۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
رشد زودتر از موعد گندم در گلستان | کشاورزان به سراغ دانش تجربی رفتند
مدیرعامل شرکت هماهنگ دشت نقش اتاق بازرگانی:

رشد زودتر از موعد گندم در گلستان | کشاورزان به سراغ دانش تجربی رفتند

گرگان- فرامرزی، مدیرعامل شرکت هماهنگ دشت گفت: با توجه به آب و هوای نسبتا گرم در زمستان امسال، گندم دچار رشد زودتر از موعد شده است که کشاورزان با چرای دام سعی در کنترل رشد این گیاه دارند.

نسترن فرامرزی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: بر خلاف شایعات، پیش بینی پاییز بارانی برای امسال درست از آب در نیامد و در فصل پاییز و زمستان سرمای مورد نیاز گیاهان فراهم نشد.

کارشناس حوزه کشاورزی افزود: شرایط آب و هوایی گرم که مساعد رشد زودتر از موعد کشت های پاییزه بوده باعث به خوشه رفتن گندم و به گل رفتن کلزا شده است.

وی گفت: با شرایط فعلی مزارع، اگر در روزها و ماه های آینده با سرمای شدید، تگرگ، یخبندان، باران و باد شدید مواجه شویم قطعا مزارع دچار خسارت جدی خواهند شد.

وی تاکید کرد: همچنین با خوشه دهی زود هنگام گندم در زمستان، امکان بروز قارچ و بیماری در فروردین ماه افزایش می یابد.

وی گفت: حسب تجربه قدیمی ها، زمانی که گندم دچار رشد زودتر از موعد در پائیز می شود، برخی از کشاورزان دام سبک را وارد مزارع کرده تا سر زنی گیاه انجام شود.

فرامرزی ادامه داد: کشاورزان باور دارند با این روش گیاه انرژی خود را صرف رشد و انتشار ریشه خواهد کرد و پس از سپری کردن دوران سرما به خوشه می رود.

وی ادامه داد: این روش به عنوان یک اقدام تجربی مفید یاد می شود، گرچه عواملی مانند تعداد دام، میزان زمان حضور دام در مزرعه و میزان رطوبت خاک در زمان حضور دام از منظر احتمال خسارت به مزارع باید مورد توجه قرار گیرد.

کارشناس حوزه کشاورزی بیان کرد: در چنین شرایط بحرانی که قابل پیش بینی هم بود باید واحدهای تحقیقاتی دستورالعمل های فنی را تهیه و از طریق واحد های ترویج با اعمال برنامه های ترویجی زمینه کاهش خسارت را فراهم می کردند.

کد خبر: ۲۶۹٬۵۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha