۱۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۶
مرغ همچنان پا در هوا است/ اتحادیه مرغداران: اعتراض داریم
بازار گزارش می‌دهد؛

مرغ همچنان پا در هوا است/ اتحادیه مرغداران: اعتراض داریم

ساری- مصوبه ستاد تنظیم بازار نیز نتوانست مرغ را سرجایش بنشاند و اگرچه قیمت روی کاغذ کاهش یافت اما بازار چیزی دیگری را نشان می‌دهد.

بازار؛ گروه استان‌ها: بازار مرغ روزهای پرتنش ونوسانی را سپری می‌کند از یکسو تنظیم بازاری‌ها اصرار بر کاهش نرخ‌ها دارند از سوی دیگر مرغداران از قیمت جدید تعیین‌شده ناراضی هستند.

ستاد تنظیم بازار در آخرین مصوبه خود نرخ مرغ را به ازای هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان تعیین کرد اما مرغداران و اتحادیه مربوطه معتقد است هزینه‌های تولید با این نرخ مصوب همخوانی ندارد و باید بازنگری شود.

قیمت مرغ که هفته گذشته تا کیلویی ۲۰ هزار تومان نیز در برخی مناطق مازندران رسیده بود اکنون به‌رغم تعیین نرخ جدید، همچنان بالای ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد و گوش مرغداران و فروشندگان به مصوبه ستاد تنظیم بازار بدهکار نیست.

از سوی دیگر متولیان ستاد تنظیم بازار اعلام کرده‌اند فروش قیمت مرغ به قیمت بالای ۱۵ هزار تومان تخلف آشکار محسوب می‌شود و با آن برخورد می‌شود.در جدال و کشمکش‌های تولیدکننده و ناظران، مصرف‌کننده زیر بار فشار اقتصادی همچنان مرغ را به قیمت بالای نرخ ستاد تنظیم بازار خریداری می‌کند و این ماده پروتئینی نیز از سفره‌های بسیاری از مردم پرکشیده است.

در جدال و کشمکش‌های تولیدکننده و ناظران، مصرف‌کننده زیر بار فشار اقتصادی همچنان مرغ را به قیمت بالای نرخ ستاد تنظیم بازار خریداری می‌کند و این ماده پروتئینی نیز از سفره‌های بسیاری از مردم پرکشیده است

عطاء اله حسن‌زاده مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه آخرین قیمتی که پشتیبانی امور دام از سوی مرغدار مرغ تحویل می‌شود با وزن یک کیلوو ۲۰۰ تا یک کیلو و ۶۰۰ گرم ۱۴ هزار تومان بوده است، افزود: این در حالی است که در حال حاضر به دلیل بالابودن قیمت مرغ مرکز پشتیبانی امور دام از مرغدار و تولیدکننده مرغ تحویل نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: مرکز پشتیبانی امور دام زمانی نسبت به خرید مرغ از تولیدکننده اقدام می‌کند که قیمت مرغ پایین بیاید ازاین‌رو اقدام به خرید برای ذخیره‌سازی می‌کند.

اتحادیه به قیمت تعیین شده معترض شد
وی درباره نرخ تعیین‌شده ۱۵ هزارتومانی هر کیلوگرم مرغ اظهار داشت: این قیمت برای مصرف‌کننده تعیین شد که اتحادیه نسبت به آن اعتراض کرده زیرا قیمت تمام‌شده تولید بیش از این مبلغ است.
حسن‌زاده درعین‌حال تصریح کرد: ما به بازار کاری نداریم زیرا قیمت تمام‌شده مرغ زنده هر کیلوگرم ۱۲ هزار تومان است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران با عنوان اینکه قرار است با اعضای ستاد تنظیم بازار نشستی درباره تعیین قیمت مرغ داشته باشیم، گفت: پنج درصد قیمت‌ها در اختیار استان‌ها واگذارشده است.

وی یادآور شد: تغییر قیمت بازار ناشی از شگردهایی است که در آن اعمال می‌شود و اتحادیه نسبت به قیمت تعیین‌شده اعتراض دارد زیرا با وضعیت کنونی تولید آسیب خواهد دید.

حسن‌زاده کمبود نهاده‌های دامی و طیور را از مهم‌ترین چالش‌های فراروی تولیدکنندگان بیان کرد و گفت: ۳۰ درصد نهاد در قالب سهمیه داده می‌شود و بقیه باید به‌صورت آزاد توسط تولیدکننده با هزار گرفتاری خریداری و تهیه شود.

وی یادآور شد: از مسئولان انتظار داریم که هرچه نهاده در انبار وجود دارد را به‌صورت متمرکز بین تشکل‌ها توزیع کنند زیرا این مسئله در کاهش قیمت تولید و هزینه‌های تمام‌شده تأثیرگذار خواهد بود.

قیمت روی کاغذ پایین آمد
گشتی در بازارهای مازندران نشان می‌دهد به‌رغم تصویب قیمت ۱۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم مرغ، خرید مرغ به کمتر از کیلویی ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان در عمل غیرممکن است و نرخ تخم‌مرغ نیز همانند طلا و ارز، ساعتی تغییر می‌کند.

قیمت هر عدد تخم‌مرغ بدون مارک هر عدد ۹۵۰ تومان و شانه‌ای ۲۸ هزار تومان و با درج تاریخ تولید و مارک هر عدد ۱۳۰۰ تومان و شانه‌ای بیش از ۳۳ هزار تومان به فروش می‌رسد.

اما حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار برای تنظیم قیمت مرغ مربوط به سال قبل بود که نرخ آن را ۱۲۵ هزار ریال به ازای هر کیلوگرم تعیین کرده بود، افزود: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها، اصلاح قیمت در دستور کار ستاد قرار گرفت.

وی ادامه داد: ستاد تنظیم بازار قیمت جدید مرغ را در جلسه امروز ۱۵ هزار تومان برای مصرف‌کننده تعیین کرده است.

وی بابیان اینکه نظارت بر بازار توسط ناظران و بازرسان صورت می‌گیرد، عرضه مرغ باقیمت بیش از نرخ مصوب تخلف است و اجازه افزایش قیمت را از نرخ تعیین‌شده نخواهیم داد.

پس از کش‌وقوس بین ستاد تنظیم بازار و اتحادیه مرغداران برسرقیمت مرغ، مرکز پشتیبانی امور دام مازندران نیز وارد عمل شد و اقدام به آغاز توزیع ۶۰۰ تن گوشت مرغ بین مردم کرده است

پس از کش‌وقوس بین ستاد تنظیم بازار و اتحادیه مرغداران برسرقیمت مرغ، مرکز پشتیبانی امور دام مازندران نیز وارد عمل شد و اقدام به آغاز توزیع ۶۰۰ تن گوشت مرغ بین مردم کرده است. سید محمد جعفری مدیرکل پشتیبانی امور دام مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: با توجه به اهمیت مصرف پروتئین در سرانه مصرف خانوار توزیع ۶۰۰ تن گوشت مرغ بین مردم آغازشده است.

وی افزود: این میزان مرغ طی دو مرحله در استان توزیع می‌شود و محدودیتی برای توزیع وجود ندارد.

جعفری بابیان اینکه مرغ تنظیم بازار از طریق مراکز منتخب و سازمان میادین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای بین مردم توزیع می‌شود، قیمت آن را به ازای هر کیلوگرم ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان عنوان کرد.

اگرچه این روزهای شاهد تغییر و نوسانات قیمت مرغ در بازارهای کشور ازجمله مازندران هستیم اما شیوع کرونا چرخه تنظیم تولید و مصرف این محصول را در استان برهم زد و خسارت زیادی ناشی از شیوع این بیماری به استان تحمیل‌شده است.

بیش از دو هزار و ۵۰۰ واحد مرغداری در مازندران وجود دارد که ۱۱ درصد گوشت مرغ کشور را تأمین می‌کند.

کد خبر: ۲۶٬۹۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha