۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۷
وضعیت قرمز مصرف آب و برق در ایلام/ هشدارهایی که جدی گرفته نمی‌شود
بازار گزارش می‌دهد؛

وضعیت قرمز مصرف آب و برق در ایلام/ هشدارهایی که جدی گرفته نمی‌شود

ایلام- این روزهایی که هوای استان ایلام بسیار گرم شده است، مصرف آب و برق در استان نیز از حد مجاز بالا رفته و احتمال جیره بندی آب و خاموشی برق نیز وجود دارد.

 بازار؛ گروه استان ها: در این روزها که به دلیل کرونا و گرم بیشتر مردم استان ایلام در خانه ها ماندگار هستند، مصرف آب و برق در استان بسیار بالا رفته و مسئولان حوزه انرژی استان نیز احتمال جیره بندی آب و خاموشی در تابستان امسال خبر می دهند.

متاسفانه استان ایلام در زمینه مصرف آب و برق جزو استان های پرمصرف کشور محسوب می شود و میانگین های مصرف و استفاده مردم از آب و برق بالاتر از میانگین کشوری است.

در شهرستان های مهران و دهلران که جزو مناطق گرمسیری استان محسوب می شوند و هوای این مناطق از ۵۰ درجه هم عبور می کند، اکثر مردم از کولرهای گاز استفاده می کنند و افزایش مصرف می تواند منجر به خاموشی در این مناطق شود که در صورت وقوع خاموشی مشکلات بیشماری برای مردم به وجود خواهد آمد.

در زمینه مصرف آب نیز متاسفانه وضعیت استان مناسب نیست، استفاده از کولرهای آبی، شست و شوی منازل و ماشین در کنار منازل باعث افزایش مصرف آب شده است.

طبق بررسی ها و آمارهای رسمی از سوی مسئولان، مصرف آب به ازای هر نفر در شبانه روز در کشور ۱۵۰ لیتر است مه این عدد در ایلام به بیش از ۳۰۰ لیتر افزایش یافته است.

البته یکی از مهمترین معضلاتی که در استان وجود دارد، بحث سرقت انرژی در بحث آب و برق است که متاسفانه اهتمام جدی برای برخورد با این قضیه در استان وجود ندارد.

افزایش ۲۰ درصدی مصرف آب در استان
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام در گفت و گو با بازار اظهار کرد: در سال جاری مصرف آب به دلایل مختلف از جمله کرونا بیش از ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

نورالله تیموری بیان کرد: با وضعیت به وجود آمده احتمال جیره بندی آب در مناطق پرمصرف استان وجود دارد و هشدارهای لازم در این ارتباط نیز داده شده است.

توصیه جدی مسئولان به مردم ساکن روستا صرفه جویی در مصرف آب است چراکه جیره بندی آب در روستاها با توجه به نیازهای آنها به آب مشکلات زیادی را به وجود می آورد

وی با اشاره به اینکه مصرف آب در روستاهای استان ایلام نیز افزایش پیدا کرده است، افزود: توصیه جدی مسئولان به مردم ساکن روستا صرفه جویی در مصرف آب است چراکه جیره بندی آب در روستاها با توجه به نیازهای آنها به آب مشکلات زیادی را به وجود می آورد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام عنوان کرد: اهمیت آب در استان ایلام از آنجا اهمیت پیدا می کند که هزینه های تمام شده برای اینکه آب به دست مردم برسد بسیار گران تر از سایر مناطق کشور است.

وی ادامه داد: دلیل این گران بودن کوهستانی بودن استان است، بنابراین مردم استان توجه ویژه به این مسئله داشته باشند که آب مصرفی با زحمات بسیار زیادی به دست مردم می رسد.

تیموری با بیان اینکه تمامی جمیعت شهری استان ایلام از آب آشامیدنی سالم برخوردار هستند، گفت: در حال حاضر فقط به ۲۰ روستای استان آبرسانی سیار صورت می گیرد و آب پایدار در دیگر روستاهای استان برقرار است.

وی گفت: فرسوده بودن شبکه های انتقال آب، انشعابات غیرمجاز، هدررفت آب و...از دیگر مشکلات بر سر راه تامین آب مردم است.

وی با اشاره بحث انشعابات غیرمجاز و مصرف بالای آب در استان نیازمند فرهنگ سازی است، افزود: در صورت عدم مدیریت صحیح مصرف آب در تابستان امسال به طور قطع جیره بندی آب رخ خواهد داد.

احتمال خاموشی برق در استان وجود دارد
مدیر عامل شرکت توزیع برق استان ایلام نیز در گفت و گو با بازار اظهار کرد: متاسفانه به رغم همه هشدارهای لازم قبل از تابستان و گرم شدن هوا مبنی بر مدیریت مصرف صحیح برق برای جلوگیری از خاموشی در استان، متاسفانه مصرف برق در استان از حد مجاز بالاتر رفته است.

هر روز متاسفانه مصرف در مناطق استان از جمله پنج شهرستان مهران، دهلران، بدره، آبدانان و دره شهر بالاتر می رود

هادی شیرخانی بیان کرد: هر روز متاسفانه مصرف در مناطق استان از جمله پنج شهرستان مهران، دهلران، بدره، آبدانان و دره شهر بالاتر می رود.

وی افزود: متاسفانه مصرف برق بیشتر مناطق از سقف ۳۱۵ مگاوات برق درنظرگرفته شده برای استان بالاتر رفته است و در صورت ادامه این روند احتمال خاموشی در شهرهای پرمصرف وجود دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر میزان مصرف در برخی شهرستان های ایلام از خط قرمز هم عبور کرد رسیده و ضرورت مدیریت مصرف برق به خصوص در ساعات طلایی ۱۳ تا ۱۷ را دوچندان کرده است.

شیرخانی با اشاره به مسئله سرقت انرژی در استان، افزود: اقدامات بسیار خوبی در استان در بحث جمع آوری انشعابات غیرمجاز در استان صورت گرفته و جمع آوری  انشعاب های  غیرمجاز در اولویت برنامه صنعت برق استان قرار دارد.

وی تصریح کرد: در صورت دستکاری‌کنتور و سرقت انرژی حتما اداره برق این موارد را پیگیری و در صورت مشاهده این تخلفات فرد خاطی علاوه بر جریمه به محاکم قضایی معرفی خواهد شد.

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان ایلام بیان کرد: سرقت انرژی و انشعاب غیرمجاز در حوزه برق باعث ضعف ولتاژ و نارضایتی عمومی برای مردم شده و حتما در سال جاری اکیپ های جمع آوری برق غیرمجاز بیشتر در استان فعال خواهند شد.

با توجه به اینک در فصل تابستان قرار داریم و بیشتر مردم به دلیل کرونا در خانه ها ماندگار هستند، رعایت الگوهای مصرف در زمینه آب و برق در استان ضروری است.

افزایش مصرف برق در استان در این روزهای کرونایی می تواند برای کادر درمان نیز به دلیل استفاده تجهیزات پزشکی مشکلات زیادی ایجاد کند، بنابراین مدیریت مصرف برق استان ضروری است.

در حال حاضر ۲۳۰ هزار مشترک برق و ۲۶۵ هزار مشترک آب در استان ایلام وجود دارد که رعایت مصرف از سوی از هریک مشترکان برای جلوگیری از خاموشی و جیره بندی ضروری است.

کد خبر: ۲۶٬۹۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha