۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۸
سهم اندک درآمد مالیاتی از خانه و خودروهای لوکس!| مرفع نشینان به جرگه مالیات پردازان پیوستند
«بازار» گزارش می دهد

سهم اندک درآمد مالیاتی از خانه و خودروهای لوکس!| مرفع نشینان به جرگه مالیات پردازان پیوستند

با آنکه صاحبان خانه ها ۳۵ میلیاردی و خودروهای لوکس ۳.۵ میلیارد تومانی از سال آینده مشمول پرداخت مالیات می شوند اما طبق گفته کارشناسان مالیاتی، میزان کسب درآمد دولت از این بخش بسیار ناچیز است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: دولت میزان درآمدهای مالیاتی کشور را در بودجه سال آینده ۵۲ درصد افزایش داده است. افزایش میزان درآمد مالیاتی که طبق گفته مسئولان دولتی فشاری بر مالیات پردازان وارد نمی کند، چرا که این افزایش درآمد مالیات محاسبه شده و قرار است از سری کسانی که شناسایی شده اند دریافت شود که فعالیت های اقتصادی دارند اما خود را در پرداخت مالیات به دولت سهیم نمی دانند. از طرفی نیز چون در بودجه ۱۴۰۳ بناست یک درصد بر مالیات ارزش افزوده نیز اضافه شود، بنابراین چنین رویکردی درآمد قابل توجهی را نصیب دولت می کند.

طبق گفته کارشناسان اقتصادی اگر چه پرداخت مالیات با هدف تامین منابع دولت برای اداره امور کشور اقدامی قانونی و بجاست و حقی است که بر گردن هر فردی که دارای درآمد است می باشد که در این راستا باید بخشی از درآمدهای خود را به عنوان سهم مالیاتی به دولت بپردازد، اما هنوز خیلی ها هستند که درآمدهای سرشاری دارند ولی با رد گمی، ترفند و زیرکی خود را در پرداخت مالیات به دولت، شریک مردم نمی کنند. البته این سری افراد اکنون از طریق بانک های اطلاعاتی شناسایی شده اند و ملزم به پرداخت حق قانونی مالیات خود به دولت در راستای عدالت محوری شده اند.

اقدام دولت به تفکیک حسابهای تجاری از غیر تجاری و الزام کارتخوانها به اتصال در سازمان امور مالیاتی رویکرد درست دولت در جلوگیری از فرار مالیاتی بوده است که طی ۲ سال گذشته هم درآمد قابل توجهی را نصیب دولت کرده و هم مانع از فرار مالیاتی شده است

شناسایی و الزم ۲۰ میلیون کارتخوان برای اتصال به سازمان امور مالیاتی

درآمدهای مالیاتی که البته طی ۲ سال گذشته دولت با اقداماتی درست چون شناسایی فعالان اقتصادی حوزه کسب و کار از طریق انجام تراکنش های بانکی توانسته است منابع قانونی قابل توجهی را نصیب دولت کند. به طور مثال شناسایی و الزام بیش از ۲۰ میلیون دستگاه کارتخوان بانکی برای اتصال به اداره امور مالیاتی نمونه ای از رویکرد دولت برای جلوگیری از فرار مالیاتی بوده است که البته دولت ازاین طریق توانسته است علاوه بر توجه به رعایت عدالت در پرداخت مالیات به منابع فراوانی نیز دست یابد.

از طرفی اقدام به تفکیک حسابهای تجاری از غیر تجاری نیز رویکرد دیگر دولت برای ممانعت از فرار مالیاتی است که این روند با هماهنگی سازمان امور مالیاتی با بانک مرکزی انجام شده است، به طوریکه اکنون دیگر چون گذشته کسی نمی تواند فعالیت های اقتصادی، تجاری، بازرگانی و معاملاتی را در حسابهای شخصی خود واریز کند و یا با آن کار کند چرا که میزان رقم پول و رد و بدل آن در حساب شخص با دقت رصد شده و چنانچه فرد حساب تجاری نداشته باشد و این پولها در حساب شخصی البته با ارقام مشخص بگنجد، مشمول پرداخت مالیات خواهد شد، به همین دلیل تاکید شده است که افراد حسابهای تجاری را از حسابهای بانکی غیر تجاری شخصی تفکیک کنند تا در پرداخت حق مالیات به دردسر نیفتند.

صاحبان خانه هایی که ارزش آنها بیش از ۳۵ میلیارد تومان است و خودروهایی که قیمت آنها بیش از ۳ و نیم میلیارد تومان می باشد در بودجه سال آینده مشمول پرداخت مالیات خواهند شد، رویکردی که با هدف جلوگیری از تمرکز ثروت و زمنه سازی برای هدایت منابع به سمت تولید است

صاحبان خانه های مجلل و خودروهای لوکس سال آینده مالیات می پردازند

تلاش دولت برای جلوگیری از فرار مالیاتی و توجه بر ایجاد پایه های مالیاتی جدید با هدف رعایت در عدالت محوری پرداخت مالیات تا جایی است که طبق قانون، صاحبان خودروها و خانه های لوکس گران قیمت هم باید مشمول پرداخت مالیات به دولت شوند اما دکتر سیاوش غیبی پور، کارشناس سرشناس مسائل امور مالیاتی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» می گوید؛ این شیوه مالیات ستانی اگر چه درست به نظر می رسد اما برای دولت عایده چندانی ندارد زیرا درآمدی که قرار است دولت از صاحبان خودروها و خانه های لوکس مجلل بگیرد با توجه به آمار اندک آنها در مقابل رقم کل مالیات سالانه بسیار ناچیز است.

به گفته وی طبق بررسی ها صاحبان خانه هایی که ارزش آنها بیش از ۳۵ میلیارد تومان است و خودروهایی که قیمت آنها بیش از ۳ و نیم میلیارد تومان می باشد در بودجه سال آینده مشمول پرداخت مالیات خواهند شد اما از حیث درآمد مالیاتی برای دولت بازتاب چندانی و رقم مناسبی نیست بلکه این رویکرد بیشتر می تواند اثر گذاری بر جلوگیری از تمرکز ثروت باشد تا در تنظیم بازار به جای ثروت اندوزی و اکد بودن پول، منابع به سمت تولید و فعالیت های اقتصادی برود.

با دریافت مالیات از لوکس سوران و مرفعان مجلل نشین در خانه های گرانقیمت این رقم سهم ناچیزی در کسب درآمد دولت دارد و طبق برآوردها درآمد مالیات از این بخش در مقابل کل درآمدهای پیش بینی شده برای سال آیند حتی به نیم درصد هم نمی رسد

سهم ناچیز درآمدزایی دولت از دریافت مالیات از لوکس نشینان

غیبی پور می گوید: هر چند دریافت مالیات از این دو کالا به دلیل نوسانات تورمی و سایر مسائل دیگر شاید به راحتی نباشد اما موضوع دریافت مالیات در چنین بخشی مورد توجه است، این در حالی است که حتی با دریافت مالیات از لوکس سوران و مرفعان مجلل نشین در خانه های گرانقیمت این رقم سهم ناچیزی در کسب درآمد دولت دارد و طبق برآوردها درآمد مالیات از این بخش در مقابل کل درآمدهای پیش بینی شده برای سال آیند حتی به نیم درصد هم نمی رسد، زیرا بیشترین درآمد مالیاتی برای دولت از مودیان بزرگ، شرکتها، کارگاه و کارخانه ها و افزایش رقم مالیات بر ارزش افزوده حصول می شود. در این میان سهم شاغلان در پرداخت مالیات ۴ تا ۵ درصد و حقوق و دستمزد بگیران نیز کمتر از ۱۰ درصد است.

بنا به این گزارش، بر اساس آخرین مصوبه مجلس، خانه‌های بالای ۳۵ میلیارد تومان مشمول مالیات شدند. این در حالی است که خانه‌های لوکس که در لایحه اولیه بودجه تا رقم ۲۵ میلیارد تعیین شده بودند، بعد از اصلاحیه لایحه بودجه به ۳۵ میلیارد تومان تغییر کردند. و از سوی مجلس مقرر کرده است در سال آینده خانه‌های بالای ۳۵ میلیارد تومان مشمول مالیات شوند.

۱۱۴ هزار واحد مسکونی مجلل و لوکس که رقم مالیات آنها ۱۴۹۰ میلیارد برآورد شده تاکنون شناسایی شده اند و اطلاع رسانی این نوع مالیات هم همچون سایر مالیات ها از طریق پیامک، ابلاغ الکترونیک و هم سایت سازمان امور مالیاتی است

شناسایی ۱۱۴ هزار واحد مسکونی گرانقیمت

بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ که ۳۰ آبان‌ توسط دولت ارائه شد، درآمد مالیاتی دولت برای سال آینده ۱۱۲۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود. بر این اساس، در تبصره شش این لایحه و بخش عوارض و مالیات و بخش «ش» نیز آمده بود که زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ‌ ویلاهای مجازو واحدهای مسکونی که ارزش آنها بیش از ۲۵ میلیارد تومان باشد، مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات دو در هزار می‌شوند.

با این حال، در اصلاحیه‌ی آذر ماه، دولت خانه‌هایی با ارزش بیش از ۳۵ میلیارد تومان را به‌عنوان خانه‌های لوکس و مشمول مالیات در نظر گرفت. مجلس نیز تصویب کرده است که در سال ۱۴۰۳ خانه‌های بالای ۳۵ میلیارد تومان لوکس محسوب شده و مازاد بر این مبلغ، مشمول مالیات به میران دو در هزار می‌شوند.

طبق آخرین خبر از مدیر کل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی ۱۱۴ هزار واحد مسکونی مجلل و لوکس که رقم مالیات آنها ۱۴۹۰ میلیارد برآورد شده تاکنون شناسایی شده اند و اطلاع رسانی این نوع مالیات هم همچون سایر مالیات ها از طریق پیامک، ابلاغ الکترونیک و هم سایت سازمان امور مالیاتی است که همه افراد می توانند انواع مالیات هایی که مشمول شدند را در آنجا مشاهده کنند و اگر برایشان مالیاتی تعریف شده است، نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

کد خبر: ۲۶۹٬۵۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha