۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲
هشدار جدی درباره عواقب کمبودها و گرانی های دارویی؛ به شدت نگرانیم| برنامه هفتم وضع را بدتر می کند
در گفتگو با هیئت مدیره سندیکای داروهای انسانی مطرح شد

هشدار جدی درباره عواقب کمبودها و گرانی های دارویی؛ به شدت نگرانیم| برنامه هفتم وضع را بدتر می کند

کبریایی زاده عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی گفت: در شرایطی صنعت دارو با چالش نقدینگی مواجه شده که فقط ۲۴ همت از ۶۹ همت بودجه طرح دارویار مصوب ۱۴۰۲ پرداخت شده است.

بازار؛ گروه صنعت: عباس کبریایی زاده عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی در نشست تامین زنجیره دارو با اشاره به اینکه صنعت داروسازی رشد خوبی داشته و برنامه ریزی در دانشکده های داروسازی موجب رشد ۱۶ برابری دانشجویان این رشته شده است بیان داشت: بالاترین رشد تولید علم در رشته داروسازی در بین رشته های علوم پزشکی اتفاق افتاده است.

آینده خوبی پیش روی صنعت داروی کشور نیست

کبریایی زاده افزود: همچنین بالاترین رشد فناوری را چه در مراکز رشد و چه در پارک های علم و فناوری شاهد هستیم. بنابراین آنچه که امروز در حوزه دارو داریم یک داشته با ارزشی است که در کشور متاسفانه با آن به صورت غیر منصفانه برخورد می شود. امروز به شدت نگران آینده صنعت داروسازی و دسترسی مردم به دارو و خدمات دارویی در سال های آتی هستیم.

به یقین می توانم بگویم که برنامه هفتم توسعه نه تنها حال نظام سلامت کشور را بهبود نمی بخشد بلکه بدتر هم می کند

وی ادامه داد: وضع موجود را وقتی بررسی می کنیم خواهیم دید که وضعیت امروز بر اساس تمامی شاخص ها نگران کننده است؛ شاخص های تامین مالی، سیاست گذاری، تامین در تولید، واردات و حتی شاخص مصرف منطقی همگی باعث نگرانی درباره آینده می شوند.

کبریایی زاده با اشاره به اینکه آینده نظام سلامت کشور نگران کننده است تاکید کرد: وقتی برنامه هفتم توسعه که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و خوشبختانه در مجمع تشخیص مصلحت مورد تحلیل و نقد قرار می گیرد را می بینم به یقین می توانم بگویم که برنامه هفتم توسعه نه تنها حال نظام سلامت کشور را بهبود نمی بخشد بلکه بدتر هم می کند.

این داروساز درباره بودجه سال ۱۴۰۳ نیز تصریح کرد: امروز چالش نقدینگی در صنعت داروسازی کشور بسیار جدی است و نه فقط برای صنعت بلکه چالشی برای کل حوزه سلامت است. اگر بخواهیم با عدد و رقم صحبت کنیم مصاحبات سندیکاها به اضافه دانشگاه و مراکز تحقیقاتی می گوید اگر دولت برای طرح دارویار حداقل ۱۰۵ هزار میلیارد تومان و محاسبه شده با نرخ تورم ۱۳۵ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر بگیرد می توانیم امسال را سر به سر بگذاریم؛ یعنی پرداخت از جیب مردم فراتر نرود.

حتی نیمی از بودجه دارویار هم پرداخت نشده!

کبریایی زاده با طرح این سوال که پرداخت از جیب مردم در حال حاضر چقدر است؟ گفت: برآوردهای دولتی ها نزدیک به ۵۰ درصد است؛ یعنی مردم در حوزه دارو ۵۰ درصد از نیاز دارویی شان را خودشان از جیب شان پرداخت می کنند. بنابراین اگردولت ۱۳۵ هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص دهد می تواند هم مابه تفاوت نرخ ارز را شامل شود و هم اثرات تورم جاری کشور در آن لحاظ شود.

در بودجه سال آینده حدود ۸۶ میلیارد تومان در نظر گرفته اند که اگر نرخ تورم به علاوه آزاد سازی ارز مواد جانبی و بسته بندی که انجام شده را هم لحاظ کنیم، برآورد می شود که حداقل دولت باید بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای جبران مابه تفاوت نرخ ارز و اثر تورم در نظر بگیرد

عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با اشاره به اعتباری که در حال حاضر دولت به صنعت دارو اختصاص داده افزود: به طور کلی کل اعتباری که دولت تاکنون در اختیار صنعت قرار داده ۳۰ هزار میلیارد تومان هم نرسیده است و فقط ۲۴ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح دارویار اختصاص داده اند.

وی ادامه داد: در بودجه سال آینده گفته اند که حدود ۸۶ میلیارد تومان در نظر گرفته اند و اگر نرخ تورم به علاوه آزاد سازی ارز مواد جانبی و بسته بندی که انجام شده را هم بخواهیم لحاظ کنیم، برآورد می شود که حداقل دولت باید بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای جبران مابه تفاوت نرخ ارز و اثر تورم در نظر بگیرد.

این داروساز تاکید کرد: با در نظر گرفتن رقم فوق، باز ۸۶ هزار میلیارد تومان دولت نظر گرفته که اغلب دولت بین ۶۰ تا ۷۰ درصد این رقم را بیشتر پرداخت نمی کند. بنابراین آنچه که از پرداخت امسال برآورد می شود این است که در بهترین حالت دولت بتواند در بهمن ماه بین ۳۰ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان از ۶۹ هزار میلیارد تومانی که در بودجه برای امسال در نظر گرفته بود را پرداخت کند.

نقش پر رنگ تصمیمات دولتی ها در آینده نظام سلامت کشور

عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی تاکید کرد: با اگر یک بیمار را فرض بگیرید هم معده درد، ورم بدن، تب، آریتمی قلب و مجموعه ای از بیماری ها را با هم دارد، امیدی به زنده بودن این مریض برای سال های بعد وجود ندارد.

دولت خیلی بهتر از امروز می تواند درباره نظام سلامت و صنعت داروسازی کشور عمل کند

وی با اشاره به اینکه وضعیت صنعت دارو همچون همان بیماری است که به همه بیماری ها گرفتار شده اضافه کرد: وضع صنعت دارو نظام سلامت از نظر تمامی شاخص های سیاست گذاری، قانون گذاری، تامین منابع، مصرف منطقی داروها، تجویز منطقی داروها و غیره حال خوبی نداریم.

کبریایی زاده درباره عملکرد دولت درباره صنعت داروسازی کشور و نظام سلامت تصریح کرد: دولت خیلی بهتر از امروز می تواند عمل کند.

کد خبر: ۲۶۸٬۹۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha