۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
بی توجهی به راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت کنترل بازار مسکن، شرایط را وخیم تر می کند
کارشناس حوزه مسکن و ساختمان:

بی توجهی به راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت کنترل بازار مسکن، شرایط را وخیم تر می کند

گرگان- شاهینی، کارشناس حوزه مسکن و ساختمان به لزوم توجه به راهکارهای بلند مدت و کوتاه مدت برای به تعادل رساندن قیمت مسکن اشاره کرد و گفت: قطعا بی توجهی به این حوزه باعث وخیم تر شدن شرایط می شود.

علی شاهینی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: راهکارهای کوتاه مدت کاهش قیمت مسکن در فضای مالی و اعتباری قرار دارند با توجه به تجربه ای که کشورهای چین، انگلستان و امارات در پیاده سازی این راهکارها داشتند، کاربردی به نظر می آیند.

کارشناس حوزه مسکن و ساختمان افزود: از جمله این راهکارها می توان به افزایش تسهیلات بانکی، کاهش نرخ بهره، پرداخت ودیعه مسکن و کمک به خانواده های نیازمند اشاره کرد.

وی با بیان اینکه اخذ مالیات بر خانه های خالی نیز از راهکارهای کوتاه مدت برای کاهش قیمت مسکن است، ادامه داد: از دیگر راهکار ها می توان به تشویق و ترغیب دولت برای صدور پروانه ساختمانی، برخورد با متخلفان حوزه مسکن، بازار مسکن الکترونیک و شفاف سازی اطلاعات مسکن اشاره کرد.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم برای کاهش قیمت مسکن در بلند مدت برنامه ریزی داشته باشیم بایستی به راهکارهای تولیدی و عرضه ای و راهکارهای تقاضایی و مصرفی توجه شود.

شاهینی گفت: در زمینه تولید و عرضه مسکن کشورهایی نظیر سنگاپور، کره جنوبی، ژاپن و چین تقریبا موفق عمل کرده اند.

وی اضافه کرد: کاهش نرخ تورم، پایداری ارزش پول، افزایش عرضه مسکن با توجه میزان تقاضا، انبوه سازی و استفاده از فناوری های نوین در ساختمان ها، توسعه عمودی و افقی شهرها، توزیع عادلانه و بهینه منابع و امکانات مسکن در مناطق مختلف، ارتقا فرهنگ و تغییر الگوهای مصرف ساخت مسکن به خصوص در بلند مرتبه سازی را می توان از جمله راهکارهای تولید و عرضه مسکن نام برد.

کارشناس حوزه مسکن و ساختمان یادآور شد: راهکارهای تقاضایی در کشورهایی مانند هنگ کنگ، کانادا، آلمان و ایرلند مورد توجه قرار گرفته که نتایج خوبی هم حاصل شده است.

شاهینی در ادامه گفت: اعمال محدودیت برای خرید و فروش مسکن، آموزش به مردم در خصوص حقوق و تکالیف مسکن، ایجاد سیستم های اجاره و مشارکت در مسکن، تشویق به استفاده از مسکن های کوچک تر و ارائه خدمات مشاوره ای و راهنمایی برای خرید مسکن از جمله راهکارهای تقاضایی و مصرفی است که در بلند مدت به کاهش قیمت مسکن کمک خواهد کرد.

به اعتقاد وی، کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه از روش های این چنینی برای به تعادل رساندن قیمت مسکن بهره می گیرند.

کد خبر: ۲۶۹٬۴۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha