۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۸
نیمی از استان‌های کشور کاهش بارش دارند
در هم‌سنجی با پارسال؛

نیمی از استان‌های کشور کاهش بارش دارند

بررسی آمار بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر) تا آخر دی‌ماه نشان می‌دهد که ۱۶ استان کشور با کاهش بارش روبه‌رو شده‌اند.

به گزارش بازار، وضعیت بارش‌های از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر) تا آخر دی‌ماه برخلاف پیش‌بینی‌ها چندان امیدوارکننده نبود، به‌گونه‌ای که به گفته «هاشم امینی» مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور سال آبی جاری چهارمین سال خشک را برای کشورمان رقم زده است.

«عیسی بزرگ‌زاده» سخنگوی صنعت آب هم درباره بارش‌ها گفت: در حالی‌که بر اساس آمار بلندمدت توقع بر این بود که تاکنون متوسط بارش کشور حدود ۱۰۰ میلیمتر باشد، نزدیک به ۵۵ میلیمتر بارش داشته ایم؛ این بدان معناست که در سال آبی جاری از نظر حجم بارش، کشور ۴۴ درصد نسبت به بلندمدت ۵۵ ساله عقب است.

تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی شرکت مدیریت منابع آب هم بیانگر آن است که از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر) تا آخر دی نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۶ استان دارای کاهش بارش بوده‌اند.

درعین‌حال از مجموع کل استان‌های کشور فقط سه استان آذربایجان غربی، مازندران و گلستان نسبت به دوره بلندمدت ۵۵ساله از اندکی رشد بارش نسبت به دوره بلندمدت برخوردار شده‌اند.

استان فارس با ۸۰ درصد کاهش بارش نسبت به سال گذشته در صدر استان‌های با کاهش بارش قرار گرفته است.

این در حالی است که در کل کشور نیز از ابتدای سال آبی جاری تا آخر دی فقط ۵۵.۲ میلیمتر بارش رخ‌ داده که نسبت به دوره بلندمدت با بارش ۹۹.۲ میلیمتر کاهش ۴۴ درصدی دارد.

همچنین بارش‌های تا آخر دی‌ماه در هم‌سنجی با ۹۰.۸ میلیمتر بارش سال گذشته ۳۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

این وضعیت در حالی است که سازمان هواشناسی از بارش باران و برف و کاهش دما در نیمه غربی کشور طی امروز خبر داد و اعلام کرد که فردا علاوه بر این مناطق در شمال شرق و بخش‌هایی از شرق کشور نیز بارش رخ خواهد داد.

کد خبر: ۲۶۹٬۴۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha