۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶
ایران و آمریکا در آستانه جنگ!؟

ایران و آمریکا در آستانه جنگ!؟

بایدن در آستانه رقابت با ترامپ، نمی‌خواهد دست تبلیغاتی کمپین رقیب را با ورود به یک جنگ جدید در خاورمیانه پُر کند.

به گزارش بازار، احسان کیانی نوشت: «اکونومیست» طی گزارشی مورخ یکم بهمن ۱۴۰۲ به ارزیابی تشدید تنش‌های اخیر فی‌مابین تهران با تل‌آویو و واشنگتن پرداخته است. نویسندگان با اشاره به «کمپین ترور» اسرائیل علیه نیروهای ایران و محور مقاومت، مدعی شدند که ایران و آمریکا در آستانه درگیری قرار دارند.

به نظر نویسندگان، حمله اخیر مقاومت عراق به پایگاه عین‌الاسد که بیش از ۴۰ موشک به آن اصابت کرده، شدیدترین حمله از بین بیش از ۱۴۰ حمله‌ای بوده که از ابتدای طوفان‌الاقصی علیه پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه رخ داده است. به اذعان نویسندگان، این حمله «تلفات و جراحاتی» در پی داشته است. با این حال، به نظر آنها، دولت بایدن تاکنون ترجیح داده در واکنش به این حملات، به ایران پاسخ ندهد زیرا در آستانه انتخابات، تمایلی به درگیری نظامی ندارد «گرچه نشان ضعف آمریکا باشد».

طبق این گزارش، از سوی دیگر گرچه آمریکا معتقد است که انصارالله یمن به پشتیبانی ایران به عملیات دریایی پرداخته ولی حتی درصدد تشدید درگیری با انصارالله نیز نمی‌باشد و درصدد «یک کارزار نظامی پایدارتر» است که به تدریج، قابلیت‌های نظامی این جنبش را هدف قرار دهد.

به تعبیر نویسندگان، گرچه تهران و واشنگتن «از درگیری مستقیم اجتناب کرده‌اند» ولی اسرائیل ضربات مستقیمی به ایران زده که شامل ترور شهید رضی موسوی؛ مسئول لجستیک نیروی قدس در اواخر دسامبر و شهید حجت‌الله امیدوار مسئول اطلاعات نیروی قدس در سوریه در روزهای پیشین است.

علی واعظ، مدیر «برنامه ایران» در «گروه بین‌المللی بحران» به نویسندگان گفته که «ایران تاکنون صبر راهبردی به خرج داده ولی اکنون احساس می‌کند که باید بازدارندگی خود را احیا کند. البته ایران هنوز محتاط و از جنگ گریزان است ولی می‌خواهد این تصور که رویکرد تدافعی دارد را بشکند». به همین دلیل به مقر موساد در اربیل عراق و مقر تروریست‌ها در ادلب سوریه حمله کرد.

به گفته نویسندگان، بایدن نیز در آستانه رقابت با ترامپ، نمی‌خواهد دست تبلیغاتی کمپین رقیب را با ورود به یک جنگ جدید در خاورمیانه پُر کند. ولی آرون‌میلر از «بنیاد کارنگی» معتقد است «اگر یکی از این حملات منجر به مرگ تعداد قابل توجهی از سربازان آمریکایی شود، دولت چاره‌ای جز حمله به سپاه پاسداران نخواهد داشت».

در شرایطی که با انصراف دسانتیس از رقابت‌های درونی جمهوری‌خواهان، ترامپ یک گام بلند به سوی نامزدی نهایی این حزب برداشته، دولت بایدن برای مدیریت بحران‌هایش در منطقه دچار تناقض است. از یک‌سو ورود به درگیری، وی را از شعار تبلیغاتی «پایان به جنگ‌های بی‌پایان» که در خروج از افغانستان متبلور شد، دور می‌کند. از سوی دیگر، انفعال در برابر مقاومت، وی را زیر ضرب تبلیغاتی جمهوری‌خواهان خواهد بُرد.

کد خبر: ۲۶۹٬۲۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha