۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۹
شرایط بد اقتصادی، نعمت «هوشمند سازی» را از ساختمان ها دریغ کرده است
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛ 

شرایط بد اقتصادی، نعمت «هوشمند سازی» را از ساختمان ها دریغ کرده است

گرگان- با توجه به اینکه اکثر سیستم های هوشمند سازی ساختمان وارداتی بوده لذا با توجه به شرایط اقتصادی موجود، این تکنولوژی مورد استقبال سازندگان قرار ندارد.

بازار؛ گروه استان ها: هوشمند سازی بخشی از صنعت ساختمان است که بر طبق آن با استفاده از فناوری‌های جدید، قابلیت کنترل هوشمندانه بر سیستم‌های مختلف در ساختمان فراهم می شود.

یکی از فواید ارزشمند این تکنولوژی صرفه جویی در مصرف انرژی است که امروزه در دنیا به ابزاری حیاتی برای ساختمان های استاندارد تبدیل شده است. با توجه به هزینه های بالای هوشمند سازی، سازندگان استقبال چندانی از این تکنولوژی ندارند و با توجه به اینکه تولیدات داخلی این سیستم ها در کشور توان رقابت با نمونه های خارجی را ندارد لذا بهره مندی از آن در توان مردم با شرایط اقتصادی فعلی نیست.

خبرنگار بازار گفت و گویی را با «علی وصله چی» مدیر عامل شرکت خانه هوشمند نگزیو در استان گلستان ترتیب داده. وی بر این باور است که اگر تجهیزات هوشمند سازی با کیفیت در داخل تولید شود قطعا قیمت تمام شده آن نسبت به نمونه خارجی کمتر خواهد بود که موجب استقبال بیشتر انبوه سازان و مردم از این تکنولوژی می شود. مشروح گفت و گوی خبرنگار بازار با این فعال صنعت هوشمند سازی ساختمان را در ادامه می خوانید.

* کشور ایران از نظر تکنولوژی هوشمند سازی ساختمان در چه مرحله ای قرار دارد؟

آنچه به عنوان هوشمند سازی ساختمان ها در ایران اجرا می شود، صرفا یک اتوماسیون خانگی است که کنترل تجهیزات را در اختیار مصرف کننده قرار می دهد و عمده موضوعی که در این حوزه مد نظر قرار می گیرد صرفه جویی در مصرف انرژی است. در کنار این سیستم های اتوماسیون خانگی، امکانات دیگری هم می توان در ساختمان ایجاد کرد که در مجموع آسایش، رفاه و امنیت را برای مصرف کننده به ارمغان می آورد.

صرفه جویی در مصرف انرژی در اولویت گسترش فرهنگ هوشمند سازی است. در این خصوص مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان هم قرار بود از ابتدای سال جاری اجرایی شود اما هنوز دستور العمل های آن تهیه نشده است. در این مبحث آمده ساختمان ها برای اخذ پایان کار باید برچسب انرژی داشته باشند که کارشناسی و ارزیابی این موضوع به عهده شرکت های ممیزی انرژی است. یکی از شاخص های این مبحث هوشمند سازی با رویکرد صرفه جویی در مصرف انرژی است.

شرایط بد اقتصادی، نعمت «هوشمند سازی» را از ساختمان ها دریغ کرده است

* اگر بخواهید تعریفی از ساختمان هوشمند داشته باشید، آن چیست؟

ساختمان هوشمند ساختمانی است که همه چیز را کنترل کند و دخالت انسانی در آن بسیار کم باشد. به عنوان مثال؛ سیستمی وجود داشته باشد تا بتواند دمای بدن و یا دمای محیط را تشخیص داده و آن را تنظیم کند. سیستم تشخیص میزان خشکی گیاهان موجود در ساختمان را هم می توان به عنوان یکی از مواردی یاد کرد که در ساختمان هوشمند وجود دارد.

هوشمند سازی یک تکنولوژی نو محسوب می شود و هزینه آن بر اساس درآمد های بین المللی است. علی رغم اینکه می توانیم در ایران این تکنولوژی را پیاده کنیم اما به دلیل عدم صرفه اقتصادی برای کارفرما این اقدام انجام نمی شود. در واقع هوشمند سازی ساختمان به دو عامل بازار صنعت ساختمان و شرایط اقتصادی بستگی دارد.

* نسبت به یک دهه گذشته، مطالبه عمومی برای هوشمند سازی و استفاده از این تکنولوژی چه میزان افزایش یافته است؟

قطعا بیشتر شده است. زیرا هنوز برای قشری از جامعه، رفاه نسبت به شرایط اقتصادی در اولویت قرار دارد. حدود ۱۵ سال گذشته که این تکنولوژی وارد کشور شد هزینه های کمتری را در بر می گرفت.

در کشور ما مردم نسبت به روبرو شدن با امکانات جدید مقاومت نشان می دهند اما امروز آگاهی بیشتر شده به همین دلیل درخواست ها افزایش یافته است، با اینحال همچنان میزان هزینه ها در اولویت سازنده ها و انبوه سازان قرار دارد.

امکاناتی نظیر آیفون تصویری، درهای کنترلی و آسانسور که به عنوان مثال هشت سال گذشته ساختمان ها از آنها برخوردار بودند و تحت عنوان «فول امکانات» از این قبیل واحد های مسکونی یاد میشد، امروز جزو امکانات اولیه است. سازندگان در برابر هزینه‌ های هوشمند سازی ساختمان مقاومت بیشتری نشان می دهند اما افرادی که ساختمان شخصی می سازند یا خریداری می کنند، آسان تر با هزینه برای این تکنولوژی کنار می آیند.

با توجه با چالش های هزینه ای، اگر تجهیزات و تکنولوژی با کیفیت نمونه خارجی در ایران تولید شود قطعا هزینه تمام شده آن به مراتب کمتر از سیستم های وارداتی تمام می شود که موجب افزایش درخواست ها در این بخش خواهد شد. به دنبال تولید این تجهیزات در کشور هستیم اما با چالش های زیادی مواجه شدیم.

* چطور می توان آگاهی مردم را نسبت به هوشمند سازی افزایش داد؟

تبلیغات در این حوزه بسیار موثر است. بایستی فرهنگ استفاده از سیستم هوشمند ایجاد شود و خانواده های ایرانی با مزیت های این سیستم آشنا شوند. قطعا هزینه برای این تکنولوژی موجب صرفه جویی در مصرف انرژی و منابع ملی خواهد شد. همچنین استقبال مردم از این تکنولوژی به مدرن شدن صنعت ساختمان در کشور کمک شایانی خواهد کرد.

کد خبر: ۲۶۸٬۹۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha