۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵
عیدی ها زیر سوال؛ نمایندگان به دنبال گزینه‌ های جذاب‌ تر برای رفاه بازنشستگان
«بازار» گزارش می دهد

عیدی ها زیر سوال؛ نمایندگان به دنبال گزینه‌ های جذاب‌ تر برای رفاه بازنشستگان

نمایندگان مجلس می گویند؛ عیدی بازنشستگان و حداقل بگیران باید رقمی مناسب باشد به طوری که رقم آن به گونه ای در نظر گرفته شود که این قشر حداقل دغدغه چندانی برای تامین هزینه های شب عید را نداشته باشند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: عیدی کارکنان دولت و بازنشستگان کمتر از ۲ میلیون تومان است در حالی که هزینه ها برای پوشش نیازهای شب عید به قدری بالاست که بود و نبود چنین رقمی نمی تواند دردی را برای این قشر از جامعه دوا کند، در این شرایط مجلس بدنبال آن است که دولت را متقاعد نماید تا در تعیین رقم عیدی کارمندان، بازنشستگان بخصوص حداقل بگیران تجدید نظر کند.

پس از تصویب افزایش ۲۰ درصدی نرخ حقوق کارمندان دولت برای سال ۱۴۰۳ این رقم در مقابل تورم بیش ۴۰ درصدی و رشد قیمت ها در بازار خیلی نتوانست دل حقوق بگیران را شاد کند، چرا که آنها مطمئن هستند با نو شدن سال و تورم انتظاری پیش رو که هر ساله اتفاق می افتد همچنین عدم نظارت دقیق بر قیمت کالا و خدمات در بازار افزایش ۲۰ درصدی حقوق برای آنها درسال آینده، در صورت عدم کنترل قیمت ها وکاهش تورم معیشت این قشر را آنگونه که باید باشد بهبود نمی بخشد. در این میان جامعه کارگری نیز با مشاهده افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان در ۱۴۰۳ نگران آن بوده که مبادا چنین رقمی تاثیر منفی خود را در تصمیمات تعیین نرخ دستمزد کارگران در جلسات شورای عالی کار برجای گذارد.

افزایش ۲۰ درصدی حقوقی که از سوی اعضای کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ برای کارمندان به تصویب رسید و احتمالا همین رقم در صحن علنی مجلس نیز مورد موافقت نهایی نمایندگان مجلس قرار گیرد اما هنوز رقم عیدی آنها برای سال آینده مشخص نیست، رقم عیدی که در سال جاری یک میلیون و ۸۰۰ هزارتومان تعیین شده که ارزش آن با توجه به رشد قیمتها بسیار پایین است و نمی شود روی آن برای پوشش هزینه های شب عید حساب باز کرد. در چنین شرایطی بهارستان نشینان خواهان تعیین قیمت مناسب و قابل توجهی عیدی برای سال آینده هستند و معتقدند در تعیین پرداخت رقم عیدی کارکنان دولت و بازنشستگان باید تجدید نظر شود.

برخی نمایندگان مجلس پیشنهاد داده اند که عیدی بازنشستگان و کارمندان دولت برای سال آینده باید رقمی در نظر گرفته شود که این قشر از جامعه بتوانند با عیدی که دریافت می کنند حداقل هزینه بخشی از نیازهای شب عید را پوشش دهد

پیشنهاد مجلس برای تجدید نظر در تعیین رقم عیدی کارکنان و بازنشستگان

به طوریکه برخی نمایندگان مجلس پیشنهاد داده اند که عیدی بازنشستگان و کارمندان دولت برای سال آینده باید رقمی در نظر گرفته شود که این قشر از جامعه بتوانند با عیدی که دریافت می کنند حداقل هزینه بخشی از نیازهای شب عید را پوشش دهد. این در حالی است که بر اساس مصوبه هیئت وزیران، عیدی کارمندان دولت در بودجه پیش بینی شده و مبلغ قطعی به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید اما هنوز رقم دقیق آن مشخص نشده است در چنین شرایطی است که نمایندگان مجلس خواهان تعیین رقمی مناسب عیدی برای کارمندان و بازنشستگان در سال آینده هستند.

آنطور که برخی از نمایندگان مجلس تاکید دارند؛ علی رغم محدودیت منابع دولت، اما با توجه به شرایط اقتصادی فعلی اکثر بازنشستگان و افرادی که حداقل حقوق را دریافت می‌کنند، پیشنهاد کرده اند؛ دولت تدابیری خاصی برای آنها بیندیشد به طوری که حداقل، میزان عیدی بازنشستگان و حداقل‌بگیران رقمی مناسب در نظر گرفته شود. آنها معتقدند؛ تجدید نظر در تعیین رقم پرداختی عیدی ها ضروری است و باید پلکانی در نظر گرفته شود به این معنا که عیدی پرداختی به بازنشستگان و افرادی که حداقل حقوق را دریافت می‌کنند، رقمی مناسب باشد به طوری که افزایش میزان عیدی بازنشستگان و حداقل بگیران در شرایط اقتصادی فعلی طوری باشد که حداقل دغدغه‌ای برای هزینه های خود نداشته باشند.

رقم عیدی کارمندان دولت و بازنشستگان رقمی نیست که بتواند حوائج شب عید آنها را برطرف کند، بنابراین باید با تدابیر خاص رقمی در نظر گرفته شود که کارمندان و بازنشستگان از رقم عیدی مناسبی برخوردار شوند در این خصوص مجلس پیگر این موضوع است

مجلس پیگیر تغییر روش تعیین عیدی کارمندان

جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت: رقم عیدی کارمندان دولت رقمی نیست که بتواند حوائج شب عید آنها را برطرف کند، بنابراین باید با تدابیر خاص رقمی در نظر گرفته شود که کارمندان و بازنشستگان از رقم عیدی مناسبی برخوردار شوند. مجلس نیز پیگر این موضوع است تا رقمی برای عیدی آنها تعیین شود که حداقل رضایت این قشر جلب شود.

وی با بیان اینکه عیدی زیر ۲ میلیون تومان با تورم و گرانی کالا و خدماتی که هم اکنون در کشور وجود دارد هیچ سنخیتی ندارد، اظهارداشت: در تعیین رقم عیدی ها متاسفانه نرخ تورم در نظر گرفته نمی شود و بخش عمده کارکنان دولت و بازنشستگان هرساله عیدی با رقم کمی را دریافت می کنند. البته برخی از شرکت های دولتی رقم عیدی مناسبی را به کارکنان خود می دهند اما عموم کارمندان و کارکنان دولت از چنین عیدیها برخوردار نیستند و همان طور که مشخص است کمتر از ۲ میلیون تومان به آنها پرداخت می شود که این رقم نیز در برابر گرانی ها و رشد قیمت ها رقمی نیست که احتیاجات آنها را در شب عید برطرف کند.

نمایندگان مجلس پیشنهاد داده اند که در تعیین و پرداخت عیدی این قشر از جامعه تجدید نظر شود، از طرفی در مورد تعین عیدی کارمندان و بازنشستگان هم دیدگاه نمایندگان ملت در تعیین عیدی در نظر گرفته شود

نظر نمایندگان مجلس در تعیین عیدی ضروری است

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: مجلس در پیشنهادی به دولت در نظر دارد رقمی را برای عیدی کارمندان و بازنشستگان تعیین کند و هر ساله با توجه به افزایشی که در رقم حقوق آنها اتفاق می افتد، عیدی ها نیز متناسب با آن افزایش یابد نه اینکه دولت هر ساله رقمی را برای عیدی در نظر گیرد و آن را به کارکنان خود بپردازد که آن رقم پاسخگوی نیاز آنها نیست. البته نمایندگان مجلس به دولت پیشنهاد داده اند که در تعیین و پرداخت عیدی این قشر از جامعه تجدید نظر شود. از طرفی همان طور که دولت پیشنهاد کرده بود ۱۸ درصد متوسط حقوق و دستمزد کارکنان افزایش پیدا کند و این رقم در کمیسیون تلفیق مجلس به ۲۰ درصد رسید در مورد عیدی ها هم دیدگاه نمایندگان ملت در تعیین عیدی در نظر گرفته شود.

بنا به این گزارش، نحوه محاسبه عیدی کارکنان دولت در سال ۱۴۰۳، تابع قانون نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت و تصمیم هیات وزیران است. میزان عیدی آنها، توسط این هیات، تعین و زمان واریز پاداش آخر سال کارکنان دولت برای سال ۱۴۰۳، معمولا تا پایان سال می باشد. کارکنان دولت، مطابق «قانون مدیریت خدمات کشوری» مصوب هزار و سیصد و هشتاد شش، از حقوق و مزایای متعددی برخوردار می باشند. دریافت حقوق ثابت ماهیانه نیز بر اساس سطح آموزش و سنوات خدمت، فوق العاده سختی کار، کمک هزینه عائله مندی و حق ماموریت، نمونه ای از این حقوق و مزایا است.

کد خبر: ۲۶۹٬۲۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حیران و سرگردان IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
      0 0
      دوباره وعده بخاطر رای بیارند!!!هه هه هه
    • مرتضی گروسی IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
      0 0
      باعرض سلام ازنمایندگان محترم عاجزانه خواهشمندیم دنبال افزایش عیدی بازنشستگان باشند اخربااین تورم وکرانی با۲تومان عیدی حتی ماجواب نوه هامون نمی تونیم بدهیم سال تازه هست حالا خودمون و همسرم کنار دخترهامون و۰۰۰۰بقیه عیدی ازپدرنمی خواهن گفت سال جدید خداهیچ پدری راشرمنده نکند