۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۹
تداوم نگرانی ها نسبت به اختلال عرضه در بازار نفت| طلای سیاه به کدام سمت حرکت می کند؟
تولید نفت اوپک کاهشی شد

تداوم نگرانی ها نسبت به اختلال عرضه در بازار نفت| طلای سیاه به کدام سمت حرکت می کند؟

با وجود رشد قیمت نفت در هفته گذشته، کارشناسان می گویند که اختلال در سمت عرضه کماکان یک خطر صعودی برای قیمت‌ نفت است، اما احتمال ریزش بهای نفت به‌ واسطه تزلزل اقتصاد جهانی وجود دارد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: درحالی‌که تنش‌های خاورمیانه و اختلالات تولید نفت ناشی از سرمای هوا در آمریکا، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان، نگرانی‌ها در مورد سلامت اقتصاد چین و جهان را تحت‌الشعاع قرار داده‌است، قیمت نفت در هفته گذشته افزایش هفتگی ناچیزی را تجربه کرد.

به گزارش رویترز قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۵۴ سنت معادل ۰.۶۸ درصد کاهش به ۷۸ دلار و ۵۶ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۶۷ سنت معادل ۰.۹۰ درصد کاهش ۷۳ دلار و ۴۱ سنت معامله می‌شود. نفت برنت ۰.۵ درصد و نفت آمریکا بیش از ۱ درصد طی یک هفته گذشته افزایش قیمت داشتند.

البته کارشناسان مدعی اند که همچنان‌که اختلال در سمت عرضه کماکان یک خطر صعودی برای قیمت‌ نفت محسوب می‌شود، اما احتمال ریزش قیمت نفت نیز به‌واسطه عواملی همچون تزلزل اقتصاد جهانی وجود دارد.

تولید نفت اوپک کاهشی شد

در این میان اما برخلاف انتظارها تولید مایعات غیراوپک کمی کاهش یافت. این در حالی است انتظار می رفت که در سال ۲۰۲۴ تولید این کارتل به میزان ۱.۳ میلیون بشکه در روز رشد کند. پیش بینی می شود محرک های اصلی رشد عرضه مایعات در سال ۲۰۲۴ آمریکا، کانادا، گویان، برزیل، نروژ و قزاقستان باشند.

انتظار می رود رشد عرضه مایعات غیراوپک در سال ۲۰۲۵ به ۱.۳ میلیون بشکه در روز برسد که عمدتاً توسط ایالات متحده، برزیل، کانادا، نروژ، قزاقستان و گویان هدایت می شود

انتظار می رود رشد عرضه میعانات غیراوپک در سال ۲۰۲۵ به ۱.۳ میلیون بشکه در روز برسد که عمدتاً توسط ایالات متحده، برزیل، کانادا، نروژ، قزاقستان و گویان هدایت می شود.

پیش بینی می شود که میعانات گاز طبیعی اوپک (NGL) و مایعات غیر متعارف با حدود ۶۴ تن در روز به میانگین ۵.۵ میلیون بشکه در روز رشد کنند و به دنبال آن رشد ۱۱۰ بشکه در روز در سال ۲۰۲۵ به میانگین ۵.۶ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

بر اساس منابع ثانویه موجود، تولید نفت خام اوپک در دسامبر ۲۰۲۳ با ۷۳ بشکه در روز افزایش یافت و به میانگین ۷۰/۲۶ میلیون بشکه در روز رسید.

درحالی‌که تنش‌های خاورمیانه تولید نفت را در هیچ نقطه‌ای از جهان متوقف نکرده‌است، توقف عرضه نفت از سوی لیبی کماکان ادامه دارد و حدود ۴۰‌درصد از تولید نفت در داکوتای‌شمالی، یکی از بزرگ‌ترین مناطق تولید نفت در ایالات‌متحده، به دلیل سرمای شدید از روز چهارشنبه گذشته به حالت تعلیق در آمده‌است

احتمال توقف عرضه نفت لیبی

درحالی‌که تنش‌های خاورمیانه تولید نفت را در هیچ نقطه‌ای از جهان متوقف نکرده‌است، توقف عرضه نفت از سوی لیبی کماکان ادامه دارد و حدود ۴۰‌درصد از تولید نفت در داکوتای‌شمالی، یکی از بزرگ‌ترین مناطق تولید نفت در ایالات‌متحده، به دلیل سرمای شدید از روز چهارشنبه گذشته به حالت تعلیق در آمده‌است.

از سویی دیگر رویترز اعلام کرد، هفته گذشته وقوع توفان کم‌سابقه زمستانی در ایالات‌متحده، یک پالایشگاه را در تگزاس تعطیل کرد؛ ضمن اینکه موجب اختلال در عملکرد سایر پالایشگاه‌های آن منطقه شد. فعالیت پالایشگاه شرکت توتال در پورت‌آرتور تگزاس با ظرفیت ۲۳۸‌هزار بشکه در روز، به‌خاطر کاهش شدید دما و قطعی برق، متوقف‌شده که بنا بر اظهار مسوولان مربوطه، در حال تعمیر است. از پالایشگاه اکسون‌موبیل واقع در هیوستون با ظرفیت حدودهزار ۵۶۵ بشکه در روز نیز خبر می‌رسد که فعالیت پالایشگاه با اختلالاتی مواجه شده‌است. شرکت فلینت‌هیلز هم اعلام کرد عملکرد پالایشگاه این شرکت در تگزاس با ظرفیت ۳۴۳‌هزار بشکه در روز تحت‌تاثیر سرمای هوا قرار گرفته‌است.

در ابتدای هفته گذشته، شرکت والرو انرژی هم بازرسی‌های برنامه‌ریزی شده خود در واحد پالایش نفت در پورت‌آرتور را با ظرفیت ۳۳۵‌هزار بشکه در روز آغاز کرد. شایان ذکر است ظرفیت پالایش این شرکت ۲۱۰‌هزار بشکه در روز پایین آمده‌است. برخی از واحدهای اصلی سه پالایشگاه در پورت‌آرتور از جمله پالایشگاه موتیوا با ظرفیت ۶۲۶‌هزار بشکه در روز، تعطیل‌شده‌اند. پیش از این، شرکت ماراتون پترولیم هم اختلال در عملکرد پالایشگاه خود در تگزاس با ظرفیت ۶۴‌هزار بشکه در روز را اعلام کرده‌بود.

کد خبر: ۲۶۸٬۸۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha