۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵
شروع ساخت سد بختیاری؛ به زودی| سرمایه گذاری در تجدید پذیر ها سودآور شد
وزیر نیرو :

شروع ساخت سد بختیاری؛ به زودی| سرمایه گذاری در تجدید پذیر ها سودآور شد

محرابیان وزیر نیرو از تامین اعتبار برای ساخت سد بختیاری خبر داد و گفت: هم اکنون سرمایه گذاری در تجدید پذیر ها یک سرمایه گذاری سودآور است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در مراسم افتتاح نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر اهمیت سازگاری با تغییر اقلیم را مورد تاکید قرار داد و گفت: سرانه آب تجدید پذیر ۴۰ سال پیش ۶۵۰۰ مترمکعب به ازای هر ایرانی بوده است. این سرانه حالا به ۱۳۰۰ مترمکعب کاهش پیدا کرده است.

او ادامه داد: دلیل این کاهش سرانه رشد جمعیت و شرایط اقلیمی و کاهش بارش ها بوده است. از طرفی نیازهای های ایرانی ها در طول این سال ها برای تامین آب به مراتب افزایش پیدا کرده است.

محرابیان ادامه داد: مصرف آب در تمامی ابعاد رشد چشم گیری داشته داشته است. به عنوان مثال محصولات کشاورزی از ۳۰ الی ۴۰ میلیون تن محصول به ۱۳۰ میلیون تن در سال رسیده است. همچنین رشد تولید در محصولات آب بر صنعتی به ویژه فولادی ها و کانی های های غیر فلزی رشد چندین ده برابری در مصرف آب ایجاد کرده است.

وزیر نیرو اهمیت مدیریت مصرف آب را مورد تاکید قرار داد و گفت مدیریت از دو راه حاصل می شود یکی احداث سازه ها بوده و دیگری مدیریت نرم افزاری در بخش های توزیع و مصرف است.

او همچنین بازدید خود از بلندترین سد جهان در تاجیکستان را مورد اشاره قرار داد و گفت: ایرانی ها در ساخت این ابر سازه با ارتفاع بیش از ۳۳۰ متر و حجم دریاچه ۱۴ میلیارد متر مکعب و ظرفیت ۳۶۰۰ کیلووات وات نیروگاه برق آبی مشارکت فعال داشتند.

سد بختیاری در طول سال گذشته ساخت آن متوقف شده بود، اما حالا با توجه به منابع مالی در نظر گرفته شده احداث این سد به زودی دوباره آغاز خواهد شد

محرابیان افزود: سدی با همین ارتفاع در ایران هم در حال ساخت است. سد بختیاری که در طول سال گذشته ساخت آن متوقف شده بود. با توجه به منابع مالی در نظر گرفته شده احداث این سد به زودی دوباره آغاز خواهد شد.

تجدید پذیرها یک انرژی لوکس نیست

وزیر نیرو با اشاره گزارش های منتشر شده در رابطه با پایان سوخت های فسیلی، افزود: تجدید پذیر امروز به عنوان یک انرژی لوکس نیست. حرکت در مسیر توسعه تجدید پذیر ها نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت است.

تجدید پذیر ها در کشور ما در سایه نیروگاه های حرارتی و یارانه انرژی رشد نکرده و نتوانستند سهم خود را بدست آورند

به گفته او، تجدید پذیر ها در کشور ما در سایه نیروگاه های حرارتی و یارانه انرژی رشد نکرده و نتوانستند سهم خود را بدست آورد. همین مساله باعث شد که با وجود کمبود برق سهم نیروگاه های تجدید پذیر در کشور اندک باشد.

وزیر نیرو ادامه داد: در واقع تجدید پذیر ها پاسخ به ۳ سوال و چالش موجود در حوزه های مربوط به ناترازی در سوخت، ناترازی آب و حفظ محیط زیست است. در واقع با توسعه این بخش می توانیم به این ۳ بخش پاسخ دهیم.

نیروگاه داری در تجدید پذیر یک شغل پر سود است

این عضو کابینه سیزدهم با بیان اینکه نیروگاه داری در تجدیدپذیر به عنوان شغلی پر سود تلقی می شود. نمی خواهیم در چارچوب یارانه ها این صنعت را اداره کنیم. این صنعت می تواند برق را بدون اتکا به سیاست های یارانه ای تامین کند. البته موضوع بعدی برای توسعه تجدید پذیرها مساله تقاضاست. امروز می توان گفت که تقاضای کاملی برای تجدید پذیر ها ایجاد شده است.

محرابیان با بیان این نکته که از زمانی که بورس برق راه اندازی شده ما روز بدون معامله نداشتیم، اظهار داشت: هم اکنون در تابلو سبز عرضه کننده و مصرف کننده در یک فضای کاملا رقابتی مشغول به کار هستند. دوباره تاکید می کنم که تجدیدپذیرها امروز حوزه پر سودی است و همه فعالان اقتصادی به آن توجه داشته باشند.

بر اساس آیین نامه صادرات برق صاحبان نیروگاه های تجدیدپذیر طی ۸ ماه در سال تولیدکننده بدون هیچ محدودیتی برق خود را صادر کنند. در ۴ ماه دیگر باید فعالان این حوزه برق خود را در بورس انرژی که قیمت ها در آن در ایام پیک معادل قیمت صادراتی است، عرضه کنند

صادرات برق تجدید پذیرها در ۸ ماه از سال

او همچنین با اشاره به چالش های موجود در صادرات برق گفت: با بررسی بسیار دقیقی که انجام شده آیین نامه تدوین شده که امکان صادرات برق تجدید پذیر ها فراهم می شود. بر اساس این آیین نامه صاحبان نیروگاه های تجدیدپذیر طی ۸ ماه در سال تولیدکننده بدون هیچ محدودیتی برق خود را صادر کنند. در ۴ ماه دیگر باید فعالان این حوزه برق خود را در بورس انرژی که قیمت ها در آن در ایام پیک معادل قیمت صادراتی است، عرضه کنند.

زیر نیرو با بیان اینکه هم اکنون خطوط پایدار مناسب تبادل برق بین ایران و پاکستان و نیز ایران و ترکیه احداث شده است، گفت: بستر مناسب برای اتصال شبکه برق ایران به ترکیه و در ادامه اتحادیه اروپا به بهره‌برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه بر این اساس امروز در بازار اتحادیه اروپا و ترکیه امکان مبادله روزانه و ساعتی برق برای تولیدکنندگان فراهم شده است، تاکید کرد: هدف ما از ایجاد این خطوط مبادله انرژی برق است که در زمان نیاز، برق و انرژی را وارد می‌کنیم، تقریباً در ۸۰ درصد ایام سال امکان صادرات برق فراهم است.

او با بیان اینکه مسئله اصلی تامین نیاز برق داخل کشور با حفظ حقوق و سودآوری تولید کنندگان است، گفت: هم اکنون عملیات اجرایی احداث بیش از ۱۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر آغاز شده است.

به گفته وزیر نیرو، در ۸۰ درصد ایام سال امکان صادرات برای تجدید پذیرها وجود دارد. حتی در ساعت های غیر پیک تابستان هم امکان صادرات وجود دارد.

محرابیان همچنین توجه به زنجیره ارزش را مورد تاکید قرار داد وگفت: در تجدید پذیر ها قرار نیست که فقط تولید کننده و مصرف کننده برق باشیم. امیدواریم که تمام بخش های این حوزه و تجهیزات مصرفی در آن را هم بومی کنیم.

این عضو کابینه سیزدهم درباره دیگر مصوبات دولت برای توسعه تجدید پذیرها گفت: همچنین دولت مصوب کرده که ۲۰ درصد برق مورد نیاز خود را از تجدید پذیرها تامین کنند. در صورتی که امکان احداث نیروگاه وجود نداشته باشد باید معادل این میزان برق را از بورس انرژی تامین کنند.

کد خبر: ۲۶۹٬۲۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha