۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۶
تصمیم جدید دیوان عدالت اداری؛ الزام استفاده از مجری ذیصلاح در ساختمان های ۶۰۰ متر
«بازار» گزارش می دهد

تصمیم جدید دیوان عدالت اداری؛ الزام استفاده از مجری ذیصلاح در ساختمان های ۶۰۰ متر

در حالی بکارگیری مجری ذیصلاح در ساختمان ها بارها دچار تردید در اجرا شده بود اما این بار دیوان عدالت اداری به این موضوع ورود کرده و ساختمان های ۶۰۰ متر نیز ملزم به استفاده از مهندسان مجرب شده اند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: به بکارگیری مجریان ذیصلاح در ساختمان ها بارها و بارها مورد تاکید سازمان نظام مهندسی ساختمان قرار گرفته است اما بازنگری این موضوع در ساختمانها از سوی دیوان عدالت اداری باعث شد تا این موضوع تا حدودی با کُندی پیش برود.

ماجرا از این قرار است که شکایتی بابت الزام بکارگیری مجری ذی صلاح در تمامی مراحل ساخت و ساز در یکی از استان ها مطرح و نزد دیوان عدالت اداری ارائه شد. دیوان عدالت اداری نیز با نقض این الزام قانونی، این امکان را ایجاد کرد که مالکان بتوانند در صورت تمایل برای هر مرحله از ساخت، از مجریان متفاوت استفاده کنند.

صدور این رای از سوی دیوان عدالت اداری به بهانه ای برای برخی شهرداری ها تبدیل شد که با سوء برداشت از این قانون، مدعی شوند حکم دیوان عدالت اداری به منزله حذف مجری ذی صلاح در تمامی فرآِیند ساخت و ساز است.

تصمیم جدید دیوان عدالت اداری؛ الزام استفاده از مجری ذیصلاح در ساختمان های ۶۰۰ متر

سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در همان روزها بارها اعلام کرد که رای صادر شده از سوی دیوان عدالت حاوی چنین مفهومی نبوده است. حال آنطور که خبر می رسد و رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور هم به آن اشاره کرده است دیوان عدالت اداری نه تنها موافق اجرای این مصوبه است بلکه اعلام کرده است تا ساختمان های با متراژ ۶۰۰ متر مربع نیز از مجری ذیصلاح در فرایند ساخت و ساز استفاده کنند.

مجری ذیصلاح کسی است که مسئول اول اجرای عملیات ساختمان بر طبق مقررات ملی و ضوابط شهرسازی است

مجری ذیصلاح کسی است که مسئول اول اجرای عملیات ساختمان بر طبق مقررات ملی و ضوابط شهرسازی است. او توسط سازمان نظام مهندسی به پروژه های ساختمانی معرفی می شود تا بر صحت عملیات ساختمانی نظارت داشته باشد. او از سمت مالک وکالت دارد که امور اجرایی را برحسب قرارداد بر عهده بگیرد.

بحث اجرای ساختمان توسط مجریان صاحب صلاحیت شاید از دیدگاه افراد زیادی ، یک مبحث جدید است ، اما باید گفت که استفاده از خدمات مجریان ذیصلاح از دیرباز در قوانین جاری در حوزه ساخت‌وساز شهری مطرح بوده اما با توجه به عدم آمادگی پیش‌ زمینه‌های آن تا به امروز کمتر به آن پرداخته و اجرایی گشته است.

مطابق با ماده ۱۰ آیین‌نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون نظام‌مهندسی، مجری ساختمان فردی است حقیقی یا حقوقی که دارای پروانه اشتغال به کار از وزارت راه و شهرسازی در زمینه اجرای ساختمان بوده و در قالب یک قرارداد همسان با مالک ساختمان، اجرای موضوع قرارداد را بر عهده می‌گیرد.

سازمان نظام مهندسی ساختمان از وزارت راه و شهرسازی درخواست کرده چون تعداد مجریان ذی صلاح در قیاس با حجم ساخت و سازها کم است برای رفع این مشکل بتواند با بکارگیری مهندسان مجرب، این معضل را حل کند

همین مساله نیز باعث شده تا اخیرا سازمان نظام مهندسی ساختمان از وزارت راه و شهرسازی درخواست کند چون تعداد مجریان ذی صلاح در قیاس با حجم ساخت و سازها کم است برای رفع این مشکل بتواند با بکارگیری مهندسان مجرب، این معضل را حل کند.

تصمیم جدید دیوان عدالت اداری؛ الزام استفاده از مجری ذیصلاح در ساختمان های ۶۰۰ متر

«حمزه شکیب» رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در پاسخ به این پرسش که آیا موضوع استفاده از مجریان ذیصلاح در ساخت و ساز مرتفع شد؟ گفت: ساختمان ها باید توسط افراد ذیصلاح احداث شوند و این موضوع نه حرف ما بلکه سخن تمامی مهندسان و به طور کلی بخش مسکن است.

اتفاق تلخ «متروپل» را بررسی کنیم در نهایت به این نتیجه می رسیم و متوجه خواهیم شد که در متروپل مجری ذیصلاح رعایت نشده بود

وی با یادآوری اینکه اگر کمی به عقب برگردیم و اتفاق تلخ «متروپل» را بررسی کنیم در نهایت به این نتیجه می رسیم و متوجه خواهیم شد که در متروپل مجری ذیصلاح رعایت نشده بود ادامه داد: متروپل مشکلات طراحی و اجرا داشت و همین مساله آن واقعه تلخ را ایجاد و در تاریخ ثبت کرد. به هر حال در مورد اینکه مجری ذیصلاح در ساختمان ها الزام است یا نه باید اذعان کرد که ساختمان های بخش خصوصی مکلف به رعایت قوانین نظام مهندسی از جمله مجریان ذیصلاح هستند. اما ساختمان های دولتی که از بودجه عمومی دولت استفاده می کنند در قالب نظام فنی و اجرایی بررسی و نظارت می شوند.

شکیب در ادامه به الزام استفاده از مجریان ذیصلاح در ساخت و سازها و رای دیوان عدالت اداری گفت: بر اساس آخرین تصمیم دیوان عدالت اداری تمام ساختمانها حتی ساختمان‌های با متراژ ۶۰۰ متر مربع باید دارای مجری ذی صلاح باشند. به هر حال اجرای این قانون بسیار بسیار می تواند به بخش مسکن و ساخت و ساز و بالا بردن کیفیت ساخت و ساز که یکی از معضلات بخش مسکن است کمک کند.

سازوکارهای لازم از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان برای بکارگیری مجری ذی صلاح در ساختمانها فراهم شده است و شهرداری تهران و هر مقام دیگری قاعدتا باید تابع قانون باشد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با تاکید بر اینکه در موضوع مجری ذیصلاح، در سازمان نظام مهندسی مشکلاتی وجود داشت که با توجه به ساز و کار جدیدی که در سازمان پیش بینی شده است این معضلات رفع شدند و بنابراین شرایط برای اجرایی کردن این قانون مهیا است تصریح کرد: سازوکارهای لازم از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان برای بکارگیری مجری ذی صلاح در ساختمانها فراهم شده است و شهرداری تهران و هر مقام دیگری قاعدتا باید تابع قانون باشد.

به گفته او، البته در بحث مجری ذیصلاح، در سازمان نظام مهندسی مشکلاتی وجود داشت که با توجه به ساز و کار جدیدی که در سازمان پیش بینی شده است این معضلات رفع شدند و بنابراین شرایط برای اجرایی کردن این قانون مهیا است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ادامه داد: در سازمان نظام مهندسی ساختمان هم صلاحیت مهندسان مجری و هم ظرفیتها کنترل می شود و به طور مرتب بکارگیری مجری ذی صلاح در ساختمانها به صورت جدی مورد پایش قرار می گیرد تا ساخت و سازها توسط افراد صاحب صلاحیت ساخته شود و در مقابل وجهی که به مهندسان مجری پرداخت می شود خدمات مناسب مهندسی از سوی آنها ارایه شود.

تصمیم جدید دیوان عدالت اداری در خصوص الزام بکارگیری مجریان ذی صلاح در ساخت و سازها تصمیم به حقی بود چرا که ساختمان باید توسط افرادی ساخته شود که تخصص لازم را داشته باشند

وی با ابراز امیدواری از اینکه به زودی شاهد اتفاقات خوبی در صنعت ساختمان باشیم تصریح کرد: تصمیم جدید دیوان عدالت اداری در خصوص الزام بکارگیری مجریان ذی صلاح در ساخت و سازها تصمیم به حقی بود چرا که ساختمان باید توسط افرادی ساخته شود که تخصص لازم را داشته باشند و امیدواریم که از این به بعد این قانون اجرایی شود.

اجرای مجریان ذیصلاح در ساختمان ها و ساخت و سازها اجماع وجود دارد و افرادی که حقیقی یا حقوقی در ساختمان سازی نقش دارند باید به مقررات، استاندارها، مسایل اجرایی و بهینه سازی های ساختمانی آگاهی داشته باشند.

سازنده ذیصلاح با مدیریت هزینه ها عمر مفید ساختمان و کیفیت آن را افزایش می دهد

کارشناسان بر این باور هستند که سازنده ذیصلاح با مدیریت هزینه ها عمر مفید ساختمان و کیفیت آن را افزایش می دهد. انبوه سازان به دلیل تجربه زیادی که در ساخت و ساز دارند و به عنوان توسعه دهنده در این بخش می توانند دلسوزتر نسبت به سرمایه در این بخش برای گرفتن بهترین نتیجه کار کنند. انبوه سازی که توسعه دهنده و صاحب اعتبار است و می خواهد محصول تولیدی خودش را به بهترین شکل ممکن ارائه دهد می تواند به عنوان مجری ذیصلاح ایفای نقش موثرتری داشته باشد.

کد خبر: ۲۶۹٬۲۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
      3 0
      هیچ نظارت وخیری ندارن فقط باعث امضا فروشی شده
    • شهرام IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
      2 0
      واقعا مجری هیچ کاری انجام نمی دهد حتی به ساختمان سرکشی هم نمی کند پول م فت میگیرد نظام مهندسی هیچ وقت طرفدار مالک نیست پول الکی به مجری ها ندهید
      • ابوالقاسم رحیمی IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
        3 1
        با سلام و تشکر از نظر شما اگر این طور باشد به نظر می‌رسد پزشک هم زمان ویزیت پول مفت میگرد قیمت واقعی دستمزد مجری در تمام دنیا 10درصد ساخت است و مسئولیت دارد در آران این قیمت نیست ولی مسئولیتش همچنان زیاد است که در ایران کمتر از یک پنجم آن است
    • ناظر سازه IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      2 1
      با سلام، مالکین محترم بایستی در جریان باشند برای جلوگیری از امضا فروشی و اینکه مجری ذیصلاح کارش رو درست انجام بده، مالکین بایستی از مجری ذیصلاح برنامه زمانبندی اجرای ساختمان رو درخواست کنند و در صورت عدم حضور مجری ذیصلاح، کتبا به نظام مهندسی و شهرداری گزارش ارسال نمایند
    • دیگران IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      2 0
      متاسفانه این اقدام جز ایجاد هزینه زیاد چیزی دیگری نیست چرا که اصلا ساختمان توسط این مجریان احداث نمیشه فقط امضا فروشی میکنن!!! اگه مهندسین ناظر به تعهدشان درست عمل کنن و نظام مهندسی و مراجع ذی صلاح با قدرت بخان که ناظر به وظیفه خودش عمل کنه قطعا مشکل بیشتر ساختمانها حل میشه ولی این اتفاق هیچوقت نیفتاده و بدنبال این هم نبودن مسئولین نظام مهندسی.
    • NL ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      0 1
      اگر اینکار عملی شود بزرگترین لطف را دیوان عدالت در حق مردم کرده..ساختمان سازها معروف به بسازبنداز هستند.بی کیفیت ترین مصالح ساختمان و لوازم از برقی و آب و لوله کشی در ساختمان بخاطر هزینه کمتر درساختمان استفاده می‌کنند.بع همین علت است که ساختمان نوساز شروع به ترک خوردن و خراب شدن لوازم در آن می‌شود...‌لطفا پیگیری کنید حضور مجری در ساختمان بصورت مداوم تا انتهای کار،که اگر مشکلی درساختمان پیش امدمجری پاسخگوباشد.