۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴
امید زمانی باز می گردد که از تولید حمایت شود نه دلالی!
آیا تولیدکنندگان مجرم هستند؟

امید زمانی باز می گردد که از تولید حمایت شود نه دلالی!

رفتار دولتمردان با بخش تولید و تولیدکنندگان به گونه ای بوده است که آنها گمان می کنند؛ مجرم هستند و هیچ گونه حمایتی از آنها صورت نمی گیرد.

بهناز صفری؛ بازار: در تمام دنیا مرسوم است که از بخش تولید و حضور سرمایه گذران داخلی و خارجی حمایت های زیادی به طرق مختلف صورت می گیرد تا آنها با رغبت و انگیزه های اقتصادی بیشتری مبادرت به سرمایه گذاری و افزایش تولید کنند. اما متاسفانه در ایران دولتمردان با راه و روشی که در پیش گرفته اند، این حس را منتقل می کنند که تولید در ایران جرم و تولید کننده مجرم است و نباید هیچ گونه حمایتی از آنها صورت بگیرد. همین دیدگاه باعث شد طی سال های اخیر تا حد زیادی شاهد فرار سرمایه از کشور باشیم که این مساله اصلا به صلاح اقتصاد کشور نیست، زیرا روز به روز پایه های کشور را ضعیف می کند. بنابراین دولت باید برای تولید کنندگان چراغ سبز نشان دهد تا آنها بتوانند از چراغ قرمز محدودیت های مالی و سرمایه ای عبور کنند.

برای همین لازم است در قدم اول دولت برای حمایت از بخش تولید کاری کند که دیدگاه تولیدکنندگان را تغییر دهد. در واقع بخش تولیدی کشور باید یقین بداند که دولت برای افزایش تولید محصولات آنها رغبت دارد و انگیزهای مضاعفی را برای آنها ایجاد کند، که این امر جز با حمایت های دولتی، افزایش تسهیلات بانکی با کارمزد کم و معقول و حضور سرمایه گذران خارجی امکان پذیر نیست.

کار تولیدی جرم و تولیدکنندگان مجرم اند

سیف الله آراسته، نایب رییس کمیسیون معدن انجمن سنگ ایران در گفت و گو با بازار بیان کرد: ما معتقدیم تولید در ایران جرم است و تولید کننده مجرم، درواقع نحوه ی برخورد دولتمردان با تولید و تولیدکنندگان چنین چیزی را به ما القا می کند.

وی افزود: حداقل باید این نگاه تغییر پیدا کند و در صورتی این نگاه می تواند متفاوت باشد که دولت زمینه های تغییرات اساسی را فراهم کند. البته این مساله فقط با حمایت ها، مشوق های لازم و انتخاب راهکارهای درست حمایتی امکان پذیر است. امروز بزرگترین مشکل صنایع و تولیدات کشور ما مساله نقدینگی است.

نایب رییس کمیسیون معدن انجمن سنگ ایران خاطرنشان کرد: تسهیلاتی که برای رفع مشکلات نقدینگی باید پرداخت کنند، باید تسهیلاتی باشد که بتوانند نقدینگی را در کشور و همچنین در بخش تولید سمت تولید گرایش دهند، زیرا هرچه سرمایه تولید کنندگان بیشتر شود به همان نسبت شاهد افزایش تولیدات داخلی خواهیم بود.

آراسته: با ۲۳ درصد بهره بانکی که الان دولت در نظر گرفته است هیچ تولید کننده ای نمی تواند تولید داشته باشد. چرخه ی تولید وقتی معیوب بشود، راکد می شود در نتیجه به کل کشور سرایت می کند و تمام سیستم کشور درگیر این ماجراها می شود

به گفته وی؛ اما با چه سود و بهره بانکی باید این تسهیلات در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد که برایش سوددهی هم داشته باشد؟ با ۲۳ درصد بهره بانکی که الان دولت در نظر گرفته است هیچ تولید کننده ای نمی تواند تولید داشته باشد. چرخه ی تولید وقتی معیوب بشود، راکد می شود در نتیجه به کل کشور سرایت می کند و تمام سیستم کشور درگیر این ماجراها می شود. برای همین دولت باید تسهیلاتی را در اختیار بخش تولید قرار دهد که بازپرداخت آن سنگین نباشد.

وی تصریح کرد:وقتی تولید رشد خوبی نداشته باشد، صنایع زیر دستی هم درگیر این ماجراها می شود و شاهد نتایج بدی در سیستم کل کشور خواهیم بود. بنابراین اولین قدمی که دولت برمی دارد، این است که سعی کند مشکل نقدینگی تولیدات کارخانه ها و مراکز تولیدی را برطرف کند.

آراسته تاکید کرد: وقتی دولت مصرانه از بخش تولید ملی حمایت کند، قطعا امید به جامعه برمی گردد، ضمن این که با تصمیمات درستی که می گیرد می تواند اعتماد سرمایه گذران را هم جلب کند و مشکلات آنها هم برطرف شود.

ما برای پیشرفت کشورمان قطعا نیازمند سرمایه گذاری های خارجی هم هستیم، اما آیا برای ورود سرمایه گذار خارجی در ایران امنیت وجود دارد؟ آیا می توانیم شرایط حضور سرمایه گذران خارجی و امنیت آنها را در راستای ارتقا سرمایه هایشان فراهم کنیم؟ این اولین سوالی است که دولت باید به آن پاسخ بدهد

وی در پاسخ به این سوال که آیا تحریم ها باعث شده سرمایه گذران خارجی به ایران ورود پیدا نکنند بیان کرد: ما برای پیشرفت کشورمان قطعا نیازمند سرمایه گذاری های خارجی هم هستیم، اما آیا برای ورود سرمایه گذار خارجی در ایران امنیت وجود دارد؟ آیا می توانیم شرایط حضور سرمایه گذران خارجی و امنیت آنها را در راستای ارتقا سرمایه هایشان فراهم کنیم؟ این اولین سوالی است که دولت باید به آن پاسخ بدهد.

سرمایه گذار خارجی برای حضور در ایران نیازمند امنیت مالی و روانی است

نایب رییس کمیسیون معدن انجمن سنگ ایران تاکید کرد: کلیت نظام باید به این سوالات اساسی پاسخ بدهند که آیا می توانند کاری کنند که سرمایه گذار خارجی با امنیت خاطر در ایران سرمایه گذاری کند؟ آیا شرایط را برای حضور پررنگ سرمایه گذران فراهم می کنند یا نه؟ این مساله هم فقط مربوط به دولت نیست، بلکه کل نظام باید پشت این مساله باشند و با راهکارهای مناسب شرایط حضور سرمایه گذران خارجی را در ایران فراهم کنند.

آراسته ادامه داد: قطعا هر کشوری برای پیشرفت در اقتصاد و افزایش تولید علاوه بر سرمایه گذاری های داخلی به حضور سرمایه گذران خارجی هم نیاز دارد تا به این طریق بتواند بخشی از سرمایه هایش را برای تولیدات داخلی افزایش دهد، اما هیچ کدام از این موارد جز با حمایت دولت و مسوولین مربوطه امکان پذیر نخواهد شد.

در وهله اول برای این که از رکود داخلی خارج شویم این است که به این مساله واقف باشیم که سرمایه و سرمایه گذار فرار هستند، زیرا سرمایه گذار جایی سرمایه گذاری می کند که امنیت اقتصادی داشته باشد، امنیت شغلی داشته باشد و از همه مهمتر امنیت روانی داشته باشد. درنتیجه باید دولتمردان ایران این امنیت را به جامعه برگردانند

وی خاطر نشان کرد: در وهله اول برای این که از رکود داخلی خارج شویم این است که به این مساله واقف باشیم که سرمایه و سرمایه گذار فرار هستند، زیرا سرمایه گذار جایی سرمایه گذاری می کند که امنیت اقتصادی داشته باشد، امنیت شغلی داشته باشد و از همه مهمتر امنیت روانی داشته باشد. درنتیجه باید دولتمردان ایران این امنیت را به جامعه برگردانند.

آراسته اظهار داشت: باید مشکلاتی که سر راه سرمایه گذران وجود دارد را برطرف کنند تا آنها برای ادامه سرمایه گذاری در بخش های تولیدی انگیزه های مضاعفی داشته باشند، نه این که ما منتظر باشیم یک حرکت جدیدی بر ضد تولیدات کشور انجام گیرد.

در تمام دنیا رسم بر این است که از بخش تولید و حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی حمایت صورت می گیرد تا با افزایش انگیزه های سرمایه گذاری اهداف بزرگ اقتصادی شان محقق شود، اما در ایران خلاف این در جریان است

نایب رییس کمیسیون معدن انجمن سنگ ایران تاکید کرد: در تمام دنیا رسم بر این است که از بخش تولید و حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی حمایت صورت می گیرد تا با افزایش انگیزه های سرمایه گذاری اهداف بزرگ اقتصادی شان محقق شود، اما در ایران خلاف این در جریان است.

وی گفت:طی سال های گذشته بیش از این که شاهد افزایش سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی و معدنی باشیم، شاهد فرار سرمایه بوده ایم که این مساله کاملا به ضرر کشورمان تمام می شود و پایه های اقتصاد را روز به روز ضعیف و ضعیف تر می کند. بنابراین دولت باید روش های حمایتی خودش را از بخش تولید ارتقا داده و تغییراتی در این حوزه لحاظ کند تا همه جانبه به نفع اقتصاد کشور باشد.

آراسته گفت: رشد اقتصادی چیزی به جز رشد تولید و حمایت از تولید کننده نیست، بنابراین تولید کننده باید خاطرجمع باشد که در شرایط سختی مانند تحریم های اقتصادی و بی ثباتی اقتصادی دولت از او حمایت می کند و نمی گذارد بخش تولیدی به خاطر کمبود نقدینگی راکد بماند. این اطمینان خاطر و آرامش را تنها دولت با حمایت هایش می تواند به بخش تولیدی کشور ثابت کند و هیچ راهکاری به جز این وجود ندارد. یعنی تغییر روش می تواند شرایط را به نفع اقتصاد کشور تغییر دهد.

کد خبر: ۲۶۹٬۴۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      0 0
      تاوقتی قانون مالیات بر عایدی سرمایه توسط حامیان دلالان در مجمع تشخیص مصلحت مسکوت بماند و تصویب نشود و دست دلالان زالو صفت قطع نشود ،هیچ حمایتی از تولید معنی ندارد.