۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۷
ادامه تنش در خاورمیانه و افزایش قیمت طلا| همه چیز به سود بازار جهانی طلا است!
تحلیل بازار جهانی طلا؛

ادامه تنش در خاورمیانه و افزایش قیمت طلا| همه چیز به سود بازار جهانی طلا است!

ادامه تنش در خاورمیانه و احتمال شکل گیری دور جدید از موج تورم در غرب، فدرال رزرو آمریکا را در زمان اجرای سیاست کاهش نرخ بهره بانکی مردد ساخته که این موضوع به سود بازار طلا تمام می شود.

بازار؛ گروه بین الملل: با ادامه درگیری و شدت گرفتن تنش های ژئوپولیتیک در خاورمیانه طی یک هفته گذشته، قیمت طلا نیز به روند صعودی خود بازگشته است. اگرچه میزان افزایش قیمت همچنان کند به نظر می رسد، اما روند صعودی قیمت همچنان حفظ شده و قیمت این فلز گرانبها را در کانال ۲۰۰۰ دلاری حفظ کرده است.

قیمت هر انس طلا در زمان تنظیم این گزارش (اول بهمن ماه) حدود ۲۰۲۹ دلار بوده و طی چهار روز گذشته در مسیری صعودی قرار داشته است. نکته مهم در بازار طلا، این است که طی ۳۰ روز گذشته، تنها ۱.۴۱ درصد معادل ۲۹ دلار کاهش قیمت را برای این فلز گرانبها شاهد بوده ایم که این موضوع می تواند نقطه امیدی برای فعالان بازار طلا باشد. اما سوال اینجاست که عوامل تاثیر گذار فاندامنتال بر روند قیمت طلا چه مواردی هستند؟

تشدید تنش در خاورمیانه و تورم بزرگ احتمالی اروپا

تشدید تنش های خاورمیانه و آغاز حملات ائتلاف آمریکایی به مواضع حوثی های یمن اکنون به نقطه ای حساس رسیده است. به طوریکه ارزیابی های جدید حاکی از احتمال شکل گیری تنش در ابعاد بسیار وسیعتر از وضعیت فعلی در سراسر منطقه خاورمیانه است. از سوی دیگر، در عراق، لبنان و سوریه نیز دامنه درگیری ها رو به افزایش بوده که این موضوع می تواند منجر به ایجاد بی ثباتی گسترده در بازارهای جهانی شود.

نکته مهم در خصوص اهمیت این تنش ها اینکه با توجه به مختصات و اهمیت بسیار زیاد ژئوپلیتیک دریای سرخ و کانال سوئز در ترانزیت کالا و انرژی جهان، می توان حدس زد که ادامه این تنش ها در منطقه می تواند چه میزان تاثیر مخربی بر اقتصاد جهانی بر جای بگذارد. به نظر می رسد، نگرانی غرب به ویژه اروپا در این خصوص نیز دقیقا از همین منظر بوده که پای کشوری محافظه کار مانند بریتانیا را به حملات هوایی علیه حوثی های یمن گشوده است.

می توان به این نتیجه رسید که دستکم تا پایان تنش در دریای سرخ، وضعیت صعودی بازار طلا همچنان حفظ خواهد شد

شرایط فعلی از آنجا پر رنگ تر جلوه می کند که اروپا به تازگی موفق به مهار نسبی تورم در منطقه یورو شده است. حال آنکه در صورت ادامه تنش های دریای سرخ و شکل گیری جنگ احتمالی در این منطقه، ترانزیت کالا و انرژی از آسیا به اروپا دچار اختلالی جدی شده که این به معنای افزایش شدید قیمت تمام شده در بازارهای اروپا خواهد بود. در حال حاضر نیز بسیاری از شرکت های بزرگ بیمه حاضر به بیمه کردن بارنامه های مربوط به کشتی های عبوری از این منطقه نبوده و یا هزینه بیمه های خود را تا چند برابر حالت عادی افزایش داده اند که این امر منجر به افزایش قیمت تمامی شده کالا و انرژی صادراتی از آسیا به اروپا خواهد شد.

سیاست های پولی و بانکی فدرال رزرو

نکته مهم دیگر در مسیر تعیین روند بازار طلا، سیاست های پولی و بانکی فدرال رزرو است که اتفاقا این مورد نیز می تواند تا حد زیادی به تنش های خاورمیانه بستگی داشته باشد. علیرغم قول مساعد جروم پاول، رئیس فدرال رزرو و همکاران وی مبنی بر آغاز زودهنگام کاهش نرخ بهره بانکی در سال ۲۰۲۴، روز ۳۰ دیماه، خبرگزاری رویترز گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن، مقامات بانک مرکزی آمریکا تاکید کرده اند که قطعا تا پیش از ماه می، هیچگونه کاهش نرخ بهره بانکی در کار نخواهد بود.

در صورت ادامه روند فعلی بحران نفتکش های مورد تردد در دریای سرخ و کانال سوئژ، قیمت نفت به احتمال افزایش خواهد یافت و همین امر میتواند آغاز فرآیند کاهش نرخ بهره بانکی توسط فدرال رزرو را به تعویق بیندازد

به نظر می رسد با توجه به اوضاع خاورمیانه و افزایش قیمت نفت که می تواند منجر به ایجاد موج جدیدی از تورم جهانی شود، فدرال رزرو موضعی محتاطانه در خصوص زمان کاهش نرخ بهره بانکی در پیش گرفته است. این در حالیست که آژانس بین المللی انرژی (IEA) یک روز قبل از بیانیه فدرال رزرو، تاکید کرده بود که میزان نفتکش های عبوری از کانال سوئز تا پایان ماه ژانویه به یک سوم حالت عادی کاهش خواهد یافت. همین موضوع، آژانس را بر آن داشت تا نسبت به احتمال افزایش قریب الوقوع قیمت جهانی نفت هشدار دهد.

لذا، همه چیز به اوضاع خاورمیانه و قیمت نفت طی ماه های آتی بستگی دارد. در صورت ادامه روند فعلی بحران نفتکش های مورد تردد در دریای سرخ و کانال سوئژ، قیمت نفت به احتمال افزایش خواهد یافت و همین امر میتواند آغاز فرآیند کاهش نرخ بهره بانکی توسط فدرال رزرو را به تعویق بیندازد.

از آنجاکه موضوع افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا به عنوان بزرگترین عامل ریزش بازارهای مالی طی بیش از یک سال گذشته محسوب می شود؛ به تعویق افتادن آغاز اجرای سیاست کاهش نرخ بهره نیز می تواند به سود بازار و قیمت طلا تمام شود.

کد خبر: ۲۶۹٬۰۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha