۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۸
تکمیل زیرساخت‌های جهاد کشاورزی در مزارع کشور به یکهزار همت اعتبار نیاز دارد
معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی:

تکمیل زیرساخت‌های جهاد کشاورزی در مزارع کشور به یکهزار همت اعتبار نیاز دارد

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: تکمیل زیرساخت‌های جهاد کشاورزی در سطح مزارع سراسر کشور به یک هزار همت (۱۰ هزار میلیارد ریال) اعتبار نیاز دارد.

به گزارش بازار، صفدر نیازی شهرکی در آیین افتتاح پنجمین کنگره مهندسی و مدیریت آب و خاک ایران و اختتامیه هفتمین جشنواره مهندسی و مدیریت آب ایران که در دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در البرز برگزار شد، افزود: تکمیل زیرساخت‌های مزارع با اختصاص اعتبار سالانه حدود ۵۰ هزار میلیارد ریال به ۲۰۰ سال زمان نیاز دارد.

وی با بیان این که در بخش زیرساختی، قنوات و چشمه‌ها چالش جدی داریم، اظهار کرد: در این بخش مجموعه مهندسی باید کمک‌ها و مشاوره‌هایی بدهد که چگونه پروژه‌ها را می‌توانیم ارزان‌تر اجرا کنیم ضمن این که تا ۱۰ سال هم پایداری داشته باشد.

نیازی شهرکی با اشاره به این که باید با مشاوره لازم پای سرمایه‌گذاران را به این بخش باز کنیم، گفت: اجرای سامانه‌های آبیاری از سال ۱۳۷۰ در کشور آغاز شده است، در اجرای این سامانه‌های آبیاری نیاز به ایده‌های جدید داریم ضمن این که این سازه‌ها به روز و با جدیدترین روش دنیا همخوانی داشته و ارزان‌تر و به صرفه‌تر باشند.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که تغییر اقلیم سبب گرم شدن زمین شده است، اظهار کرد: با کاهش بارش و تغییرات جوی روبرو هستیم و این در شرایطی است که بعضی از کشورها مانند عربستان برای جبران این تغییرات راهکارهایی اندیشیده‌اند که برای کشت گلخانه‌ای یک میلیارد دلار اختصاص داده‌اند.

وی به نقش جنگ‌ها در امنیت غذایی کشورها اشاره کرد و گفت: در زیرساخت آب و خاک راه نرفته زیادی داریم که اصلی‌ترین عامل آن سرمایه‌گذاری است به طوری که نیمی از کانال‌های کشاورزی که افزون بر ۴۰۰ هزار کیلومتر است هنوز خاکی است که باید برای آن تدبیری شود.

نیازی شهرکی افزود: همچنین حدود سه میلیون هکتار سامانه آبیاری اجرا کرده‌ایم که هنوز راه زیادی تا تکمیل آن با وجود هشت و نیم میلیون هکتار اراضی آبی داریم.

وی با بیان این که در بخشی از اراضی نیز تامین آب کرده‌ایم ولی شبکه آبیاری اجرا نشده است، اظهار کرد: با وجود افزایش جمعیت نیاز غذایی کشور نیز بیشتر شده به طوری که از ۱۲۵ میلیون تن به ۱۶۰ میلیون تن باید برسد و این در حالی است که منابع آبی به معنای واقعی محدود شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که ادعای وزارت نیرو استفاده بخش کشاورزی از ۸۲ میلیارد مترمکعب آب در سال است، گفت: این میزان آب در بخش کشاورزی مصرف نمی‌شود ضمن این که این مقدار آب وجود ندارد و به شدت منابع آبی در حال کاهش است.

وی افزود: تغییر اقلیم به قدری سریع اتفاق می‌افتد که علم با این سرعت با آن نمی‌تواند همراه شود ضمن اینکه پایداری سازه‌ها قابل قبول نیست.

وی تصریح کرد: آب ورودی به بخش کشاورزی به شدت در حال کاهش است و آبیاری تحت فشار آبی را ذخیره نمی‌کند ولی بهره‌وری را بالا می‌برد ضمن اینکه آب ورودی به شدت کاهش می‌یابد و علاوه بر آن این بخش ۲ رقیب شرب و صنعت هم دارد.

نیازی شهرکی با اشاره به این که آب شرب بخش اعظمی از منابع آبی در اختیار ما را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: تاکنون پایداری تولید را داشته‌ایم ولی امنیت غذایی در آینده کشور بسیار جدی است ضمن این که باید مقداری به موضوع بهینه‌سازی مصرف نیز بپردازیم.

وی بر توجه به موضوع خاک نیز تاکید و تصریح کرد: بستر تولید خاک است و اگر خاک آماده نباشد دستاوردی نخواهیم داشت.

کد خبر: ۲۶۹٬۲۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha