۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶
رشد ۲ برابری بودجه تجدید پذیرها در  سال ۱۴۰۳| برنامه‌ریزی برای صادرات برق نیروگاه‌های بادی و خورشیدی
معاون وزیر نیرو در پاسخ به بازار:

رشد ۲ برابری بودجه تجدید پذیرها در سال ۱۴۰۳| برنامه‌ریزی برای صادرات برق نیروگاه‌های بادی و خورشیدی

کمانی معاون وزیر از افزایش ۲ برابری اعتبارات حوزه تجدید پذیرها در بودجه ۱۴۰۳ خبر داد وگفت:طبق برآوردهای صورت گرفته پتانسیل صادرات  ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰مگاوات انرژی تجدید پذیر در طول ۸ ماه سال وجود دارد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: محمود کمانی معاون وزیر نیرو در حوزه انرژی های تجدید پذیر در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه انرژی‌های تجدیدپذیر طی یک نشست خبری در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار بازار درباره اعتبارات در نظر گرفته شده برای توسعه انرژی های تجدید پذیر در سال آینده گفت: اعتبارات در نظر گرفته شده در این حوزه در سال ۱۴۰۳ حدود ۲ برابر ۱۴۰۲ است. به عنوان مثال مقدار منابع در نظر گرفته شده از محل اخذ عوارض از برق چیزی حدود ۸۹۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده که ۶۵۰۰ میلیارد تومان آن برای تجدید پذیرها در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: همچنین بر اساس قانون بخشی از درآمد حاصل از صرفه جویی سوخت باید برای توسعه تجدید پذیرها اختصاص پیدا کند. این رقم در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۱ حدود ۳ هزار میلیارد تومان بوده است. حال آنکه رقم پیشنهادی در این خصوص برای سال آینده ۱۰ هزار میلیارد تومان است. جدای از این در قالب تبصره ۴ هم تحت عنوان بهینه سازی مصرف سوخت برای تجدید پذیرها حدود ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار دیده شده است.

آخرین جزییات از صادرات برق تجدید پذیرها

او همچنین درباره پتانسیل صادرات انرژی‌های تجدیدپذیر، اظهار کرد: میزان تولید برق در هشت ماه سال بیش از نیاز کشور است به همین دلیل با توجه به اینکه انرژی‌های تجدیدپذیر از سوخت استفاده نمی‌کنند و درگیر ناترازی سوخت نمی‌شوند، می‌توان در هشت ماه سال نسبت به صادرات برق پاک اقدام کرد. در چهار ماه دیگر سال با توجه به نیاز داخل این میزان تحویل شبکه داخلی کشور می شود.

وی افزود: دستورالعمل لازم دیده شده تا بخش خصوصی به صورت کنسرسیوم ظرفیت جدید برای صادرات ایجاد کند که البته این مساله زمان بر است به همین دلیل فعلا با استفاده از خطوط وزارت نیرو ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاوات صادرات صورت خواهد گرفت.

رییس سازمان انرژی های تجدید پذیر درباره میزان ارزآوری صادرات برق از طریق تجدیدپذیرها، گفت: هر کیلووات ساعت ۱۰ سنت با ضریب ۲۲ درصد محاسبه می‌شود.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو در حال ابلاغ صدور مجوز صادرات برق تجدیدپذیرها است و این موضوع می تواند سودآور باشد، گفت: قرار است برق تجدیدپزیرها به ترکیه و از آنجا به کشورهای دیگر و همچنین در شرق کشور به پاکستان و افغانستان صادر شود.

کمانی کشورهای مقصد صادرات برق تجدیدپذیر ایران را کشورهای ترکیه، پاکستان و افغانستان عنوان و تصریح کرد: طی ۸ ماه از سال مشکلی برای تامین برق داخل نداریم و برق را صادر می کنیم.

معاون وزیر نیرو رقم صادرات برق را از این مسیر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاوات عنوان کرد و افزود: طبق دستورالعمل تصمیم بر این است که کنسرسیومی از بخش خصوصی نیز امکان احداث و صادرات برق تجدیدپذیر را داشته باشند.

رشد ۳۰ درصدی نیروگاه های تجدید پذیر در دولت سیزدهم

او با بیان اینکه ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور به یک هزار و ۱۲۲ مگاوات رسیده است، گفت: این ظرفیت نسبت به ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم ۳۰ درصد رشد یافته است.

کمانی با اشاره به این نکته که اکنون ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه‌های تجدید پذیر در حال ساخت داریم که با احداث انها طرفیت به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت، در باره امکان اتصال به شبکه سراسری خاطرنشان کرد: هماهنگی‌های لازم با توانیر انجام شده و تا سقف ۱۵ هزارمگاوات اتصال به شبکه مشکلی نخواهد داشت.

کمانی گفت: برای بالاتر از ۱۵ هزار مگاوات نیاز است اقدام‌های خاصی صورت گیرد که به تدریج انجام خواهد شد.

پرداخت بدهی کامل نیروگاه های کوچک و متوسط

معاون وزیر نیرو با اشاره به این نکته که صنایع بالای ۱ مگاوات موظف بودند از ابتدای امسال ۱ درصد انرژی خود را از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأمین کنند، افزود: تعدادی از صنایع اقدام به ساخت نیروگاه کردند. اما صنایعی که که اقدام نکرده اند باید این میزان را از طریق تابلو برق سبز خریداری کنند.

کمانی همچنین از پرداخت کامل بدهی‌ نیروگاه کوچک و متوسط خبر داد و افزود: در حال حاضر طلب نیروگاه‌های خانگی و مقیاس کوچک صفر شده است. اما در نیروگاه‌های بزرگ نیز بخشی از صورت حساب‌ها پرداخت شده و ۶۰ درصد مطالباتشان در هر ماه پرداخت می‌شود. پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال کل این مطالبات نیز تسویه شود.

او همچنین با اشاره به طرح ۵۵۰ هزار واحدی برای خانواده‌های تحت حمایت یاد آور شد: هر سال ۱۱۰ هزار واحد ۵کیلوواتی احداث شود و از محل فروش برق بخشی. ۵ هزار واحد راه اندازی و تحویل شده و ۵ هزار واحد در حال نصب است. در بخش غیر حمایتی این مسیر تا سقف ۲۰۰ کیلووات باز است.

کد خبر: ۲۶۹٬۷۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha