۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳
گلایه شرکت های پایین دست پتروشیمی از گران فروشی مواد اولیه توسط پتروشیمی ها

گلایه شرکت های پایین دست پتروشیمی از گران فروشی مواد اولیه توسط پتروشیمی ها

انجمن پایین دستی پتروشیمی در نامه ای با اعتراض به گران فروشی مواد اولیه به تولید کننده های داخلی، خواستار ورود رئیس جمهور به این مسئله شدند.

به گزارش بازار، انجمن پائین دستی پتروشیمی در نامه ای اعتراضی به رئیس جمهور از قیمت بالای مواد اولیه پتروشیمی گلایه کردند. در این نامه آمده در حالی که محصول پتروشیمی ایرانی زیر قیمت جهانی به تولیدکننده اجنبی فروخته می شود، برای تولیدکننده داخلی، حدود دو برابر قیمت جهانی تمام می شود. متن کامل نامه به شرح زیر است:

اخیرا دو نامه مهم به شکل همزمان در فضای مجازی منتشر شده و داغ دل تولیدکنندگان پائین دست پتروشیمی را زنده کرده است. نامه نخست، نامه اتاق بازرگانی ایران مبنی بر دامپینگ(فروش زیر قیمت) محصول پلی استایرن ایرانی با کد گمرکی ۳۹۰۳۱۹۰۰۰۰۰۰ جهت فروش در بازار یک کشور همسایه است؛ و نامه دوم، نامه انجمن کامپوزیت ایران مبنی بر رقابت ۱۰۰ درصدی روی محصول مونومر استایرن که ماده اولیه تولید رزین پلی استر است(جهت استحضار حضرتعالی، پتروشیمی‌های تولید کننده پلی استایرن، خوراک مونومر استایرن خود را از پتروشیمی پارس دریافت می‌نمایند و منومر استایرن، حدود ۴۰% از مواد تشکیل دهنده رزین پلی استر را شامل می‌شود).

معنای این اخبار و ارقام آن است که محصول پتروشیمی ایرانی در حالی که زیر قیمت جهانی به تولیدکننده اجنبی فروخته می شود، برای تولیدکننده داخلی، حدود دو برابر قیمت جهانی تمام می شود.

سوال این است که پتروشیمی‌های تولیدکننده پلی استایرن چگونه و با چه قیمتی، منومر استایرن خود را تهیه می‌کنند که می‌توانند با فروش زیر قیمت جهانی اقدام به دمپیینگ در بازارهای کشور همسایه نمایند؟ آیا برای تولیدکنندگان ایرانی مقرون به صرفه نیست که کارخانه خود را در ایران تعطیل و مشابه آن را در کشورهای همسایه دایر نمایند بلکه مواد اولیه ایرانی را ارزان‌تر خریداری کنند؟ آیا با این گران فروشی مواد اولیه در داخل کشور، رشد تولید و مهار تورم ممکن است؟ آیا این سیاست‌ها، مشوق خام فروشی نیست؟ آیا با این قیمت‌های افسارگسیخته مواد اولیه، تولید ایرانی می‌تواند در بازارهای جهانی رقابت کرده و برای کشور ارزآوری کند؟

ما نمی‌توانیم همزمان هم شعار رشد تولید بدهیم و هم بلایی بر سر تولید بیاوریم که به حال تولیدکننده خارجی رشک ببرد. مگر رهبر معظم انقلاب اسلامی نفرمودند که به دلار آمریکا در خاک ایران حاکمیت ندهید؟ چرا مواد پتروشیمی ایرانی به تولیدکنندگان ایرانی به نرخ جهانی و به صورت دلاری به فروش می‌رسد؟ چرا با افزایش نرخ ارز، مواد اولیه ایرانی باید برای تولیدکننده ایرانی گران شود؟ آیا این سیاست برای یک کشور تحت تحریم مصداق خودکشی اقتصادی نیست؟

از آن مقام محترم که یقین داریم دغدغه تولید ملی را دارید و ملتزم به شعار «مهار تورم و رشد تولید» هستید، درخواست داریم به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی دستور ورود بازرسی ویژه ریاست جمهوری به این پرونده را صادر فرمائید.

گلایه شرکت های پایین دست پتروشیمی از گران فروشی مواد اولیه توسط پتروشیمی ها

کد خبر: ۲۶۹٬۷۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha