۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
قیمت جهانی فولاد نورد گرم از ابتدای سال افزایش یافته است
بازار بررسی می کند؛

قیمت جهانی فولاد نورد گرم از ابتدای سال افزایش یافته است

به گزارش مرکز GMK در شرایطی قیمت جهانی فولاد نورد گرم از ابتدای سال جاری میلادی افزایش یافته است که در برخی بازارها همچون اتحادیه اروپا قیمت ها با عرضه محدود پشتیبانی می شود.

بازار؛ گروه صنعت: در حالی قیمت جهانی کلاف نورد گرم در بازارهای کلیدی از ابتدای سال ۲۰۲۴ افزایش یافته است که به گفته تحلیلگران در اروپا، عرضه پایین محصولات داخلی و پایان سهمیه واردات، قیمت ‌ها را پشتیبانی می‌کند. همچنین به گزارش «مرکز GMK» در ایالات متحده، روند مشابه است، اما عرضه همچنان از تقاضا بیشتر است، که همین امر رشد قیمت را مهار می کند. اما در بازار چین، قیمت ها از اواسط دسامبر سال گذشته ثابت مانده است.

مرکز GMK : قیمت محصولات مربوطه در اروپای غربی اکنون به بالاترین سطح خود از اواخر ماه مه ۲۰۲۳ رسیده است

طبق این گزارش، قیمت فولاد نورد گرم در اروپای غربی ۱۰ یورو در تن یا ۱.۳ درصد نسبت به هفته قبل افزایش یافت و به ۷۳۰ تا ۷۶۰ یورو در تن در دوره ۱۲ تا ۱۹ ژانویه ۲۰۲۴ (۲۲ تا ۲۹ دی ماه ۱۴۰۲) رسید. در همان زمان. از ابتدای سال، قیمت فولاد نورد ۶۰ یورو در تن یا ۸.۶ درصد افزایش یافته است. قیمت محصولات مربوطه در اروپای غربی اکنون به بالاترین سطح خود از اواخر ماه مه ۲۰۲۳ رسیده است. به طور کلی، بازار از نوامبر سال گذشته روند بهبودی ثابتی داشته است.

شرکت ArcelorMittal قیمت ها را ۵۰ یورو در تن افزایش داد

همچنین در این گزارش آمده است: در بازار ایتالیا، قیمت فولاد نورد گرم تا ۱۹ ژانویه ۲۰۲۳، ۷۲۰-۷۴۰ یورو در تن بود که ۲۰ یورو در تن یا ۲.۸ درصد بیشتر از ۱۲ ژانویه است. در سال، قیمت محصولات نیز به میزان قابل توجهی ۴۰ یورو در تن افزایش یافته است.

قیمت جهانی فولاد نورد گرم از ابتدای سال افزایش یافته است
قیمت جهانی فولاد نورد گرم در ۱۲ تا ۱۹ ژانویه ۲۰۲۴ (۲۲ تا ۲۹ دی ۱۴۰۲)

در واقع طبق این گزارش و بر اساس داده های جهانی منتشر شده، قیمت ورق گرم اروپا در اوایل ژانویه افزایش قابل توجهی داشت. این امر با افزایش سطح قیمت هدف برای محصولات مربوطه توسط ArcelorMittal، تولید کننده اصلی کویل های نورد گرم در بازار اتحادیه اروپا، تسهیل شد. این شرکت خاطرنشان کرد که قیمت های پیشنهادی خود را به دلیل فرصت های محدود واردات و عرضه کم در بازار داخلی، ۵۰ یورو در هر تن افزایش داده است.

با این وجود طبق گزارشات، در همان زمان، این شرکت آشکارا ۸۰۰ یورو در تن را هدف قرار داده است، اگرچه خریداران آماده کار در چنین سطوحی نیستند. اکثر خریداران حاضر به پرداخت بیش از ۷۵۰ یورو در تن نیستند و دلیل آن مشکلات اقتصادی و افزایش هزینه های لجستیک است.

مذاکرات بر سر قیمت ها بین کارخانه های فولاد و خودروسازان ادامه دارد

این در شرایطی است که به گفته کارشناسان و فعالان بازار جهانی، مذاکرات بر سر قراردادهای سالانه بین کارخانه های فولاد و صنعت خودرو همچنان ادامه دارد. میانگین قیمت خودروسازان حداقل ۸۰۰ یورو در هر تن است و برخی معاملات با قیمت های بالاتر انجام می شود. در آغاز مذاکرات در ماه نوامبر، صنعت خودرو خواستار تخفیف حداقل ۱۰۰ یورو در هر تن نسبت به قراردادهای سال گذشته بود که ۸۰۰ تا ۸۵۰ یورو در تن بود.

مرکز GMK: انتظار می‌ رود قیمت فولاد نورد گرم در اروپا در کوتاه ‌مدت افزایش یابد، زیرا بازار کمبود عرضه دارد

به گفته مرکز GMK انتظار می ‌رود قیمت فولاد نورد گرم در اروپا در کوتاه ‌مدت افزایش یابد، زیرا بازار کمبود عرضه دارد و سهمیه‌ های واردات برای سه ماهه اول به پایان رسیده است. در همان زمان، زمان تحویل محصولات از کارخانه های محلی در حال حاضر به ماه مارس تا آوریل رسیده است.

در ایالات متحده، قیمت فولاد نورد گرم برای دوره ۱۲ تا ۱۹ دسامبر ۲۰۲۴ به میزان ۳۰ دلار در هر تن یا ۲.۶ درصد نسبت به هفته قبل کاهش یافت و به ۱۰۸۰-۱۱۲۰ دلار در هر تن رسید. در عین حال، از ابتدای ژانویه، مظنه ها در حال رشد بوده و ۱۱۵۰ دلار در هر تن بودند. تا پایان سال ۲۰۲۳، HRC با قیمت ۱۰۸۰-۱۱۱۰ دلار در هر تن در بازار ایالات متحده عرضه شد.

افزایش قیمت تمام شده سنگ آهن؛ عامل رشد قیمت فولاد نورد گرم

روند صعودی که در اوایل ژانویه ثبت شد، توسط قیمت گذاری در خارج از کشور، به ویژه در اروپا حمایت شد. علاوه بر این، یکی از عوامل افزایش قیمت، افزایش قیمت تمام شده سنگ آهن بوده است. در عین حال، بازار انتظار نداشت که روند صعودی طولانی مدت ادامه یابد، زیرا تقاضا کمتر از عرضه بود.

هفته گذشته، قیمت ویل گرم در بازار ایالات متحده شروع به کاهش کرد و برای اولین بار از سپتامبر کاهش یافت. این اتفاق در میان تقاضای ضعیف و وفاداری فولادسازان رخ داد.

همچنین طبق این گزارش، تولید در حال حاضر در سطح نسبتا پایینی قرار دارد که عاملی کلیدی در رشد و حفظ قیمت ها است. اگرچه ژانویه از نظر تقاضا بهتر از دسامبر بود، اما هنوز کافی نیست و فولادسازان مجبورند تولید خود را بیشتر کاهش دهند تا قیمت ها را در سطح سودآور نگه دارند. در حال حاضر زمان تحویل سفارشات ۴-۵ هفته است که طبیعی است.

بنابراین، افزایش شدید قیمت ها در اوایل ژانویه سال جاری میلادی با هدف آزمایش اینکه آیا مصرف کنندگان مایل به پرداخت بیشتر برای یک کویل نورد گرم هستند یا خیر بود. انتظار می رود در آینده نزدیک بازار به ثبات برسد. اگر فولادسازان آمریکایی به کاهش بیشتر ظرفیت و کاهش عرضه متوسل شوند، احتمالاً قیمت ها بیشتر افزایش خواهد یافت.

کد خبر: ۲۶۹٬۴۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha