۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
گنجهایی که در دل کوه خاک می خورند؛ محرومیت در کنار ثروت معادن کهگیلویه و بویراحمد
گزارش بازار

گنجهایی که در دل کوه خاک می خورند؛ محرومیت در کنار ثروت معادن کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج- یکی از ظرفیتهای مهم استان کهگیلویه و بویراحمد که می تواند استان را از بن بست محرومیت خارج کند، معادنی هستند که هنوز در دل کوه جا خوش کرده و خاک می خورند و بهره برداری از آنها در حد مصوبه باقی مانده است.

صدیقه امیدی؛  بازار: کهگیلویه و بویراحمد دارای بزرگترین معادن رسوبی در کشور و بزرگترین معدن فسفات کشور بوده که هنوز توسعه ای برای استان به همراه نداشته است.

کهگیلویه و بویراحمد غنی از معادن بوکسیت، مس، ذخایر گوگرد، معدن سنگ‌های ساختمانی و معادن گچ بوده و با مساحتی ۱۶ هزار و ۲۶۴ کیلومتر مربعی دارای بزرگترین معدن فسفات کشور با ۸۱ میلیون تن ذخیره قطعی قابل بهره‌برداری در کوه «لار» در شهرستان «چرام» است.

حال با این همه منابع خدادادی، این استان هنوز در مناطقی با واژه محرومیت دست و پنجه نرم می کند تا اقتصادی توسعه نیافته معضلات و مشکلات بسیاری با خود به همراه آورد.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: مهمترین مشکلات واحدهای معدنی کهگیلویه و بویراحمد بالا بودن هزینه‌های استخراج است.

نخستین ذخیره معدنی نیترات کشور در کهگیلویه و بویراحمد است
سالار حسین پور با بیان اینکه فرسودگی تجهیزات و به روز نبودن روش‌های اکتشاف نیز مزید بر علت شده است، افزود: در کهگیلویه و بویراحمد بیشتر معادن شامل سیمان، مرمریت، آهک، گچ، سنگ لاشه، مارن، شن، ماسه، فسفات، بوکسیت و سلستین است.

وی اظهار داشت: کهگیلویه و بویراحمد از نظر معادن در حوزه رسوبی غیر فلزی قرار داشته و پتانسیل‌های خوبی در این حوزه وجود دارد.

حسین پور تصریح کرد: بهره‌برداری مناسب از این معادن سبب می شود که علاوه بر اشتغالزایی، میزان صادرات استان نیز افزایش یافته و توسعه اقتصادی به همراه داشته باشد.

تاکنون ۷۵ فقره پروانه بهره‌برداری معدنی با حجم سرمایه‌گذاری افزون بر سه هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در استان صادر شده و ۴۷ واحد معدنی نیز با تولید دو میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصول فعال هستند

وی افزود: تاکنون ۷۵ فقره پروانه بهره‌برداری معدنی با حجم سرمایه‌گذاری افزون بر سه هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در استان صادر شده و ۴۷ واحد معدنی نیز با تولید دو میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصول فعال هستند.

حسین پور یادآور شد: نخستین ذخیره معدنی نیترات کشور نیز در بخش دیشموک کهگیلویه و بویر احمد کشف شد که این امر سبب شد، ایران در جمع کشورهای دارای این ماده معدنی راهبردی قرار گیرد.

با این حال هنوز این ظرفیتهای بالقوه تا بالفعل شدن راه درازی در پیش دارند.

یک میلیارد و ۵۰۰ تن ذخیره معدنی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار افزود:  کهگیلویه و بویراحمد دارای بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تن ذخیره معدنی است.

حسین کلانتری در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: در سه هزار کیلومتر از مساحت این استان عملیات اکتشاف انجام شده و یکهزار کیلومتر مربع از این پهنه ها دارای معادن بوکسیت و فسفات اکتشاف می شوند.

وی تصریح کرد: یکی از محورهای توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد سرمایه گذاری در بخش معدن است و باید در این راستا امکان بهره برداری از معادن فراهم شود.

استاندار افزود: در وهله اول باید زمینه تحقق و اکتشاف فراهم و زیرساخت‌ها نیز ایجاد شود.

وی با بیان اینکه تاکنون ۷۵ فقره پروانه بهره‌برداری معدنی با حجم سرمایه‌گذاری افزون بر سه هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در کهگیلویه و بویراحمد صادر شده، گفت: در دیدار با وزیر صنعت و معدن توسعه فعالیت‌های اکتشافی و ذخائر جدید معادن و ضرورت پهنه بندی مناسب در محدوده‌های مستعد معدنی در کهگیلویه و بویراحمد درخواست شد.

مشارکت بخش خصوصی در توسعه معادن ضروری است
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ایجاد کارخانه سیمان یکی از کارهای مهم با مشارکت بخش خصوصی در استان کهگیلویه و بویراحمد بود که علاوه بر اشتغالزایی میزان صادرات غیر نفتی استان را نیز افزایش داد.

به نظر می رسد، مشارکت بخش خصوصی در توسعه بخش معدن در استان می تواند استفاده از این ظرفیتها در راستای توسعه اقتصادی را تحقق بخشد.

معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: در بخش معدن در حوزه تولید سیمان استان به یکی از قطبهای تامین سیمان کشور تبدیل شده است.

۱۰ نوع مواد معدنی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود داشته و در سطح استان معادنی وجود دارد که هنوز در مرحله اکتشاف هستند

حشمت الله صمیمی دوست با بیان اینکه دو کارخانه مهم سیمان یاسوج و سیمان مارگون در استان در زیر بخش معدن، اقتصاد معدنی را توسعه داده است، افزود: ۱۰ نوع مواد معدنی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود داشته و در سطح استان معادنی وجود دارد که هنوز در مرحله اکتشاف هستند.

وی بیان داشت: مواد معدنی استان کهگیلویه و بویراحمد بیشتر از نوع رسوبی، فسفات و بوکسیت، فلدسپات و مخلوط‌های شن و ماسه‌ای و همچنین گچ و آهک است.

واحدهای معدنی در استان رشد نوسانی دارند
صمیمی دوست معادن سنگ‌های تزئینی و سنگ لاشه را از دیگر معادن استان عنوان کرد و گفت: کهگیلویه و بویراحمد در زمینه کانی‌های غیرفلزی ظرفیتهای مناسبی دارد که باید مطالعات اکتشافی و تفصیلی روی آن انجام شود.

فسفات، سنگ‌های تزئینی و لاشه، گچ و بوکسیت جزو معادن مهم استان هستند و می تواند در شاخص رقابت پذیری استانها نیز امتیاز مهمی برای استان باشد.

رشد نوسانی واحدهای معدنی در استان، نشان از عدم توجه کافی به این بخش دارد و این امر می تواند ناشی از عدم تامین اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرحهای اکتشاف مواد معدنی و نبود تسهیلات مناسب برای تامین ماشین آلات معدنی برای بهره برداری باشد.

‌در این راستا رئیس اتاق بازرگانی یاسوج در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه باید زمینه جذب سرمایه گذار در بخشهای معدنی فراهم شود، گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته، تاکنون بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تن ذخیره معدنی در استان شناسایی شده است.

جبار کیانی پور افزود: این معادن شامل مواد اولیه سیمان، مصالح ساختمانی، فسفات، بوکسیت، سلستین و مرمریت و... هستند.

وی توسعه در بخش معدن را نیازمند همکاری بین تمام بخشهای عنوان کرد و اظهار داشت: در سال ۹۸ برنامه اکتشاف ۳۰۰ هزار کیلومتر مربعی در دستور کار ایمیدرو و یک کنسرسیوم متشکل از شرکت‌های بزرگ معدنی قرار گرفت.

کیانی پور افزود: در حال حاضر ۷۴ فقره معدن با سرمایه گذاری ۳۷۹ میلیارد ریال در استان وجود داشته که از این تعداد، ۴۵ معدن فعال و ۲۹ معدن نیز غیرفعال هستند.

وی اظهار داشت: در راستای جهش تولید باید از همه ظرفیتها به نحو شایسته استفاده کرد و زمینه سرمایه گذاری در استان در همه بخشها را فراهم کرد.

کارشناسان اکتشاف ایمیدرو به کهگیلویه و بویراحمد اعزام می شوند
مدیرعامل سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران(ایمیدرو) نیز در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: در راستای گسترش، بررسی و تکمیل مطالعات معادن بوکسیت بویراحمد و دنا یک هیئت از کارشناسان اکتشاف به منطقه اعزام می‌شوند.

خداداد غریب پور با بیان اینکه از محل «صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی» ایمیدرو آمادگی کمک دارد، گفت: برای کمک به معادن تعطیل و نیمه تعطیل و شروع کار توسط بخش خصوصی در مناطق دارای ظرفیت تلاش می کنیم.

وی با بیان اینکه ایمیدرو از معادن سنگ‌های تزئینی در شهرستان دنا به طور ویژه حمایت می‌کند، گفت: ایمیدرو آماده‌ همکاری کامل برای ایجاد صنایع معدنی در استان خاصه در مناطق محروم و به ویژه تولید کاغذ از سنگ است.

غریب پور با بیان اینکه معادن به دلیل آنکه عمدتا در نقاط کم برخوردار کشورمان واقع شده اند، در تغییر چهره مناطق معدنی و کاهش فاصله طبقاتی نقشی برجسته دارند، اظهار داشت: برجسته شدن جایگاه اشتغال، افزایش درآمد، ارزآوری برای اقتصاد کشور، توجه به مناطق کم برخوردار و ... از جمله اثرات تلاشگران در حوزه معدن است.

وی تصریح کرد: در سال جاری، فعال سازی معادن کوچک و متوسط، واگذاری طبق قانون آنها به بخش خصوصی، اکتشافات، تکمیل زنجیره ارزش، جلوگیری از خام فروشی، توسعه زیرساخت ها، ارتقای بومی سازی و افزایش تولید و صادرات در دستور کار قرار دارد.

غریب پور افزود: اکثر معادن بزرگ کشور واگذار شده است و همه آنها توسط بخش خصوصی فعال بوده و در واگذاری‌های صورت گرفته، مالکیت با دولت و مدیریت معدن با بخش خصوصی است.

طرح پتانسیل یابی معدنی در استانهای کمتر برخوردار اجرایی می شود

وی افزود: این سازمان، دو طرح پتانسیل یابی معدنی در استان های کمتر برخوردار را انجام می دهد که «طرح مطالعات اولیه مناطق کمتر برخوردار» توسط بخش خصوصی و «طرح انجام خدمات پتانسیل یابی معدنی» با نظارت شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و توسط شرکت خصوصی اجرایی خواهد شد.

غریب پور استانهای شامل طرح اول را کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، کرمان، هرمزگان، کردستان اردبیل، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمانشاه و استانهای شامل طرح دوم را شش استان استان کرمانشاه، لرستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان ممسنی در استان فارس عنوان کرد.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات حوزه معدن در کهگیلویه و بویراحمد کمبود منابع مالی داخلی و نبود سرمایه گذار است و ورود سرمایه‌ به حوزه معدن می تواند ظرفیتهای معدنی کهگیلویه و بویراحمد و اقتصاد را رشد دهد و واژه توسعه نیافتگی را کم رنگ کند.

کد خبر: ۲۶٬۹۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha