۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۳
واردات فراورده‌های گیاهان دارویی صادراتی با بسته‌بندی متفاوت!
تقاضای کارآفرین برتر گیاهان دارویی از رئیس جمهورچیست؟

واردات فراورده‌های گیاهان دارویی صادراتی با بسته‌بندی متفاوت!

قاسم شاکری صادرکننده نمونه گفت: برای خروج ارز غیر ضروری و حمایت از تولید داخل نگاه ویژه به ظرفیت های تولید کارخانه هایی که محصولات باکیفیت  داخلی و فناوری بالا دارند؛ضروری است.

مهران ابراهیمیان، بازار: قاسم شاکری عضو اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی در یک نشست خبری گفت: ایران مزیت قابل توجهی برای استفاده از گیاهان دارویی و محصولات جانبی آن در مصارف داخلی و صادرات دارد که بخش عمده آن به کشورهای اتحادیه اروپا از جمله آلمان، فرانسه، اسپانیا، هلند، امریکا، هند و چین صادر می شود.

ضربه تولید با مقررات ارزی

عضو اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی با بیان اینکه واردات با ارز ارزان برای برخی واردکنندگان سودآورتر از خرید تولیدات داخلی است، گفت: متاسفانه برخی شرکت ها از واردات فراورده‌های گیاهان دارویی سود می برند و برخی محصولات صادراتی شرکت ما با بسته بندی متفاوت به کشور وارد می شود.

صادر کنننده نمونه در حوزه گیاهان دارویی همچنین از صادرات ۸ میلیون دلاری انواع فراورده‌های گیاهان دارویی به کشورهای اروپایی و آسیایی خبر داد و گفت: مجموعه مقررات و قوانین به گونه ای است که برخی مدیران ترجیح می دهند مواد اولیه خود را از وارد کنند وگرنه انسانس ها، عصاره ها و طعم دهنده های ایرانی هم به لحاظ قیمت و هم به لحاظ کیفیت قابل رقابت با برندهای اروپایی است.

خاطر نشان کرد: ما می توانیم با استفاده از تمام ظرفیت های پالایشگاه منحصر به فرد موجود در ایران نیازهای کشور را در حوزه مواد اولیه داروهای گیاهی و صنعت غذا و آرایشی و بهداشتی تامین کنیم و از دولت و به ویژه ریاست جمهوری انتظار داریم نسبت به اصلاح مقرارت در خصوص واردات کالاهای مشابه اقدام و دستورات لازم را برای ایجاد یک رقابت سالم فراهم کند.

عضو اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی با بیان اینکه واردات با ارز ارزان برای برخی واردکنندگان سودآورتر از خرید تولیدات داخلی است، گفت: متاسفانه برخی شرکت ها از واردات فراورده‌های گیاهان دارویی سود می برند و برخی محصولات صادراتی شرکت ما با بسته بندی متفاوت به کشور وارد می شود

خداحافظی با صادرات خام در گیاهان دارویی

شاکری با بیان اینکه شرکت گیاهان معطر پرند با سرمایه گذاری ۲۵ میلیون یورو در شهرستان کاشمر، و راه اندازی بزرگترین پالایشگاه گیاهان دارویی خاورمیانه برای استحصال عصاره، اسانس و فراورده های با کیفیت، از خام فروشی فاصله گرفته ایم و سند ملی گیاهان دارویی را محقق کرده ایم.

وی با بیان این که امروز در غرب و به ویژه اروپا به طبیعت گرایی و توجه به غذاهای سالم تاکید بسیاری دارند، گفت: گرایش به مصرف نوشیدنی های سالم، داروهای بر پایه گیاهان و فاصله گرفتن از مواد و داروهای شیمیایی به شدت رو به افزایش است در حالی که ایران سابقه چند هزار ساله در تولید این محصولات به روش سنتی دارد.

وزارت بهداشت اهتمام ویژه برای حمایت از تولید داخلی و ممانعت از خروج ارز در شرایط کنونی ندارد و همچنین از سوی وزارت صمت همچنان ثبت سفارش برای تولیدات مشابه با وجود توانمندی های موجود در ایران قابل تامل است!

واردات فراورده‌های گیاهان دارویی صادراتی با بسته‌بندی متفاوت!

آمادگی همکاری با تولیدکنندگان ارگانیک و داروساز

شاکری بابیان این که با واردات تکنولوژی روز به دنبال احیا سنت های زیست سالم هستیم، گفت: ما آمادگی همکاری با همه تولید کنندگان نوشیدنی ها و خوراکی های سالم و همچنین شرکت های دارویی هستیم که به دنبال استفاده از درمان با روش های طبیعت گرا هستند و به اصطلاح طرح فارم تو فارم (از مزرعه تا داروخانه) را دنبال می کنند.

صادر کننده نمونه کشور با طرح این سئوال که آیا محصولات شما قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی است، گفت: امروز محصولات ما به سرتا سر اروپا، هند و چین و حتی امریکا صادر می شود و لذا طبیعی است که استانداردهای مورد تائید آنها از ایران به مراتب سخت گیرانه تر است. ولی به دلیل قدرت خرید مردم و کاهش قیمت تمام شده در بسیاری از نوشیدنی ها و مواد غذایی از طعم دهنده ها و فلیورهای شیمایی استفاده می کنند.

مدیر عامل شرکت گیاهان معطرپرند همچنین با تشکر از همراهی وزارت جهاد کشاورزی در تکمیل زنجیره ارزش در حوزه گیاهان دارویی گفت: استحصال اسانس و عصاره از گیاهان دارویی شامل گیاه شیرین بیان، گل محمدی، چای سبز، چای سیاه، عشقه، سرخارگل، زعفران و سایر گیاهان دارویی تولید داخل انجام می شود و محصولات تولید داخلی در مقایسه با تولیدات خارجی کیفیت بهتری هم دارند با این وجود از وزارت بهداشت اهتمام ویژه برای حمایت از تولید داخلی و ممانعت از خروج ارز در شرایط کنونی ندارد و همچنین از سوی وزارت صمت همچنان ثبت سفارش برای تولیدات مشابه با وجود توانمندی های موجود در ایران قابل تامل است!

این کار آفرین برتر همچنین با اشاره به این که امسال ما حدود ۱۰۰ تن گیاهان دارویی به شکل واردات موقت داشته ایم، گفت: ظرفیت موجود ایجاد شده و طرح های در دست اقدام شرکت پرند، این امکان را فراهم کرده که مواد خام و گیاهان دارویی را از کشورهایی مانند هند و آفریقای جنوبی وارد می کنیم و پس از فرآوری صادرات مجدد آنها را داریم که در واقع یک دستاورد برای کشور و ارزش افزوده بالا ایجاد می کنند.

کد خبر: ۲۶۹٬۲۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha