۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷
انتقاد از موانع صدور مجوز دامداری های صنعتی/ دامدارن طالقان حمایت نشده اند
مدیر جهاد کشاورزی طالقان:

انتقاد از موانع صدور مجوز دامداری های صنعتی/ دامدارن طالقان حمایت نشده اند

کرج- محسن الحسینی، مدیر جهاد کشاورزی طالقان گفت: دامداران طالقان برای گرفتن مجوز دامداری صنعتی با مشکل مواجه هستند و با وجود پوشش گیاهی مناسب، شرایط آب و هوایی مطلوب و ظرفیت این شهرستان برای رونق دامداری، موانع زیادی سر راه اشتغال و اقتصاد این حوزه وجود دارد.

سید حسن محسن الحسینی در گفتگو با خبرنگار بازار در تشریح این موانع گفت: ادارات محیط زیست و امور آب منطقه ای به دلیل وجود قوانین سختگیرانه و دست و پاگیربالادستی، برای صدور مجوز دامداری صنعتی مخالفت می کنند. با توجه به دستور العمل وزیر جهاد کشاورزی برای تسهیل در صدور مجوزهای دامداری، بیش از ۳۰ مورد پروانه توسط نظام مهندسی کشاورزی صادر شده است که متقاضیان در زمان مراجعه به بخشداری ها برای اخذ پروانه ساختمان، به دلیل استعلام محیط زیست و امور آب با مشکل مواجه شده و کار به بن بست کشیده می شود.

محسن الحسینی افزود: با توجه به نیاز مبرم شهرستان طالقان در سال ۱۳۹۸ و پیرو سفر استاندار البرز به طالقان، ساخت یک مورد مجتمع دامپروری مصوب شد که علیرغم پیگیری ها و تاکیدهای صورت گرفته از طرف فرماندار طالقان و استانداری، به دلیل همین قوانین بالادستی موفق به اخذ مجوزهای اولیه نشده ایم.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد دامداری های طالقان سنتی و تعداد دامداری صنعتی انگشت شمار است، افزود: سه واحد صنعتی گاوداری شامل دو واحد صنعتی شیری و یک واحد صنعتی پرواربندی فعال در طالقان فعالیت می کنند و دامداری صنعتی برای پرورش گوسفند نداریم.

محسن الحسینی گفت: بیش از ۵۰۰ واحد دامداری سنتی پرورش و نگهداری گاو و گوسفند (با بیش از ۶۲ هزار دام سبک و هزار و ۵۰۰ راس دام سنگین شیری) در شهرستان وجود دارد که دام های سبک در مراتع پرورش می یابند.

 وی افزود: تعدادی واحد سنتی و صنعتی داریم که برای فعالیت به سرمایه و تسهیلات کم بهره و حمایت های مالی نیاز دارند.

وی تامین علوفه و نهاده های دامی و گرانی خوراک دام را از دیگر مشکلات دامداران شهرستان عنوان کرد و گفت: در طالقان به دلیل صعب العبور بودن مسیر، کرایه حمل نیز زیاد است، در نتیجه دامداران این شهرستان نسبت به دامداران آبیک، قزوین و... با سختی کار می کنند، به همین دلیل بیشتر راغب به دامداری سنتی هستند.

محسن الحسینی در پاسخ به اینکه چه تسهیلات و حمایتی از دامداران انجام شده، گفت: علیرغم اینکه شهرستان طالقان بر اساس مصوبات برنامه و بودجه جزو مناطق محروم و کم برخوردار است، سود تسهیلات بانکی سالهای اخیر با توجه به درآمد کم شاغلین این بخش جوابگوی نیاز سرمایه گذار و فعالیت دامپروری نبوده، لذا استقبال چندانی در این خصوص نشده است.  

از محل اعتبارات بند خ قانون بودجه موضوع استمهال تسهیلات کشاورزان خسارت دیده، نسبت به سطح استان عملکرد مناسبی داشتیم و از محل اعتبارات خسارات سیل سال ۹۸ بیش از ۳۰ واحد تولیدی مورد حمایت قرار گرفته است.

کد خبر: ۲۶٬۸۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha