۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
خورشید سمنان در زیر سایه نسیان؛ غفلت از فرصتی بزرگ به نام انرژی پاک
بازار گزارش می دهد؛

خورشید سمنان در زیر سایه نسیان؛ غفلت از فرصتی بزرگ به نام انرژی پاک

سمنان- استان سمنان دارای ۳۰۰ روز آفتابی و ظرفیتی استراتژیک برای تولید انرژی در راستای رشد اقتصادی بلندمدت است که متاسفانه مورد غفلت واقع شده است.

بازار، گروه استان‌ها: سال ها از ظرفیت انرژی خورشیدی در استان های کویری مانند سمنان که روزهای متمادی آفتاب دارند، سبب شده تا امروز هر چه دولتمردان در این زمینه تلاش کنند، کمتر عایدی نصیب کشورمان به لحاظ تامین انرژی برق شود.

برنامه ششم توسعه اعلام کرده بود که باید سهم انرژی های تجدید پذیر و پاک مانند خورشید و باد و ... افزایش یابد و حتی بخشی از برق مورد نیاز ادارات و دستگاه های دولتی استان سمنان می بایست مانند دیگر نقاط کشورمان از همین منابع تامین شود.

غفلت هایی شده است

به وضوح شاهد هستیم که غفلت هایی در این زمینه در استان سمنان صورت گرفته است. در میانه دهه ۹۰ شاهرود میزبان جمعی از اساتید دانشگاه های معتبر دنیا بود و در حاشیه همان کنفرانس موضوع عدم استفاده ایران از انرژی های خوشیدی مطرح شد.

در همان کنفرانس یکی از اساتید دانشگاه های انگلستان با ابراز شگفتی از غفلتی که ما در عرصه انرژی خورشیدی داریم اعلام کرد که ما در اروپا برای ۱۹۰ روز آفتابی در سال نیز سرمایه گذاری می کنیم و شما در استان سمنان با داشتن ۳۰۰ روز آفتابی هنوز بهره ای از این موضوع نبرده اید.

مدیرعامل شرکت نیروگاه های کوچک مقیاس: نیروگاه های خورشیدی توسط بخش خصوصی در ۱۰۰ نقطه ایران اسلامی احداث می شود

این تفاوت دو نگاه حاکم بر مدیریت توسعه انرژی های پاک در کشورهای توسعه یافته و ایران است. کشورهایی که با کمترین میزان داشته ها، بیشترین مزیت ها را برداشت می کنند و ما در مقابل با دارا بودن بیشترین مزیت ها، کمترین برخورداری را داریم.

استان سمنان و ظرفیت بهره‌گیری از انرژی خورشیدی| غفلت از فرصت‌ها پاشنه آشیل رشد اقتصادی

عزم دولت جزم شد

حالا اما دولت سیزدهم تصمیم گرفته که با تلاش مضاعف این کمبود ها را جبران کند و طبیعتاً استان سمنان هم از این قاعده مستثنی نبوده و به دلیل قرار گیری در نوار شمالی دشت کویر و دارا بودن ۳۰۰ روز آفتابی یکی از مزیت های ویژه سرمایه گذاری در این عرصه است.

مدیرکل توسعه نیروگاه‌های مقیاس کوچک وزارت نیرو در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن اشاره به عزم دولت در جبران این کاستی ها، گفت: نیروگاه های خورشیدی توسط بخش خصوصی در ۱۰۰ نقطه ایران اسلامی احداث می شود همچنین از طریق رئیس جمهور ابلاغ چهار هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه های خورشیدی انجام شده و برنامه ریزی لازم در این ارتباط صورت گرفته است.

جعفر محمد نژاد سیگارودی با بیان اینکه مقرر شده از طریق شرکت هایی که در مناقصات شرکت کرده و توانمندی لازم را در این خصوص دارند به بحث ساخت نیروگاه های خورشیدی ورود کنند، تاکید کرد: ۱۰۰ نقطه در کشور نیروگاه های برق خورشیدی توسط این شرکت ها احداث خواهد شد.

وی با بیان اینکه از طریق اقداماتی که با مدیریت سازمان سادپا یا همان انرژی‌های تجدیدپذیرو بهره وری انرژی برق صورت گرفته شاهد تامین برق کشور از طریق انرژی های تجدید پذیر خواهیم بود، گفت: امروز میزان تولید برق تجدید پذیر کشورمان به یک هزار و ۲۰۰ مگاوات رسیده است. این میزان نشان از نگاه مثبت دولت سیزدهم و وزارت نیرو به انرژی های تجدید پذیر دارد لیکن هم در قانون و هم در برنامه ریزی وزارت نیرو، تکلیف داریم که این سهم را حتی افزایش هم دهیم.

نیروگاه های خورشیدی و توسعه آنها

مدیرکل توسعه نیروگاه های کوچک مقیاس وزارت نیرو با بیان اینکه امیدوار هستیم سال آتی با حضور شرکت های متولی انجام نیروگاه های خورشیدی بخش خصوصی با مدیریت کلان وزارت نیرو و سازمان سادپا، که بخش قابل توجهی از چهار هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی که مناقصات آن برگزار شده در آغاز فصل پیک مصرف برق سال آتی، به نتیجه خوبی برسد.

مدیرکل توسعه نیروگاه های کوچک مقیاس : ده هزار مگاوات تولید برق تجدید پذیر در مجموعه دولت صورت گرفته است

محمد نژاد با بیان اینکه برنامه ده هزار مگاوات تولید برق تجدید پذیر در مجموعه دولت صورت گرفته است، تاکید کرد: وزارت نیرو در این خصوص به صورت جدی برنامه ریزی کرده و حتی زیرساخت های لازم را نیز فراهم آورده است.

وی با بیان اینکه در زمینه شناسایی زمین هایی که قرار است نیروگاه های خورشیدی در آنها ساخته شود و مجوزهای محیط زیستی و .. همکاری خوبی را شاهد بودیم و همه تمهیدات فراهم دشه است، گفت: مناقصات واگذاری امور به بخش خصوصی در حال اجرا است و امیدوار هستیم که بخشی از برنامه ریزی های ما فعلاً تا پایان دولت سیزدهم به نتیجه برسد.

برنامه هفتم توسعه

مدیرکل ساپا با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه عدد قابل توجهی سهم انرژی تجدید پذیر در قانون تکلیف شده است، تاکید کرد: در حوزه تجهیزات انرژی خوشیدی چهار یا پنج شرکت تامین کننده را داریم که در حال فعالیت هستند و بسیار امیدوار هستیم با برنامه ریزی های صورت گرفته تا پایان سال ۱۴۰۳ در حوزه تامین تجهیزات داخلی به عدد بیش از یک هزار مگاوات در سال برسیم که به اجرای نیروگاه های خورشیدی کمک شایانی خواهد کرد.

محمد نژاد با بیان اینکه تحقق تامین ۱۰ هزار مگا وات برق از انرژی‌های تجدید پذیر تا پایان دولت برنامه ریزس شده است، گفت: مجوز تامین سه هزار مگا وات برق از انرژی بادی نیز توسط وزارت نیرو صادر شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۳۰ هزار مگا وات ظرفیت احداث نیرگاه‌های بادی در کشور موجود است، گفت: سمنان یکی از استان های بسیار مستعد در زمینه توسعه نیروگاه های خورشیدی و برق تجدید پذیر است.

ظرفیت سرمایه گذاری

استاندار سمنان نیز با بیان اینکه انرژی خورشیدی یکی از مزیت های قابل سرمایه گذاری استان است، گفت: در شهرهایی مانند سمنان و دامغان نیروگاه های انرژی خورشیدی وجود دارد اما بازهم از سرمایه گذاری در این حوزه استقبال و حمایت می شود.

سید محمد رضا هاشمی با بیان اینکه استان سمنان با دارا بودن ۳۰۰ روز آفتابی یکی از مهمترین نقاط کشورمان در زمینه توسعه سرمایه گذاری انرژی های تجدید پذیر است، بیان کرد: تلاش داریم که نیروگاه های برق خورشیدی را به واسطه اقلیم مساعد استان توسعه دهیم.

استان سمنان و ظرفیت بهره‌گیری از انرژی خورشیدی| غفلت از فرصت‌ها پاشنه آشیل رشد اقتصادی

دولت بسته جذاب سرمایه گذاری ارائه نکرده است

اما چرا تاکنون در این زمینه موفق نبوده ایم یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار، بیان کرد: این امر سه دلیل عمده دارد نخست اینکه دولت نتوانسته بسته های جذاب قابل سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران بخش خصوصی نیروگاه های خورشیدی در این دو دهه اخیر ارائه کند.

سید رضا طباطبایی با بیان اینکه دلیل دوم هزینه بالای ابرازها و ادوات انرژی خورشیدی است که اکثرا هم وارداتی هستند و ارز و تلاطم های آن سبب شده تا استقبال از این موضوع کاهش یابد، افزود: سومین دلیل هم این است که استان سمنان نتوانسته مزیت های قابل سرمایه گذاری خود را به درستی بشناساند و این نشان می دهد که عزم جدی در این زمینه در بین مسئولان نبوده است.

یک کارشناس: دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان هم در این زمینه (نیروگاه خورشیدی) ورود جدی و مفیدی نداشته اند

وی با بیان اینکه در نقاطی از استان سمنان انرژی بادی نیز دارای مزیت های قابل سرمایه گذاری است، ابراز کرد: از تهران تا مشهد به جز نیشابور، دامغان دارای بیشترین میزان وزش باد های شدید است که عمده زمان سال نیز این باد ها وزیده می شود اما سوال ما این است که استانداری سمنان به صورت عام در این دو دهه اخیر چند بسته قابل سرمایه گذاری در این زمینه پیشنهاد کرده است؟

مزیت ها شناسانده نشده است

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مزیت های قابل سرمایه گذاری ما در استان سمنان باید شناسانده شود وگرنه سرمایه گذاران چطور می توانند از آنها با خبر شوند، بیان کرد: ما در استان سمنان یک هیات رایزن اقتصادی که بسته های سرمایه گذاری در زمینه انرژی را تهیه و تبیین و همچنین تبلیغ کنند نداریم.

طباطبایی با بیان اینکه دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان هم در این زمینه ورود جدی و مفیدی نداشته اند، تاکید کرد: ما باید شرکت های دانش بنیان را بسته به نوع نیازهای استان سمنان ایجاد کنیم اما در بین این شرکت ها تولید کننده بال هواپیما دیده می شود اما انرژی خورشیدی یا ابزار جلوگیری کننده سرمایه زدگی و خشکسالی و ... دیده نمی شود.

وی افزود: این نشان می دهد که ما در استان سمنان یک مزیت سنجی و یک نوع آمایش درست و متناسب با نیازهای مان در استان و کشور نداشته ایم و همچنین توسعه ای که پیدا کردیم نیز بی هدف و بی نقشه راه بوده است.

کد خبر: ۲۶۹٬۶۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha