۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷
اعتبارات ویژه برای مقابله با بحران  آبی |۳۳۹ شهر کشور تنش آبی دارند
مدیرعامل شرکت آبفای کشور در پاسخ به بازار:

اعتبارات ویژه برای مقابله با بحران آبی |۳۳۹ شهر کشور تنش آبی دارند

مدیرعامل آبفای کشور با بیان اینکه پروژه های  اضطراری و رفع تنش آبی برای تابستان سال ۱۴۰۳ احصا شده گفت: ۳۳۹ شهر کشور تنش آبی قرار دارند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: هاشم امینی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور طی نشیت خبری در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه آب در خصوص پروژه‌های اضطراری که در حوزه آب تدوین شده است، گفت: ۱۹۸۴ پروژه را طراحی کرده‌ایم که به واسطه آنها تاب‌آوری شبکه افزایش یابد که تاکنون حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با اجرای آنها میزان تنش آبی در شهرها کاهش می‌یابد.

او با اشاره به آخرین وضعیت تامین آب شرب و بهداشت در کشور اظهار کرد: در حال حاضر در سطح کشور در حوزه شهری ۹۹.۹ درصد و در حوزه روستایی ۸۷ درصد مشترکان تحت پوشش آب شرب هستند که قصد داریم تا پایان این دولت جمعیت تحت پوشش روستایی را به ۹۲ درصد برسانیم.

وی با بیان این‌که ۱۶۹ تصفیه‌خانه آب در دستور کار داریم که حدود ۲۱.۶ میلیون مترمکعب در کنار این تصفیه‌خانه‌ها مخازن داریم و حجم خطوط انتقال نیز ۱۴۶ کیلومتر است. در بخش فاضلاب نیز جمعیت تحت پوشش ۵۴ درصد است، حجم خروجی پساب از این تصفیه‌خانه‌ها یک میلیارد و ۶۴۰ میلیون مترمکعب تخمین زده می‌شود. براساس آخرین آمار ۲۲۶ تصفیه‌خانه احداث شده و طول خطوط انتقال شبکه فاضلاب نیز ۳۸۰۰ کیلومتر است.

شرایط ۲۶ استان زیر نرمال، ۴ استان نرمال و یک استان فرانرمال است. همچنین ۴ استان تهران، سیستان و بلوچستان و گلستان و مشهد همانند سال گذشته همچنان شرایط خوبی ندارند

بارندگی ها تنها در ۵ استان نرمال بود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه شرایط ۲۶ استان زیر نرمال، ۴ استان نرمال و یک استان فرانرمال است، گفت: ۴ استان تهران، سیستان و بلوچستان و گلستان و مشهد همانند سال گذشته همچنان شرایط خوبی ندارند.

امینی با بیان اینکه برای عبور از تنش آبی در ۱۶ استان به ۱۷.۵ همت اعتبار نیاز داریم، ادامه داد: تامین آب در ۱۶ استان و ۲۸ شهر کشور به صورت خاص و اضطراری است.

مدیرعامل آبفای کشور گفت: در شرایطی که با کاهش باران مواجه هستیم باید شرایطی اتخاذ شود تا بتوانیم بیشترین بهره‌وری را از منابع آبی کشور داشته باشیم. استفاده از پساب به عنوان یک منبع غیرمتعارف برای به چرخش درآوردن موتور صنعت کشور مورد توجه قرار گرفته و روی این مساله نیز اقداماتی انجام داده‌ایم.

وی بیان داشت: موضوع بعدی بحث مدیریت مصرف آب است با توجه به این‌که ما در چهارمین سال سنوات خشکسالی قرار داریم و در ۵۵ سال گذشته رتبه ۵۱ را داریم، لازم است که به منابع آبی توجه بیشتری شود.

وی با تاکید بر این‌که از مهرماه سال جاری که سال آبی جدید شروع شد کلیه طرح‌های کشور را مورد رصد و پایش قرار دادیم و با توجه به حجم بارش‌ها میزان ناترازی همه شهرها را رصد کردیم، گفت: تاکنون همه پروژه‌های اضطراری و رفع تنش آبی برای تابستان سال ۱۴۰۳ احصا شده و مجموعه وزارت نیرو در تلاش است این پروژه‌ها را به ثمر برساند تا با کمترین تنش تابستان را پشت سر بگذاریم اما برای این موضوع نیازمند همکاری مشترکان هستیم.

۶۴ درصد پروژه های آبی محقق شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با تاکید بر این‌که براساس برنامه ‌ریزی‌های صورت گرفته ۶۴ درصد پروژه‌ها در دولت سیزدهم در بخش آب و ۵۱ درصد پروژه‌ها در بخش فاضلاب محقق شده است، گفت: در حوزه آب شیرین‌کن‌ها نیز اقدامات متعددی صورت گرفته به طوری که از ۱۰۵ سامانه آب شیرین‌کن که قرار بود، اجرایی شود تاکنون ۸۴ سامانه با ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب در ثانیه احداث شده است.

امینی با اشاره به آخرین وضعیت پیشرفت پروژه‌های آبرسانی اظهار کرد: تاکنون ۳۶۴۰ روستا را آبرسانی کرده‌ایم و با تامین اعتباری که اخیرا از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور انجام شد پروژه‌ها مجدد استارت خورده است.

وی در خصوص پروژه‌های اضطراری که در حوزه آب تدوین شده است، گفت: ۱۹۸۴ پروژه را طراحی کرده‌ایم که به واسطه آنها تاب‌آوری شبکه افزایش یابد که تاکنون حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با اجرای آنها میزان تنش آبی در شهرها کاهش می‌یابد.

۲۶۶۰۰ میلیارد اعتبار برای پروژه های آبرسانی

وی در ادامه از تخصیص ۲۶۶۰۰ میلیارد ریال برای اجرای پروژه های آبرسانی شهری خبر داد و گفت: تامین آب شرب بهداشتی پایدار در قالب ۹۳ پروژه در سطح کشور از طریق حفر و تجهیز ۳۱۹ حلقه چاه به ظرفیت ۶۴۱۶ لیتر در ثانیه و اجرای ۵۴۸ کیلومتر خطوط انتقال و جمع آوری چاه ها صورت پذیرفت.

وی همچنین درخصوص اقدامات انجام شده در حوزه فاضلاب شهری و روستایی برای ایام دهه فجر امسال نیز گفت: جمع آوری و تصفیه و دفع بهداشتی فاضلاب در قالب ۶۴ پروژه صورت گرفت که عملیات ان شامل اجرای ۴۷ کیلومتر خط انتقال، لوله گذاری شبکه جمع آوری به طول ۵۷۳ کیلومتر است.

امینی تعداد روستاهایی را که در ایام دهه فجر امسال به آب پایدار دسترسی پیدا می کنند را نیز ۸۴۳ روستا عنوان کرد.

ورود به چهارمین سال خشک

سخنگوی صنعت آب و فاضلاب کشور با اشاره به ورود کشور به چهارمین سال خشکسالی، گفت: هم در حوزه منابع آب سطحی و هم منابع آب زیرزمینی دچار چالش هستیم و همین امر ضروت بکارگیری از انواع تجهیزات و تاسیسات برای مدیریت آب را دوچندان می کند.

وی مدیریت آب را جزو مهمترین خدمات کشور به مردم قلمداد کرد و افزود: از مردم نیز درخواست داریم مدیریت مصرف را مدنظر قرار داده تا بتوانیم کمترین میزان تنش آبی را در سال ۱۴۰۳ داشته باشیم.

در حوزه آب شیرین کن ۳.۲ جمعیت کشور به عنوان جامعه هدف مورد توجه قرار گرفت که تاکنون ۱.۴ از آن در قالب ۱۰۵ پروژه به مرحله اجرا رسیده است

وی افزود: در حال حاضر حدود ۱۰۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پروژه در دولت در قالب پروژه های آبرسانی در حال اجرا داریم. در بخش فاضلاب نیز ۷۱ پروژه در دولت سیزدهم برنامه ریزی شد که ۲۷ پروژه از آن تاکنون اجرایی و یا به اتمام رسیده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور همچنین گفت: در حوزه آب شیرین کن ۳.۲ جمعیت کشور به عنوان جامعه هدف مورد توجه قرار گرفت که تاکنون ۱.۴ از آن در قالب ۱۰۵ پروژه به مرحله اجرا رسیده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در بخش پایانی اظهارات خود به ضرورت برگزاری نمایشگاه صنعت آب و فاضلاب اشاره کرد و گفت:این نمایشگاه یک فرصت مناسب در عرصه ملی برای عرضه توانمندی ها به صورت بی واسطه است و علاقه مندان و فعالان صنعت آب می توانند با آخرین دستاوردها و تولیدات صنعت آب آشنا شوند.

امینی با بیان اینکه ۱۲۵ شرکت آخرین دستاوردها را در این نمایشگاه عرضه کردند گفت: در صنعت آب لازم است سمت و سویی را طی کنیم که بیشترین بهره وری از منابع آب سطحی و زیرزمینی را داشته باشیم و از طرفی نیز به ضرورت استفاده از پساب فاضلاب و بهره گیری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان توجه ویژه کنیم.

کد خبر: ۲۶۹٬۶۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha