۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۳:۵۶
اصلاح در کمین صندوق های طلا؛ مثلث زرین به عبور از مقاومت می اندیشد
بررسی عملکرد هفتگی

اصلاح در کمین صندوق های طلا؛ مثلث زرین به عبور از مقاومت می اندیشد

هر سه صندوق طلا، عیار و مثقال زیر مقاومت مهم تکنیکالی قرار داشته و میل به اصلاح دارند.

هادی بهرامی؛ بازار: صندوق طلا نوعی از صندوق های سرمایه گذاری کالایی قابل معامله در بورس است که حداقل ۷۰ درصد از سرمایه تامین کنندگان نقدینگی را در گواهی سپرده سکه طلا و شمش طلا سرمایه گذاری می کند. ورود صندوق های سهامی، درآمد ثابت و بخصوص طلا و زعفران به بازار بورس، اقدامی موثر جهت هدایت درست نقدینگی از طریق خدمات مجازی به بازار های مختلف می باشد که با مدیریت بهتر دارایی ها صورت می گیرد. هر چقدر خدمات و ابزار های سرمایه گذاری بیشتر باشد رقابت و کیفیت مدیریت دارایی بیشتر می شود و در حد خود به جذب نقدینگی بازار کمک شایانی می کند.

بi دلیل شرایط اقتصادی و روش های مدیریتی، توجه سرمایه گذاران به بازار های طلا جلب شده است؛ لذا تحلیل و بررسی تحرکات کوتاه مدت صندوق های طلا حائز اهمیت میباشد.


مزایای صندوق های سرمایه گذاری طلا
۱- کاهش ریسک: نگهداری سکه فیزیکی در منازل توسط سرمایه‌ گذارانی که نگران کاهش ارزش پول در بانک‌ها بودند، می‌توانست قابل توجیه باشد؛ اما همیشه ریسک‌های زیادی برای این سرمایه‌گذاری وجود داشت. مثلا ریسک نگهداری یا ریسک جابجایی سکه‌های طلا و شمش طلا می‌توانست باعث نگرانی شود. اما با شکل ‌گیری صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا، اولا ریسک نگهداری، جابجایی و سرقت سکه از بین رفت.

۲- سرمایه گذاری با مبالغ کم : با ورود صندوق های طلا به بورس، این امکان به سرمایه‌ گذار داده شد تا با مبالغ کوچک ‌تر نیز در سکه طلا و شمش طلا سرمایه ‌گذاری کند؛ در حالی که خرید سکه، شمش و طلای زینتی به صورت فیزیکی، نیاز به قدرت خرید بیشتری دارد پس ریسک سرمایه گذاری را افزایش داده و حاشیه سود را نیز کاهش میدهد.

۳- مدیریت حرفه‌ ای : سازوکار این صندوق‌ ها به این شکل است که مدیران صندوق در زمان‌ های رونق طلا می‌توانند تا ۱۰۰ درصد منابع در اختیار را به سرمایه ‌گذاری در سکه طلا، شمش طلا و اوراق مشتقه آن اختصاص داده و در زمان رکود سکه نیز قادر هستند تا منابع طلای صندوق را به ۷۰ درصد کاهش داده و ۳۰ درصد مابقی را به اوراق با درآمد ثابت تخصیص دهند. با این وجود میتوان گفت که با خرید صندوق های طلا، دارایی مان را به مدیران حرفه ای سپرده و میتوانیم از سود نوسانات نیز بهره مند شویم.

۴- نقد شوندگی مناسب : بر خلاف اشکال فیزیکی طلا که ممکن است در بازه‌ ای از زمان، برای فروش آنها دشواری ‌هایی ایجاد شود و سرمایه‌گذاران نتوانند سرمایه خود را به آسانی نقد کنند، صندوق‌ های طلا نقد شوندگی بالایی دارند. سرمایه‌ گذاران هر زمان که تمایل داشته باشند، به راحتی میتوانند سرمایه خود را از صندوق خارج کرده و به وجه نقد تبدیل کنند.


لیست صندوق های برتر طلا

ROI ATH ۳Y

بازدهی سه ساله

ارزش معاملات

نام صندوق

۲۶۰

۲۴۰

۲۳۰

طلا

۳۲۰

۲۷۰

۱۸۸

عیار

۲۳۰

۲۲۰

۷۲

کهربا

۲۰۰

۱۸۸

۴۷

مثقال

۶۷

۶۷

۱۸

گنج

۱۷۴

۱۵۳

۱۲

زرفام

۳۱۰

۲۸۰

۱۱

زر





















ارزش معاملات صندوق ها به میلیارد تومان و بازدهی نیز به درصد نوشته شده است.
بازدهی سه ساله سکه طلا ۲۵۷ درصد و طلای ۱۸ عیار ۲۰۰ درصد می باشد.

قیمت هر سه صندوق طلا، عیار و مثقال زیر مقاومت مهمی قرار دارند و در صورت شکست محدوده به ترتیب 24، 10 و 2.7 هزار تومان میتوانند رشد بیشتری تا اهداف بالاتر داشته باشند؛ در غیر اینصورت با نشانه های نزولی میتوان نزول بیشتری را تا حمایت های به ترتیب 20، 7.5 و 2.3 هزار تومان برای هر کدام پیش بینی کرد.


تحلیل تکنیکال صندوق طلا
قیمت در نزدیکی و زیر مقاومت مهم ۲۴ هزار تومان قرار دارد و در صورت عبور از این محدوده میتواند تارگت های بالاتری را تاچ کرده و بازدهی بیشتری را برای سرمایه گذاران به ارمغان بیاورد. در غیر اینصورت، اگر نتواند این محدوده را با موفقیت شکست دهد با اصلاح مواجه خواهد شد و حتی ممکن است با افت ۱۱ درصدی تا حمایت ۲۰ هزار تومان ریزش کند. محدوده ۱۸ الی ۱۶ هزار تومان میتواند محدوده کم ریسک برای انباشت سرمایه گذاران به حساب بیاید؛ زیرا اوسیلاتور های حجمی به جمع شدن نقدینگی در این محدوده اشاره می کنند و حمایت کوتاه مدت ۲۰ هزار تومان با فیبوی ۰.۵ هم پوشانی دارد و نباید از دست برود.

اصلاح در کمین صندوق های طلا


تحلیل تکنیکال صندوق عیار
قیمت کشش رشد ۱۰ درصدی را تا مقاومت مهم ۱۰ هزار تومان دارد و باید با نزدیک شدن به این محدوده به صورت کوتاه مدتی سیو سود کرد و یا فول نقد شد. اگر قیمت بتواند سقف ماژور ۱۰ هزار تومان را شکسته و به صورت هفتگی بالای این محدوده تثبیت و معامله شود میتوان انتظار رسیدن به تارگت های بالاتر را داشت؛ در غیر اینصورت در اولین واکنش منفی میتواند تا حمایت ۷ هزار و ۵۰۰ تومان با اصلاح مواجه شود. در نمودار قیمتی صندوق عیار هم مانند طلا، در محدوده ۶ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار و ۵۰۰ تومان یک انباشت نقدینگی وجود دارد که اطراف آن را میتوان حمایت خوبی در نظر گرفت.

اصلاح در کمین صندوق های طلا


تحلیل تکنیکال صندوق مثقال
قیمت زیر مقاومت ۲ هزار و ۷۰۰ تومان قرار دارد و فعلا با این محدوده درگیر است. اگر بتواند مقاومت را شکسته و بر روی آن تثبیت هفتگی بدهد میتوان به صعود بیشتر امیدوار بود؛ در غیر اینصورت اولین حمایت ۲۳۰۰ تومان در دسترس خواهد بود و اگر این محدوده نیز از دست برود میتوان کف معتبر ۱۸۰۰ تومان را به عنوان آخرین پرتابگر قیمت در نظر گرفت.

اصلاح در کمین صندوق های طلا


سخن پایانی
برای سرمایه‌ گذاری در این صندوق ‌ها داشتن کد بورسی الزامی است که پس از اخذ کد بورسی خرید یا فروش این صندوق ‌ها امکان ‌پذیر است و نباید فراموش کرد ماهیت سرمایه‌ گذاری ‌ایجاب میکند که سرمایه‌ گذار دیدگاه بلند مدت داشته باشد. در همین راستا باید به تیم‌ های حرفه‌ ای که مدیریت صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری را برعهده دارند، اطمینان داشته باشد. بi دلیل ویژگی های خوب صندوق های سرمایه گذاری در بورس، به منظور حفظ ارزش پول می توان بر روی طلا، زعفران، سهام و اوراق درآمد ثابت به صورت غیر مستقیم سرمایه گذاری کرد.

کد خبر: ۲۶۹٬۹۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha