۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹
تحلیل بنیادی نماد رنیک
تحلیل نمادهای بورسی؛

تحلیل بنیادی نماد رنیک

با توجه به میانگین حجم ماه بالای این نماد و رشد چندبرابری ارزش سهام در بازه سالانه انتظار می‌رود که این شرکت بتواند با یک رشد متعادلی در مسیر رشد قرار بگیرد.

پژمان مرادی؛ بازار: گروه خدمات فنی مهندسی با ۱۱ نماد معمالاتی رمپنا، رنیک، رتکو، خفولا، تپولا، تابا، پیمانکاران نوین، صنعت ساختمان، مهندسی جوش، توربین جنوب و بهسازان صنایع در بازار بورس فعالیت می‌کنند.

خدمات فنی و مهندسی در دو زیر گروه فعالیت‌های ساختمانی و مشاوره فنی مرتبط و آزمایش و تحلیل فنی تقسیم بندی می‌شود. گفته شده که ظرفیت فنی و مهندسی در کشور طی ۱۰ سال گذشته ۵ برابر شده است. پتانسیل صادرات خدمات فنی و مهندسی در طول سال ۳۰ میلیارد دلار تخمین زده شده که در حال حاضر این رقم ۱ میلیارد دلار است.

شاخص گروه خدمات فنی و مهندسی در طبق آخرین اطلاعات با کاهش ۰.۰۳ درصد بر روی ۷۲۱ هزار  واحد قرار دارد. بررسی‌ها از شهریور سال ۹۸ نشان از صعودی بودن شاخص این گروه را دارد.شاخص گروه خدمات فنی مهندسی ۱۰۰ هزار واحد در ۱۵ شهریور سال ۹۸ به ۷۲۱ هزار واحد در ۳ تیر ماه سال ۹۹ رسیده است. 

در بررسی بنیادین نمادهای این گروه ما سه دسته عامل محیطی مانند وضعیت اقتصادی و سیاسی، سیاست‌های کلان کشور، بودجه سالیانه، قوانین و مقررات؛ عوامل مربوط به صنعت مانند قیمت‌گذاری، میزان عرضه و تقاضا، رقابتی یا انحصاری بودن بنگاه و حجم سرمایه و عوامل درونی شرکت اعم از میزان سود دهی، وضعیت دارایی، بدهی‌های شرکت، نسبت قیمت بر درآمد، طرح‌های توسعه‌ای شرکت و ترکیب سهامداران شرکت را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نماد رنیک

در این گزارش به بررسی شرکت جنرال مکانیک با نماد رنیک که به عنوان یکی از شرکت‌های تأثیر گذار بر روی شاخص گروه خدمات فنی و مهندسی است می‌پردازیم. این شرکت یکی از باسابقه‌ترین شرکت‌های خدمات فنی در کشور است که در سال ۱۳۳۳ تأسیس شد. عمده فعالیت‌های آن در زمینه‌های عمرانی از جمله ابنیه سنگین، کارهای زیربنایی، ساخت سدها، خطوط انتقال آب، موج شکن و اسکله سازی، ساخت انواع راه‌های شهری و برون شهری شامل آزادراه، تونل‌های طویل، پل‌ها و انجام امور زیرسازی و روسازی ریلی، احداث ساختمان‌های بلند، شهرک سازی، ایستگاه‌های راه آهن و ترمینال‌های فرودگاهی، ساختمان‌های خاص از جمله ورزشگاه و سازه‌های صنعتی، تصفیه خانه‌های تخصصی آب و فاضلاب، حوزه‌های پایین دستی و بالا دستی نفت و پتروشیمی می‌توان نام برد.

تعداد سهام این شرکت در بورس ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون واحد با ارزش هر سهم (بر اساس آخرین معاملات) ۳۹.۰۰۰ ریال است که در مجموع ارزش بازار آن ۵ هزار و ۶۸۸ هزار میلیارد تومان است. این نماد P/E) ، ۶۵.۷۲) درصد، قابل قبول است. بازه سال این نماد از حداقل ۷.۹۰۰ ریال تا ۴۶.۵۰۰ عنوان شده که نشان از رشد ۶ برابری این سهام می‌دهد.

بررسی سوابق این نماد نشان می‌دهد که سهام این شرکت از ابتدای سال ۹۸ تا اسفند ماه همان سال با یک با یک روند متعادل در حال رشد بود اما ارزش سهام آن از ۱۴.۲۹۷ ریال در  ۲۳ اسفندماه سال ۹۸ ظرف مدت ۴ ماه به ۳۸.۷۰۸ ریال در ۲۷ فرودین ماه سال ۹۹ رسید که این نشان از یک رشد شارپی در این شرکت است.

از عوامل محیطی افزایش ارزش سهام این شرکت می‌توان به افزایش قیمت دلار در اسفندماه عنوان کرد که عواملی مانند شیوع ویروس کرونا و کاهش ارزآوری به کشور به عنوان دو عامل مهم در افزایش نرخ ارز در آن بازه زمانی مطرح شد.

بررسی عوامل درونی شرکت می‌تواند کمک شایانی به بررسی ارزش سهام این شرکت کمک کند. در آخرین گزارش مالی این شرکت جمع دارایی‌های ٢٣,٣۶٢,٧٧٧ میلیون ریال عنوان کرده است اما مجموع ارزش بازار آن ۵۶.۸۸.۰۰۰ میلیون ریال و تقریباً چیزی حدود دو برابر دارایی‌های شرکت.

علاوه بر تورم و نرخ ارز خبر ثبت نام مسکن ملی در اسفندماه را می‌توان یکی از عوامل محیطی در افزایش سهام این شرکت عنوان کرد. همچنین آغاز پروژه صدر الاشاره(ریل گذاری راه آهن اردبیل_ میانه) با دستور وزیر مسکن در زمستان ۹۸ از عوامل تاثیرگذار بر رشد ارزش سهام این شرکت است.

هزینه‌های عمرانی یا همان تملک دارایی‌های سرمایه‌ای لایحه بودجه سال ۹۹ در مقایسه با قانون بودجه سال ۹۸ با رشدی ۴.۵ هزار میلیارد تومانی، حدود ۷۰.۳ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که می‌تواند خبر خوشی برای سهامداران این شرکت باشد در حالی که بر اساس صورت مالی بیشترین درآمد شرکت حاصل پروژه‌های خارج از کشور است.

برآورد درآمد دوره ١٢ ماھه منتھی به ۱۲ اسفند ماه سال ۹۹، ۶.۷۰۰.۰۰۰ میلیون ریال عنوان شده است که نسبت به درآمد محقق شده ۱۲ ماهه منتهی به پایان سال ۹۸ نشان از رشد ۷۰۰ هزار میلیون ریال می‌دهد. اما بر اساس گزارش مالی سود خالص شرکت عمدتاً ناشی از فعالیتھای پیمانکاری در خارج از کشور است که در این صورت و با توجه به افزایش قیمت ارز باید شاهد افزایش رشد شاخص سهام این شرکت باشیم.

با توجه به میانگین حجم ماه بالای این نماد و رشد چندبرابری ارزش سهام در بازه سالانه انتظار می‌رود که این شرکت بتواند با یک رشد متعادلی در مسیر رشد قرار بگیرد. با توجه به شیوع ویروس کرونا در سراسر دنیا و احتیاط لازم جهت صادرات خدمات فنی و مهندسی، به صورت طبیعی باید شاهد کاهش میزان درآمد ارزی این شرکت باشیم.

کد خبر: ۲۶٬۹۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha