۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶
کاهش دو سوم تعداد نفتکش های عبوری از کانال سوئز| خطر در کمین بازار نفت
آژانس بین المللی انرژی هشدار داد

کاهش دو سوم تعداد نفتکش های عبوری از کانال سوئز| خطر در کمین بازار نفت

آژانس بین المللی انرژی (IEA) از کاهش احتمالی سیر دو سوم تانکرهای نفتی فعال در مسیر کانال سوئز تا آخر ماه ژانویه خبر داد.

به گزارش خبرنگار بازار؛ آژانس بین المللی انرژی (IEA) از کاهش احتمالی سیر دو سوم تانکرهای نفتی فعال در مسیر کانال سوئز تا آخر ماه ژانویه خبر داد.

آژانس همچننی پیش بینی کرده که به واسطه کاهش سیر نفتکش ها در این مسیر و با توجه به عبور ۱۰ درصدی نفت جهان از طریق کانال سوئز، دستکم دو سوم از ظرفیت ۷.۲ میلیون بشکه ای مجموع تانکرهای عبوری از سوئز از دست رفته است.

بر اساس آخرین آمار موجود، همچنین ۸ درصد از گاز مایع جهانی نیز از کانال سوئز عبور کرده که این وضعیت منجر به ایجاد بی ثباتی در بازار عرضه و تقاضای جهانی نفت و محصولات نفتی خواهد شد.

آژانس همچنین تاکید کرده است: جریان نفت از طریق کانال سوئز می تواند به پایین ترین میزان ممکن کاهش یابد. در عین حال، آژانس بین المللی انرژی نسبت به ظرفیت فعلی کانال سوئژ و تنگه باب المندب ابراز امیدواری کرده و در گزارش خود آورده است: با این حال، حجم قابل توجهی نفت هم از طریق کانال و هم از طریق تنگه باب المندب بین یمن و اتیوپی به داخل و خارج دریای سرخ جریان می یابد.

لازم به ذکر است؛ قیمت نفت خام و بازار طلای سیاه از حدود سه هفته پیش همزمان با شدت گرفتن حملات حوثی ها به کشتی های تجاری مرتبط با رژیم صهیونیستی، به شدت متلاطم شده و روند بازار نیز صعودی شده است.

همچنین، آغاز حملات نظامی ایالات متحده علیه مواضع حوثی ها نیز میزان ترس از آغاز یک جنگ بزرگ را در بازارهای جهانی ایجاد کرده و بر وضعیت فعلی بازار دامن زده است.

کد خبر: ۲۶۸٬۸۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha