۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷
محورها و اولویت‌های اساسی کارگروه تولید اتاق اصناف
در سومین جلسه کارگروه تولید اتاق اصناف تهران تشریح شد

محورها و اولویت‌های اساسی کارگروه تولید اتاق اصناف

جلسه کارگروه تولید اتاق اصناف تهران با دستور جلسه رسیدگی به آمارهای ارجاع داده شده به دبیرخانه از سوی اتحادیه‌های تولیدی عضو کارگروه در محل برگزاری کمیسیون‌های این اتاق تشکیل شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق اصناف تهران، سومین جلسه کارگروه تولید اتاق اصناف تهران به ریاست علی فاضلی، عضو هئیت رئیسه اتاق اصناف تهران و  اکثریت اعضاء با  دستور جلسه رسیدگی به آمارهای ارجاع داده شده به دبیرخانه از سوی اتحادیه‌های تولیدی عضو  کارگروه در محل برگزاری کمیسیون‌های این اتاق تشکیل شد.

در این جلسه ابتدا علی فاضلی ریاست کارگروه با برشمردن محورهای اصلی و مهم کارگروه گفت: چگونگی حذف عوامل بازدارنده تولید، تشکیل کمیته‌های تولید و صادرات، بهبود محیط کسب‌وکار، حمایت از کالاهای صادرات محور، ثبات در قوانین و حذف قوانین فاسد، بررسی تاثیر و نقش شهرک‌های تخصصی- صنفی و معرفی پیش نیازهای جهش و رونق تولید از اهم محورهایی است که این کارگروه باید در راس کارهای خود قرار دهد.

فاضلی گفت: این کمیته باید شاخص‌ها و پیش‌نیازهای جهش تولید را بررسی کند که یکی از آیتم‌های آن رونق تولید است، موضوعی که در حال حاضر به معنای واقعی وجود ندارد. الزامات رونق تولید، رفع موانع تولید است که باید مجلس و دولت پیگیر آن باشند؛ اما در این میان، ما به عنوان تولیدکنندگان خرد باید بررسی کنیم و راهکارهای عملیاتی و واقعی را به دولت و مجلس ارائه دهیم که مسلما در این حوزه با به هم ریختگی در نظام اقتصادی روبه‌رو هستیم ولی این مساله اصلی نیست. حقیقت این است که ما امکانات و پتانسیل داریم اما فاقد برنامه‌ریزی هستیم.

وی با اشاره به بررسی بهبود فضای کسب‌وکار به عنوان یکی از محورها و اهداف اصلی کارگروه افزود: علی‌رغم اینکه قانون بهبود محیط کسب‌وکار تصویب شده اما اصلا لباس اجرایی به تن نکرده است. دستگاه‌ها خود را ملزم به اجرای این قانون نمی‌دانند. اصلاح سیاست‌های بانکی که امر بااهمیتی در تحقق محیطی مناسب برای کسب و کار است، وجود ندارد؛ پس به عنوان اتاق اصناف باید راهکارهای کارشناسی و کاربردی خود را به مراکز ذیصلاح ارائه بدهیم.

فاضلی، ثبات در قوانین و حذف فوانین فاسد را یکی دیگر از محورهای اصلی کارگروه دانسته و گفت: قانون نظام صنفی هفت قانون همعرض دارد که مانع بسیار بزرگی در رسیدن به اهداف پیش‌بینی شده این مرکز است. این قوانین باید بازبینی، حذف و یا تلفیق شود که این مهم می‌تواند مورد توجه کارگروه قرار گیرد. متاسفانه تعریف درستی از استراتژی‌ها در بحث صنایع نداریم، تفکیک علمی و کاربردی بین صنایع بزرگ و خرد وجود ندارد و برخی آمارهای موجود در این خصوص توجیه اقتصادی ندارد.

در این جلسه همچنین اعضای حاضر در کارگروه به بیان برخی نظرات و پشنهادات خود درخصوص محورهای مطرح شده از سوی ریاست کارگروه پرداختند.

حسین قدیانی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کالای خواب گفت: رسیدن به نتایج مطلوب در هر کاری نیاز به زمان و آیتم‌های مختلف دارد که باید این مورد توسط دبیرخانه کارگروه در قالب دستورالعمل، اهداف و  برنامه‌ها تدوین شود. باید بر اساس شرح وظایف قانونی خود گام برداریم و راهکارهای راهبردی خودمان را برای رفع مشکلات و رونق تولید ارائه دهیم.

جلیل غفاری، رئیس اتحادیه صنف صحاف گفت: متاسفانه دلالی به یک عارضه بسیار حاد و بزرگ برای نظام اقتصادی تبدیل شده که تاثیر مستقیمی بر تولید دارد. متاسفانه در صنعت چاپ تهران با حدود ۵ الی ۶ هزار تولیدکننده باجواز و بی‌جواز، شاهد جولان دلالان بیشماری هستیم که این مساله سنخیتی با شمار تولیدکنندگان ندارد. به نظر می‌آید این امر باید مورد توجه قرار گیرد.

رسول شجری، رئیس اتحادیه کفاشان دست‎دوز گفت: در بحث ارائه امتیارات به واردات مواد اولیه بین صنف و صنعت تفاوت وجود دارد و باید و امتیازات یکسان و مشابهی برای هر دو گروه لحاظ شود.

در ادامه علی اژدرکش، رئیس اتحادیه کفش‌های ماشینی و لاستیکی بیان کرد: یکی از لازمه‌های پیشرفت در هر کشوری دسته‌بندی صنوف و صنایع آن بر اساس چند معیار است. مزیت رقابتی، نرخ اشتغالزایی و میزان همخوانی نظام آموزش عالی و نظام صنعتی از اولویت‌های این دسته‌بندی است که متاسفانه در کشور ما این گونه نیست. تولید بدون توان صادرات معنایی ندارد. نه اینکه باید هر کالای تولیدی را صادر کرد؛ بلکه باید هر محصول تولیدی پتانسیل صادرات را دارا باشد؛ یعنی کیفیت و مرغوبیت لازمه را داشته باشد. باید در راستای ثبات بازار کسب‌وکار حرکت کنیم که این امر، نیاز به اصلاح قانون و ثبات نرخ ارز دارد و برای همه این موارد باید راهکارهایی ارائه دهیم.

سید علی اصغر بهبهانی، رئیس اتحادیه تولیدگنندگان و فروشندگان کالای کشباف و جوراب نیز گفت: در این کارگروه باید محوریت امور بر تولیدکنندگان صنایع خرد قرار گیرد که از اهمیت بسیار برخوردار بوده و در حوزه صادرات نیز بسیار موثر هستند.

در ادامه مرتضی منبع چی رئیس اتحادیه فخاران بیان کرد: دوگانگی صنف و صنعت باید حذف شود. یکی از محورهای اصلی این کارگروه باید بر حذف این دوگانگی باشد که متاسفانه موجب ایجاد زمینه برای سوءاستفاده برخی مراکز و ارگان‌ها شده است. یک واحد صنفی و صنعتی در واقع یک تولیدکننده است که باید از امکانات و امتیازات مشابهی برخوردار باشد.

علیرضا سجادی، رئیس اتحادیه درودگران و مبل سازان اظهار داشت: با توجه به تمام مشکلات و وضعیت موجود باید به دنبال راهکارهای عمل و راهبردی برای رفع موانع باشیم. برای اینکه رونق تولید داشته باشیم باید تمام تسهیلات و بسترهای مورد نیاز فراهم شود که باید کارگروه در این راستا گام بردارد.

احمد فتحی، نماینده اتحادیه تهیه و توزیع کنندگان چینی، بلور و لوستر گفت: برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی- صنفی به جای نمایشگاهی برای فروش و تهیه و تامین بانک اطلاعاتی برای تولید و توزیع از ملزومات حوزه تولید است که باید مورد توجه این کارگروه قرار گیرد.

در ادامه این جلسه مقرر شد برای تشکیل کمیته صادرات برخی از اطلاعات و آمار از طربق دبیرخانه کارگروه تهیه و در جلسه بعدی برای بررسی و تصمیم‌گیری ارائه شود. همچنین مقرر شد دبیرخانه کارگروه نسبت به تهیه دستورالعمل کارگروه اقدام کرده و جهت بررسی، آن را به اعضاء ارجاع دهد. همچنین حبیب الله بشارتی، رسول شجری، جلیل غفاری، حسین قدیانی و مرتضی منبع چی به عنوان اعضای کمیته تولید و عبدالله اقبالی رئیس اتحادیه فلزات رنگی به عنوان عضو جایگزین انتخاب شدند.

کد خبر: ۲۶٬۸۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha