۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۹
چشم اندازی برای بازار دارویی ۱۴۰۳ نداریم؛ نگرانی از بیش از ۱۳۰۰ همت چک برگشتی شرکت های پخش
رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت های پخش دارو مطرح کرد

چشم اندازی برای بازار دارویی ۱۴۰۳ نداریم؛ نگرانی از بیش از ۱۳۰۰ همت چک برگشتی شرکت های پخش

هاشمی رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت های پخش دارو گفت: با بیش از ۳۰ سال سابقه فعالیت در صنعت هیچ زمانی مثل امروز ندیده ام که چهار پخش بزرگ کشور که دولتی هستند همزمان چک برگشتی داشته باشند.

بازار؛ گروه صنعت: ابراهیم هاشمی رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت های پخش دارو و مکمل های انسانی ایران با اشاره به اینکه به نظر می رسد مجموعه رسانه ها می توانند به رفع وضعیت بحرانی امروز و بهبود نظام نظام کشور کمک کنند بیان داشت: شرایط صنعت دارو و نظام سلامت کشور به هیچ عنوان خوب نیست و چشم اندازی که از آینده داریم به نظر می رسد شرایط بدتر هم بشود.

وی افزود: بدون هیچ بحث و تعارفی باید بگوییم که اوضاع از اینی که هست خیلی بدتر خواهد شد و سال ۱۴۰۳ را اگر بخواهیم سال بحران یکی از صنایع کشور بگوییم صنعت داروسازی است. بدون شک، به طور کامل مشخص است که وضعیت خوب نیست.

نیمی از گردش نقدینگی بازار دارو حجم مطالبات شرکت های پخش

هاشمی تصریح کرد: مطالبه ما از دانشگاه علوم پزشکی به ۱۷ هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین مجموع بدهی دانشگاه علوم پزشکی و سایر مجموعه های دولتی به ۲۵ هزار میلیارد رسیده است. ۴۰ هزار میلیارد تومان نیز از مجموعه های خصوصی مطالبه داریم؛ یعنی در حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان مطالبه از بازار داریم. این در صورتی است که اگر میزان مصرف و فروش دارو در ۶ ماه نخست امسال ۴۰ درصد و ۶ ماه دوم سال را ۶۰ درصد در نظر بگیریم به نظر می رسد در حدود ۵۰ درصد بازار دارویی از بازار مطالبه داریم.

بیش از هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان چک برگشتی داریم که یک ماه از سررسید آن گذشته است

رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت های پخش دارو و مکمل های انسانی ایران تاکید کرد: مجموعه ای اعم از تولیدکنندگان حوزه های مختلف ماده اولیه، تولید، پخش و داروخانه ها کنار هم قرار گرفته ایم و بار کمبود نقدینگی نظام سلامت کشور را بر دوش می کشیم که که داروخانه ها بتوانند به حیات خودشان با تقسیم این ریسک مالی ادامه دهد.

وی افزود: بیش از هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان چک برگشتی داریم که اکنون توسط شرکت های پخش ثبت شده است و یک ماه از سررسید آن گذشته است. البته فکر نکنید این عدد کل چک های برگشتی است، خیر. چون ممکن است که طی یک ماه برخی از همکاران چک های خودشان را پاس کنند فقط مجموع چک هایی که یک ماه گذشته و اقدامی بر روی آن نشده هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان شده است.

بحران چک های برگشتی به چهار پخش اصلی رسیده

رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت های پخش دارو با اشاره به اینکه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان چک برگشتی فقط ظاهر ماجرا است و عمق آن نگران کننده تر است گفت: هر کدام از این افرادی که چک برگشت خورده دارند، چک در راه و فاکتور باز دارد که اگر بخواهیم مجموع آن ها را هم حساب کنیم بیش از ۴ هزار میلیارد تومان درگیر این مساله است.

در حال حاضر چهار پخش اصلی کشور با بیش از ۷۵ درصد از سهم بخش دولتی تا آخرین ظرفیت از بانک ها وام گرفته اند تا بتوانند به تعهدات خود عمل کنند

هاشمی با اشاره به سایر آمار نگران کننده دیگر در زنجیره تامین داروسازی کشور افزود: با بیش از ۳۰ سال سابقه فعالیت در صنعت دارو هیچ زمانی مثل امروز ندیده ام که چهار پخش بزرگ کشور که دولتی هستند همزمان چک برگشتی داشته باشند. اتفاقی که برای نخستین بار امسال شاهد آن هستم.

وی ادامه داد: در حال حاضر چهار پخش اصلی کشور با بیش از ۷۵ درصد از سهم بخش دولتی تا آخرین ظرفیت از بانک ها وام گرفته اند تا بتوانند به تعهدات خود عمل کنند. اتفاقی که طی این چهل سال اخیر تاکنون شاهد آن نبوده ام. اینکه درباره چالش های نقدینگی صنعت داروسازی کشور صحبت می شود را باید در شرکت های پخش مشاهده کرد؛ شرکت هایی که شاهراه پول هستند.

چشم اندازی برای ۱۴۰۳ نیست

رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت های پخش تاکید کرد: شرکت های پخش دارو را از مجموعه های تولیدکننده یا تامین کننده دریافت و به داروخانه ها منتقل و نقدینگی زنجیره تامین دارو را کنترل می کنند و به صراحت می توانم بگویم که انقدر اوضاع زنجیره تامین بحرانی است که حتی نمی دانم چطور باید اسفند ماه را چگونه طی کنیم؟ چون در این ماه سه حقوق به پرسنل می دهیم.

وی افزود: از طرفی باید خودمان را برای سال آینده تجهیز کنیم و از طرف دیگر نیز نمی دانیم حتی برای سال آینده باید چه برنامه ای داشته باشیم؟ افزایش حقوق سال آینده پرسنلی چقدر است؟ چه داروهایی باز باید در ارز تعیین و تکلیف شوند؟ چشم انداز نامشخصی که نمی توانیم بر اساس آن برنامه ریزی کنیم.

کد خبر: ۲۶۹٬۰۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha