۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۵
پاسداری از انقلاب اسلامی در گرو یک کار علمی  و مبتنی بر دانش است
رئیس جمهور:

پاسداری از انقلاب اسلامی در گرو یک کار علمی و مبتنی بر دانش است

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ماموریت محوری در دانشگاه جامع امام‌حسین(ع) از موفقیت های این دانشگاه محسوب می شود، گفت: پاسداری از انقلاب اسلامی در گرو یک کار علمی و مبتنی بر دانش است.

به گزارش بازار، نشست دانشگاه حکمت بنیان صبح امروز سه شنبه با حضور رئیس جمهور، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس دانشگاه امام حسین(ع) برگزار شد.

رئیسی ماموریت محوری را از موفقیت‌های دانشگاه جامع امام حسین(ع) بر شمرد و گفت: ماموریت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پاسداری از انقلاب اسلامی است که در گروی یک کار علمی و کاملا مبتنی بر دانش است.

وی افزود: ماموریت این دانشگاه آن است که پشتوانه علمی برای حرکت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حرکت پاسداری از انقلاب اسلامی باشد. این یک الزامات و اقتضائات دارد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: تلاش‌ اساسی که عزیزان ما در این دانشگاه انجام داده‌اند این بوده که از مقاله محوری به سمت مساله محوری بروند. مقاله علمی و نظریه‌پردازی و تولید علم بسیار اهمیت دارد این مهارت‌آموزی در کنار علم‌آموزی در دانشگاه‌ها بسیار مهم است.

رئیسی بیان کرد: دوستان هم در علوم انسانی و هم در علوم پایه و حوزه‌های دیگر کارهای خوبی انجام داده‌اند و مبانی بسیار عالی در این زمینه داریم در این ارتباط با این مبانی می‌توان بناهایی را ساخت و ارائه کرد و تولید علم را پیش برد که برای دنیا حرف داریم و می‌توان شکل دادن تمدن نوین اسلامی و مدنیتی به نام دین و ارزش‌های دینی را رقم زد.

ما نیازمند نیروی انسانی کارآمد، دانشمند، با مهارت هستیم که تزکیه شده باشد و دل در گروه دین و ارزش‌های انقلاب اسلامی و مردم داشته باشد
وی خطاب به حضار گفت: دانشگاه باید در این تحول نقش تربیت نیروی انسانی دانشمند و بامهارت را دنبال کند، ما نیازمند نیروی انسانی کارآمد هستیم که هم از دانش و هم از مهارت برخوردار باشد و از همه مهمتر اینکه تزکیه شده باشد و دل در گروه دین و ارزش‌های انقلاب اسلامی داشته باشد و به مسائل مردم فکر کند.

تربیت نیروی انسانی تراز انقلاب در گروی تحول در دانشگاه‌ها است
رئیس جمهور درباره تولید علم و دانش گفت: بسیار مهم است که ما بتوانیم در دانشگاه هم نیروی انسانی تراز تربیت کنیم، هم تولید علم و دانش و هم استفاده از فناوری‌های نوین برای پیشرفت کشور را داشته باشیم و این در گرو تحول دانشگاه‌ها است.

رئیسی بیان کرد: دانشجوی ما وارد عرصه تلاش می‌شود فرمول را به خوبی بلد است در امتحان هم می‌تواند نمره بیاورد، در مرحله علم و دانش و دانش‌آموزی می‌تواند فرمول را به دیگران منتقل کند اما در عرصه اجرا آن موفقیت بایسته را ممکن است نداشته باشد لذا در اینجا علم‌افزایی و مهارت‌افزایی مهم است.

وی تصریح کرد: ما به عنوان یک قاضی می‌بینیم یک چهره حقوقدان ما به مبانی حقوق بسیار مسلط است اما وقتی که پرونده‌ای برای بررسی در دست وی قرار می‌گیرد باید از قانون مدنی، تجارت، قانون مجازات اسلامی و بسیاری از قوانین بهره ببرد در واقع کار او در رسیدگی به پرونده کار مهندسی اجرای حقوق است و اینجا دیگر سخن از کلاس و درس و دانشگاه و تدریس نیست بلکه سخن از اجرا است و آنچه که آموخته در یک پرونده باید پیاده کند.

نباید علوم انسانی تحت الشعاع علوم مهندسی و پزشکی قرار بگیرد
رئیس جمهور عنوان کرد: مساله علوم انسانی و علوم پایه از اهمیت بسیاری برخوردار است ما برای علوم مهندسی و علوم پزشکی اهمیت قائل هستیم اما نباید علوم انسانی و علوم پایه تحت الشعاع علوم مهندسی و احیانا پزشکی قرار بگیرد آنها جایگاه خودشان را دارند و علوم انسانی جایگاه خود را دارد و ما در علوم انسانی حرف داریم. آیا سهم ما در علوم انسانی در جهان به همان میزانی که باید هست؟

آیت الله رئیسی تصریح کرد: تهدید و تحریم ها روی صنایع هسته ای و نظامی بوده اما چرا پیشرفت روی این صنایع بیشتر از صنعت خودرو سازی، و صنایع خانگی است پاسخ این است انگیزه داشتن و پیگیری در سامان یافتن امور بسیار موثر است. کار با یک دستور حل نمی شود کار با پیگیری مجدانه حل می‌شود.

رئیس جمهور با اشاره به تحول در نگاه که به معنانی تحول شناختی و تحول در فرایندها است گفت: گردش امور در دانشگاه‌ها به این شکل است که دانشجو وارد می‌شود سر کلاس می‌آید و تحقیقاتی انجام می‌دهد و نمره‌ای می‌گیرد و بعد هم فارغ‌التحصیل می‌شود، یک بازنگاهی در این فرآیندها باید صورت بگیرد و این نگاه دانشگاه را متحول می‌کند.

رئیس جمهور ادامه داد: موضوع بعد هم تحول در نهاد و سازمان کار است که بتواند این تحول را در این سازو کار و این سازمان کار کاملا دنبال کند و همه اینها لازمه انجام تحول است و اگر این کار صورت بگیرد ما شاهد تحول در کشور خواهیم بود.

آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: ما حتما ظرفیت‌های بسیاری داریم که می‌توان آنها را از قوه به فعلیت آورد و مشکلات مردم را حل کرد. نکته اول در این ارتباط کسب دانش، فرمول‌های علمی، تولید علم، داشتن نظریه و نظریه‌پردازی است. نکته دوم شناخت جامعه و نیاز جامعه است. دانشمندی که نیاز خود و جامعه را نشناسد هرچقدر هم که علم‌افزایی کند بسیار خوب است برای نوشتن کتاب و ارائه فرمول بسیار خوب است.

وی افزود: امیرالمومنین (ع) فرمودند: علم المطبوع و علم المسموع یعنی علم فرمولی است و هر چه بگویم زود هم پاسخ می‌دهد اما علم‌المطبوع علمی است که در سرشت انسان نشسته باشد بسیار مهم است که بتواند علم نافع را رقم بزند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی همواره با رهمنودهای حکیمانه‌شان دانشگاه را هدایت کردند اگر این منظومه فکری که ایشان در ارتباط با تحول دانشگاه‌ها و تحول کشور ارائه فرمودند در بخش‌های مختلف به کار بسته شود بسیار مهم است.

رئیسی بیان کرد: در بازدیدی که بخش‌هایی مختلف می‌کردم عرض کردم که شما به نظریات خوبی رسیده‌اید اینها را به مرحله اجرا و عمل بیاورید و اجرایی و عملیات کنید.

وی افزود: من به همه دستگاه‌های کشور توصیه می‌کنم کار و فعالیت خود را در کنار دانشگاه و دانش علم و فناوری ببینند همه وزرا و روسای سازمان‌ها و دستگاه‌ها بدانند که کارشان باید از دانش روز و فناورانه و علم‌پایه برخوردار باشد و این می‌تواند فناوری را بالا ببرد و برای کشور و آن دستگاه ارزش افزوده ایجاد و ما را از پیشرفت برخوردار کند.

رئیس جمهور تصریح کرد: در حوزه‌هایی که از دانش بهره بردیم توانستیم بسیار پیش برویم و تجربه موفقی داریم و کارهای بزرگی که در این مجموعه و مجموعه‌هایی از این دست انجام شده جلوه‌های «ما می‌توانیم» است. ما توانایی داریم و کشورمان نیز ظرفیت دارد و جوانان با اراده‌ای داریم که در عرصه‌های مختلف وارد شده‌اند و خوش درخشیده‌اند.

رئیسی گفت: این وظیفه مهم اساتید، روسای دانشگاه‌ها، معلمان و مربیان تا متربیان و متعلمان و دانشجویان است که در مسیر پیشرفت کشور نقش‌آفرینی کنند و در جاهایی که به آنها میدان داده شده کارهای بزرگی انجام شده است.

کد خبر: ۲۶۹٬۵۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha