۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۴
تفاوت در هزینه معاملاتی در رمز ارزها و ارز دیجیتال چیست؟

تفاوت در هزینه معاملاتی در رمز ارزها و ارز دیجیتال چیست؟

اگر به بازارهای مالی علاقه‌مند باشید به‌احتمال بسیار زیاد بارها کلمات ارز دیجیتال و رمزارزها به گوشتان خورده است.

به گزارش بازار، اگر به بازارهای مالی علاقه‌مند باشید به‌احتمال بسیار زیاد بارها کلمات ارز دیجیتال و رمزارزها به گوشتان خورده است. اصطلاحاتی که بسیاری از سرمایه‌گذاران برای توکن‌هایی که با استفاده از فناوری بلاک‌چین طراحی شده‌اند، از آن‌ها استفاده می‌کنند. اما باید بدانید موارد گفته‌شده می‌توانند طیف وسیع‌تری از دارایی‌ها را شامل شوند. در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی را پیرامون این موضوع و تفاوت‌هایی که در هزینه انجام تراکنش‌های آن وجود دارد، در اختیارتان قرار دهیم. به شما توصیه می‌کنیم در ادامه با ما همراه باشید؛ زیرا مطالب گفته‌شده می‌تواند در هنگام انتخاب فرصت‌های سرمایه‌گذاری به شما کمک کند.

مروری بر مفهوم ارز دیجیتال

قبل از هر چیز باید در مورد مفهوم کلی این کلمه، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. به‌طورکلی هر پولی که به‌صورت دیجیتال تولید شود و ماهیت فیزیکی نداشته باشد، در این دسته از دارایی‌ها قرار می‌گیرد. بنابراین می‌توان این‌گونه بیان کرد که قبل از ظهور بیت کوین و عرضه جهانی آن، بسیاری از کشورها اقدام به ساخت پول الکترونیک کرده بودند.

پس می‌توان این‌گونه گفت که تمام رمز ارزها در دسته ارزهای دیجیتال قرار می‌گیرند؛ اما هر پول دیجیتالی یک ارز رمزنگاری‌شده نیست. اصلی‌ترین تفاوت دو دارایی گفته‌شده در روش تولید آن‌ها است. یکی با استفاده از فناوری بلاک‌چین طراحی و دیگری توسط سیستم‌های بانکی و با استفاده از تکنولوژی‌های عادی ساخته‌شده و جایگزینی برای ارزهای فیات فیزیکی مثل دلار و یورو به‌حساب می‌آید.

تفاوت رمز ارز و ارز دیجیتال

در قسمت قبل تنها به یکی از تفاوت‌های این دو نوع دارایی اشاره کردیم؛ اما موارد دیگری نیز وجود دارد که موجب شده تا در سال‌های اخیر بسیاری از سرمایه‌گذاران ترجیح دهند به‌جای ارزهای دیجیتال سنتی از کریپتوکارنسی‌ها استفاده کنند. برخی از مهم‌ترین تفاوت رمزارز و ارز دیجیتال به شرح زیر است:

غیرمتمرکز بودن

تمام ارزهای دیجیتال سنتی توسط بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف تولیدشده‌اند و به همین دلیل است که آن‌ها می‌توانند تمام تراکنش‌های انجام‌شده در شبکه را به‌راحتی کنترل کنند. درواقع این قابلیت به نهادهای دولتی مختلف این امکان را می‌دهد که در صورت لزوم، دسترسی افراد به منابع و دارایی‌ها را محدود کنند.

درحالی‌که به دلیل استفاده از فناوری بلاک‌چین در ساخت رمزارزها، می‌توان به‌صورت ناشناس و بدون اینکه ردی از خود به‌جا گذاشت، تبادلات مالی انجام داد. اطلاعات مربوط به کوین‌هایی که در این بستر فعالیت می‌کنند، در یک سرور مرکزی ذخیره نمی‌شود و این عملاً کنترل آن توسط دولت‌ها را غیرممکن می‌کند؛ زیرا در حالت عادی فقط اطلاعات مربوط به کلیدهای عمومی در دسترس همه قرار دارد و نمی‌توان هویت افراد را شناسایی کرد.

شفافیت اطلاعات

یکی دیگر از تفاوت‌های ارز دیجیتال سنتی و کریپتوکارنسی‌ها، شفافیت اطلاعات است. هنگامی‌که شما از پول‌های فیات سنتی استفاده می‌کنید، به اطلاعات کلی در مورد زمان و تاریخ انجام تراکنش دسترسی دارید؛ اما سازوکار رمز ارزها کاملاً متفاوت است. تمام افراد می‌توانند به داده‌هایی در مورد نوع معامله، حجم و ... دسترسی داشته باشند. تنها اطلاعات شخصی در معرض عموم قرار داده نمی‌شود.

هزینه تراکنش‌ها

ازآنجایی‌که ارزهای دیجیتال سنتی توسط بانک‌ها مدیریت می‌شوند، شما برای هر نقل و انتقالی که انجام می‌دهید، مجبور به پرداخت مقدار زیادی کارمزد هستید. این در حالی است که به دلیل زیاد بودن تعداد گره‌ها در شبکه مربوط به یک کریپتوکارنسی، پردازش اطلاعات با سرعت زیاد و هزینه بسیار کمتر انجام می‌شود. درواقع می‌توان این سیستم را خطری بزرگ برای بانکداری به روش قدیمی دانست که یکی از روش‌های اصلی درآمدزایی آن‌ها دریافت کارمزد است.

نرخ‌گذاری

تفاوت عمده دیگر بین ارز دیجیتال و رمزنگاری شده، نوع ارزش‌گذاری است. پول‌های دیجیتال به دلیل مرتبط بودن با اقتصاد کشورها در تمام نقاط جهان نرخ یکسانی دارند. به‌طور مثال دلار آمریکا در تمام صرافی‌های یک کشور قیمت ثابتی دارد. برخلاف این موضوع ممکن است یک توکن در اکسچنج‌های مختلف با قیمت‌های متفاوتی به فروش برسد.

ریسک

تفاوت مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد ریسک نگهداری و سرمایه‌گذاری روی این دارایی‌ها است. درصورتی‌که شما پول دیجیتالی را خریداری کنید و احتمال اینکه ارزش آن به‌طور ناگهانی افت کند، بسیار زیاد است. درحالی‌که با خرید کریپتوها احتمال دارد دارایی شما نوسانات شدیدی را تجربه کند.

تفاوت در هزینه معاملاتی در رمز ارزها و ارز دیجیتال چیست؟

کاربردهای ارز دیجیتال رمزنگاری شده

حال شاید این سؤال در ذهن شما ایجادشده باشد که کاربرد این دارایی‌های چیست؟

انتقال پول

اولین و مهم‌ترین استفاده از ارزهای رمزنگاری‌شده، انتقال ارزش از فردی به فرد دیگر است. شما می‌توانید به ازای خدمات و کالایی که خریداری می‌کنید از توکن‌های مختلف مثل بیت کوین، تتر و ... برای پرداخت هزینه استفاده کنید.

امکان کسب درآمد

یکی دیگر از اصلی‌ترین دلایلی که موجب شده بسیاری از افراد علاقه بسیار زیادی به این دارایی‌ها پیدا کنند، امکان کسب درآمد از آن‌ها است. شما می‌توانید از طریق روش‌های مختلفی مثل‌ترید، ماین کردن و وام‌دهی، سودهای بسیار خوبی را به‌دست آورید.

حفظ حریم خصوصی

اگر علاقه دارید به‌صورت ناشناس تبادلات خود را انجام دهید و هیچ‌کس نتواند بر آن‌ها نظارت داشته باشد، استفاده از ارز دیجیتال رمزنگاری‌شده، بهترین گزینه به‌حساب می‌آید. به دلیل اینکه هیچ بانک و مرجعی نمی‌تواند به اطلاعات هویتی شما دسترسی داشته باشد، شما می‌توانید با خیالی آسوده نقل و انتقالات خود را انجام دهید.

دور زدن تحریم

به دلیل اختلافات سیاسی شدید بین کشور ایران و آمریکا، تحریم‌های بین‌المللی شدیدی علیه ایرانی‌ها وضع‌شده که عملاً امکان دسترسی آن‌ها به خدمات بانکداری جهانی را غیرممکن کرده است. اگر در ایران سکونت دارید، می‌توانید از دارایی‌های گفته‌شده به‌منظور دور زدن تحریم و استفاده از کالا و خدمات بهره ببرید بدون اینکه دغدغه‌ای از بابت مسدود شدن حسابتان داشته باشید.

تفاوت در هزینه معاملاتی در رمز ارزها و ارز دیجیتال چیست؟

جمع‌بندی

همان طور که بلاگ والکس نیز در مقاله {ارز دیجیتال چیست} نوشته است، ارز دیجیتال طیف وسیعی از دارایی‌ها را شامل می‌شود که رمز ارزها تنها بخش کوچکی از آن هستند. در این مقاله به برخی از تفاوت‌های کریپتو کارنسی‌ها با پول‌های دیجیتال سنتی اشاره کردیم. شما می‌توانید پس از مطالعه بخش‌های مختلف این مطلب در مورد روش نگهداری سرمایه خود تصمیم‌گیری کنید. البته باید در نظر داشته باشید که برای خرید هرکدام از دارایی‌های گفته‌شده باید شرایط کلی بازار را با دقت بررسی کنید به همین خاطر به شما پیشنهاد می‌کنیم در دانش خود در زمینه تحلیل بنیادی و تکنیکال را افزایش دهید.

کد خبر: ۲۶۸٬۸۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha