۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۵
موافقتنامه اتصال شبکه‌های برق ایران و ترکیه امضا شد

موافقتنامه اتصال شبکه‌های برق ایران و ترکیه امضا شد

سرپرست شرکت مدیریت شبکه برق ایران اعلام کرد: قرارداد بهره برداری خط ۴۰۰ کیلوولت خوی (ایران) - وان (ترکیه) با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات ما بین شرکت مدیریت شبکه برق ایران و شرکت تیاش ترکیه امضا شد.

به گزارش بازار، با حضور ابراهیم رئیسی و رجب طیب اردوغان روسای جمهوری اسلامی ایران و ‌ترکیه، مهدی مقیم زاده و اورهان کالدیریم به منظور بهره برداری از خط ۴۰۰ کیلوولت HVDC-BtB خوی (ایران) - وان (ترکیه)، قرارداد بهره برداری خط ما بین شرکت مدیریت شبکه برق ایران و شرکت تیاش ترکیه را در آنکارا امضا و مبادله کردند.

مهدی مقیم زاده با بیان اینکه این قرارداد در ۳۱ بند و ۲۷ پیوست تنظیم شده است گفت: بهره برداری خط با اتصال BtB HVDC در پست وان از تجهیزات با فناوری روز استفاده می کند که نخستین تجربه اتصال برون مرزی ایران از طریق زیرساخت HVDC است.

وی افزود : به منظور بهره برداری مطمئن خط، همه ابعاد فنی این قرار داد اعم از بهره برداری، کنترل، برنامه ریزی تبادل، تعمیرات، حفاظت، سنجش انرژی، مخابرات، تبادل داده، شرایط اضطراری، حوادث، بازیابی و استانداردها در قالب موافقتنامه بهره برداری تنظیم شده است.

وی ادامه داد : ایستگاه های BtB HVDC به منظور بهره برداری و اتصال شبکه دو کشور با استانداردها و یا کمیت های متفاوت فرکانس، ولتاژ و فاز مورد استفاده قرار می گیرند و به این نوع اتصال، آسنکرون گفته می شود.

سرپرست مدیریت شبکه برق ایران خاطرنشان کرد : بهره برداری آزمایشی این ایستگاه در سال گذشته با موفقیت انجام شد و با امضا این سند آماده بهره برداری دائم است که امکان تبادل و تجارت برق با ترکیه و سایر کشورهای اروپایی را فراهم می کند.

کد خبر: ۲۶۹٬۸۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha