مرغداری ها است.

بازار؛ گروه استان ها: استان ایلام دارای ظرفیت های بزرگی در حوزه تولید مرغ است، در این استان بیش از ۴۰۰ واحد مرغداری وجود دارد و سالانه علاوه بر نیاز استان، به دیگر مناطق کشور نیز مرغ ارسال می کنند.

اما کاهش جوجه ریزی و تولید مرغ یکی از معضلات کنونی استان ایلام است که عموما موجب به هم ریختن تعادل در بازار عرضه و تقاضای مرغ استان می شود.

کمبود مرغ در برخی از فصول در استان ایلام یکی از معضلات همیشگی این استان است که گاها سبد غذایی خانوار را با مشکل جدی مواجه می کند.

با توجه به اینکه مرغ یکی از اصلی ترین کالاهای مصرفی مردم است، یقینا مشکل کمبود آن در استان نارضایتی تعداد کثیری از مصرف کنندگان را به دنبال خواهد داشت.

بررسی های علمی نشان داده مشکل نبود مرغ در استان ایلام ناشی از عدم تولید کافی جوجه در مرغداری های استان است.

عوامل موثر در کاهش جوجه ریزی

مسعود نوری یکی از مرغداران ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: افزایش هزینه‌های معیشت، مرغ را به عضو اساسی سبد غذایی خانواده‌ها تبدیل کرده که هر از گاهی بازار این محصول مهم با نوسان‌هایی همراه است و مصرف‌کنندگان را دچار نگرانی می‌کند.

وی با بیان اینکه کاهش جوجه ریزی از جمله دلایل اصلی کمبود مرغ در استان است، افزود: وجود نوسانات ارزی، مشکل در تأمین نهاده‌های دامی و بی‌ثباتی در عرضه و تقاضا سبب بروز مشکلاتی در حوزه تولید مرغ در استان شده است.

یکی از مرغداران ایلامی: عدم نقدینگی کافی و سرمایه در گردش، کاهش شدید قیمت مرغ زنده، دپوی مرغ، عدم خرید مرغ مازاد توسط پشتیبانی امور دام برای ذخیره سازی استرتژیک و عدم همخوانی هزینه تمام شده متناسب با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار باعث کاهش رغبت آنان برای جوجه ریزی شده است

نوری تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات مرغداران، بالا رفتن سرمایه اولیه برای تولید در استان است چرا که هرچه قیمت نهاده‌ها و جوجه یک روزه بالاتر می‌رود، مرغداران به نقدینگی و سرمایه بیشتری برای تولید نیاز دارند.

محمد بهرامی از دیگر مرغداران ایلامی به خبرنگار بازار در این راستا گفت: از جمله دلایل کاهش تولید در مرغداری های استان می توان به هزینه چند برابری مولفه های تولید اعم از نهاده ذرت و سویا، افزایش چند درصدی دارو و واکسن ، افزایش قیمت کنسانتره و ریز مغذی ها ، افزایش حمل و نقل ترابری ، افزایش خرید جوجه یک روزه و هزینه کارگری اشاره کرد.

بهرامی افزود: عدم نقدینگی کافی و سرمایه در گردش، کاهش شدید قیمت مرغ زنده، دپوی مرغ، عدم خرید مرغ مازاد توسط پشتیبانی امور دام برای ذخیره سازی استرتژیک و عدم همخوانی هزینه تمام شده متناسب با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار باعث ورشکستگی خیل عظیمی از مرغداران هم استانی و کاهش رغبت آنان برای جوجه ریزی شده است.

مزایای توسعه جوجه ریزی

رضا عباسی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: امروزه با توجه به اینکه جمعیت رو به ازدیاد می باشد دیگر جوجه کشی طبیعی به تنهایی نمی تواند پاسخگوی نیاز تعداد زیادی از افراد جامعه را برطرف کند.

کارشناس اقتصادی: افزایش قیمت نهاده‌ها ها، عدم حمایت مسئولان از مرغداران و افزایش قیمت جوجه مرغداران از جمله دلایل کاهش تولید مرغ و جوجه ریزی در استان است که یقینا تبعات منفی به دنبال دارد

وی با بیان اینکه جوجه کشی مصنوعی نسبت به جوجه کشی طبیعی از اهمیت بیشتری برخوردار است، افزود: در دوره جوجه کشی می توان تعداد زیادی جوجه تولید کرد و از نظر اقتصادی کاملا به نفع تولید کننده است، همچنین در جوجه کشی مصنوعی رشد جنین در تمامی مراحل کنترل می شود و شرایط به گونه ای است که تمامی آلودگی ها و أمراض کنترل می شود و با ضد عفونی کردن دستگاه جوجه کشی و ضد عفونی کردن تخم نطفه دار امکان سرایت آلودگی بسیار کم است.

این کارشناس با اشاره به اینکه با این حال وضعیت جوجه ریزی در استان چندان مساعد نیست، تصریح کرد: استان ایلام با وجود ۳۸۴ واحد مرغداری و ۳ الی ۴ برابری مازاد تولید بر مصرف استان، متاسفانه در چند ماه گذشته بنا به دلایل مختلف از جمله بی توجهی مدیران مرتبط با این صنعت و عدم ساماندهی مجدد مرغداران به چرخه تولید، تولیدات مرغ گوشتی در استان کاهش چشم گیری داشته است.

مرغداری های ایلام در انتظار حمایت| روزانه ۴۰ تن مرغ در بازار استان توزیع می شود

عباسی ادامه داد: افزایش قیمت نهاده‌ها ها، عدم حمایت مسئولان از مرغداران و افزایش قیمت جوجه مرغداران از جمله دلایل کاهش تولید مرغ و جوجه ریزی در استان است که یقینا تبعات منفی به دنبال دارد.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: با توجه به اهمیت تولید مرغ و پرورش جوجه در راستای کنترل قیمت مرغ در بازار، ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا، کاهش واردات مرغ به استان و افزایش صادرات، لازم است این موضوع و مشکلات موجوده بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

یک ملیون و ۹۰ هزار جوجه ریزی در استان

حشمت عزیزان رییس جهاد کشاورزی ایلام در گفت‌وگو با خبرگزاری بازار اظهار داشت: پرورش جوجه نه تنها فرصتی مناسب برای درآمد و کسب و کار است بلکه با یک برنامه‌ریزی دقیق، آموزش پیشرفته و حرفه ای ما و توجه به نیازهای بازار، می‌توان در این حوزه به رشد و رونق اقتصادی استان، ایجاد اشتغال و همچنین توسعه پایدار دست یافت.

وی افزود: خوشبختانه ظرفیت خوبی در بحث تامین مرغ در استان ایلام وجود دارد و در صورتی که سایر کشتارگاه‌ها فعال شوند می‌توان علاوه بر تامین مرغ مورد نیاز استان، بحث صادرات هم در دستور کار قرار گیرد.

رییس سازما جهاد کشاورزی ایلام: توزیع روزانه ۴۰ تن مرغ در بازار استان دارد، علاوه بر این ۸۰ تن مرغ منجمد در استان توزیع شده و هیچ مشکلی از نظر تامین مرغ در بازار نداریم

رییس جهاد کشاورزی استان ایلام در حالی که از جوجه ریزی یک میلیون و ۱۹۷ هزار قطعه ای در سطح مرغداری های استان در دی ماه امسال خبر داد، تصریح کرد: بر اساس دستور وزارت جهاد کشاورزی قرار است در بهمن ماه یک میلیون و ۹۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در مرغداری های استان انجام گیرد.

عزیزان همچنین از توزیع روزانه ۴۰ تن مرغ در بازار استان خبر داد و یادآور شد: علاوه بر این ۸۰ تن مرغ منجمد در استان توزیع شده و هیچ مشکلی از نظر تامین مرغ در بازار نداریم.

سرپرست جهاد کشاورزی در پایان گفت: افزایش تولید مرغ و جوجه ریزی یکی از مهم ترین مسائل در استان ایلام است که به طور ویژه مورد توجه جهاد کشاورزی استان قرار گرفته و از اولویت های این دستگاه اجرایی می باشد.

با توجه به نیاز روزافزون جامعه به گوشت مرغ، تولید، پرورش و عرضه جوجه‌های یک روزه نقش بسیار مهمی در تامین غذایی جامعه ایفا می‌کند و به همین علت باید به طور اساسی مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

کد خبر: ۲۶۹٬۹۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha