۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۴
احتمال کاهش ۹ الی ۱۸ متری آب خزر تا سال ۲۱۰۰ | ورودی ولگا ۱۲ درصد کمتر شد
رئیس موسسات تحقیقات آب در پاسخ به بازار:

احتمال کاهش ۹ الی ۱۸ متری آب خزر تا سال ۲۱۰۰ | ورودی ولگا ۱۲ درصد کمتر شد

کاویان پور رئیس موسسه تحقیقات آب از کاهش ۱۲ درصدی سطح ورودی آب رودخانه ولگا خبر دادو گفت: با توجه به افزایش دما احتمال می روند که سطح دریای خزر تا سال ۲۱۰۰ بین ۹ الی ۱۸ متر کاهش یابد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: محمدرضا کاویان پور رئیس موسسه تحقیقات آب طی یک نشست خبری در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه صنعت آب در پاسخ به بازار درباره آخرین وضعیت دریای خزر گفت: بر اساس پایش های انجام شده سطح دریای خزر در امسال چیزی حدود ۲۵ سانتی متر کمتر شده است. این در حالی است که در طول سال های گذشته مقدار کاهش سطح دریای خزر حدود نیم متر بوده که معادل ۱۹۰ میلیارد مترمکعب است.

او همچنیم در پاسخ به این سوال که چه میزان از این کاهش سطح دریای خزر ناشی از کاهش ورودی آب از رودخانه ولگا بوده است، ادامه داد: افزایش سطح دما مهم ترین عامل اثر گذار در کاهش سطح دریای خزر محسوب می شود.

رییس موسسات تحقیقات آب ورودی دریای خزر با بیان اینکه ورودی رودخانه ولگا در سال گذشته حدود ۱۲ درصد کمتر شده است، اظهار داشت: با توجه به افزایش دما احتمال می روند که سطح دریای خزر تا سال ۲۱۰۰ بین ۹ الی ۱۸ متر کاهش یابد.

به گفته کاویان پور، ۸۰ درصد آب دریای خزر از رودخانه ولگا و ۱۵ الی ۲۰ درصد دیگر آن هم از سایر منابع آبی تامین می شود.

او همچنین اهمیت مدیریت مصرف در شرایط فعلی را مورد تاکید قرار داد و گفت: روند تغییر اقلیم از سال ۱۳۸۰ تشدید شده است. بر اساس آمارهای اعلامی در سال ۲۰۲۲ چیزی حدود ۰.۸ درجه سانتی گراد دمای هوا افزایش یافته این در حالی است که میزان دما در سال ۲۰۲۳ حدود ۱.۴۸ سانتی گراد بیشتر شده است.

این مقام مسول در بخش دیگری از سخنان با بیان اینکه در ۱۰۰ سال گذشته در مجموع چیزی حدود ۱.۵ درجه سانتی گراد دمای هوای کشور افزایش یافته است، ادامه داد: میزان دمای کشور امسال حدود ۱.۳ درجه سانتی گراد بیشتر شده است.

رئیس موسسه تحقیقات آب همچنین با اشاره به کاهش بارندگی ها در پاییز امسال، گفت: میزان دما در پاییز امسال بین ۱ الی ۴ درجه بیشتر شده است. ضمن اینکه مقدار بارندگی های پیش بینی شده هم در این فصل محقق نشده است.

او ادامه داد: انتظار ما این است که ۲۵ درصد بارندگی ها در فصل پائیز محقق شود اما شاهد بودیم که قبل از ورود سامانه بارشی جدید مقدار بارندگی ها حدود منفی ۴۴ درصد بوده و به نوعی وارد چهارمین سال خشک خود شده ایم.

کاویان پور ادامه داد:، مقدار مصارف خود را بر اساس بدترین سناریوهای احتمالی باید تنظیم کنیم. البته در صورت بهبود وضعیت می توانیم استراتژی های مصرف خود را تغییر دهیم.

رئیس موسسه تحقیقات آب در پاسخ به این سوال که بدترین سناریو احتمالی برای ۴۲منابع آبی در ۵ سال آینده چیست، اظهار داشت: کاهش آوردها و مقدار بارندگی ها در چند سال گذشته بسیار جدی بوده و احتمال این وضعیت در سال های آینده هم ادامه دارد. اما می تواند با مدیریت مصرف و سازگاری با اقلیم شرایط را برای گذر از این وضعیت فراهم کرد. در واقع برای مقابله با خشکسالی و کاهش بارندگی ها به دنبال سازگاری با اقلیم باشیم. البته این اتفاق تازه ای در کشور ما نیست. به عنوان مثال صدها هزار کیلومتر کانال های آب های زیر زمینی نشان می دهد که ایرانی ها با این مساله نا آشنا نیستند.

کد خبر: ۲۶۹٬۷۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha