۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵
ممنوعیت ۱۰۰ درصدی واردات با اثبات توان داروسازان در تامین نیاز کشور
مشاور رئیس سازمان غذا و دارو مطرح کرد

ممنوعیت ۱۰۰ درصدی واردات با اثبات توان داروسازان در تامین نیاز کشور

نیکزاد مشاور رئیس سازمان غذا و دارو به بازار گفت: اگر توان یک شرکت یا چند شرکت دانش بنیان برای تامین دارویی خاص در کشور اثبات شود، ‌ سازمان غذا و دارو واردات آن را ممنوع اعلام می کند.

بازار؛ گروه صنعت: نمایشگاه سلامت بنیان امسال با که با حضور شرکت های دانش بنیان در حوزه های داروسازی، ‌تجهیزات پزشکی، مواد موثره دارویی و غیره برگزار شد نسبت به سال گذشته با استقبال بیشتری هم از سوی شرکت کنندگان و هم از سوی بازدیدکنندگان مواجه شد.

رویدادی که به نمایش آخرین دستاوردهای صنعت سلامت در همه شاخه ها پرداخت و سازمان غذا و دارو نیز با برگزاری میز خدمت در غرفه خود توانست به صدای نخبگان این صنعت گوش دهند. اتفاقی که باعث شد متولیان این سازمان از نزدیک با مشکلات داروسازان آشنا شود تا در آینده بتوانند از این اطلاعات در تصمیمات خود بهره ببرند و وضعیت صنعت را به ویژه برای دانش بنیان ها بهبود ببخشند.

استقبال از سلامت بنیان ۲

در رابطه با این رویداد که هفته گذشته برگزار شد جعفر نیکزاد مشاور رئیس سازمان غذا و دارو در امور فعالیت های دانش بنیان سلامت محور به بازار گفت: این نمایشگاه فرصتی شد تا شرکت های دانش بنیان تعامل نزدیک تری با سازمان غذا و دارو داشته باشند. همانطور که دیدیم سازمان در قالب میز خدمت در سلامت بنیان مستقر شد تا شرکت ها بتوانند مشکلات خودشان از بحث مجوزها تا قیمت گذاری با مدیران کل و مسئولان سازمان در میان بگذارند.

امسال در حوزه معرفی و رونمایی محصولات شاهد ۲ برابر شدن محصولات دانش بنیان بودیم که در حوزه دارو محصولات استراتژیک و مهمی رونمایی شدند

وی افزود: ریاست سازمان غذا و دارو نیز از تمام غرفه های حاضر در نمایشگاه بازدید به عمل آوردند و در جریان کارها و مشکلات تک تک شرکت ها قرار گرفت.

نیکزاد با اشاره به اینکه سلامت بنیان ۲ موفق تر از سال قبل برگزار شد ادامه داد: امسال در حوزه معرفی و رونمایی محصولات شاهد ۲ برابر شدن محصولات دانش بنیان بودیم که در حوزه دارو محصولات استراتژیک و مهمی رونمایی شدند؛ از جمله دارویی که در این رویداد رونمایی شدند می توان به یکی از رادیو داروهای مهمی اشاره کرد که باعث می شود خدمات تشخیصی سرطان پروستات به صورت گسترده تری قابل ارائه شود.

به گفته مشاور سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا دارو، طی برگزاری نمایشگاه سلامت بنیان ۲، یک سری از داروهای آنزیمی رونمایی شدند که کشور ما برای واردات این داروها بسیار دچار مشکل بود. به طور کلی در دنیا فقط یک تولیدکننده این دارو را تولید می کند که خوشبختانه به تازگی یکی از شرکت های دانش بنیان داخلی موفق به تولید داخل آن دارو شد.

نیکزاد اضافه کرد: همچنین چند داروی دیگر هم در این رویداد معرفی شدند که آن ها هم اغلب برای موارد مصرفی که همیشه نیازمند به واردات بودیم برای اولین بار در کشور تولید و معرفی شدند. دستاوردهایی که به خاطر تلاش های گروه های دانش بنیان و حمایت هایی که از سوی معاونت علمی و فناوری و سازمان غذا و دارو در بحث اخذ مجوزها ارائه شده که توانستند به نتیجه برسند و نیاز کشور را در حوزه های یاد شده برطرف کنند.

چتر حمایت سازمان غذا و دارو بر سر شرکت های دانش بنیان

مشاور رئیس سازمان غذا و دارو در امور فعالیت شرکت های دانش بنیان سلامت محور در خصوص حمایت های این سازمان های نخبگان عرصه داروسازی گفت: خوشبختانه سازمان غذا و دارو برای حمایت از شرکت های دانش بنیان ضوابط مدونی را دارد و این شرکت ها می توانند این ضوابط را که به تفکیک هر اداره کل که در حوزه های تخصصی نیز تدوین شده از سایت سازمان غذا و دارو دریافت کنند.

یکی از حمایت های سازمان در حوزه کاهش زمان بررسی پرونده ها برای شرکت های دانش بنیان است؛ البته به شرط اینکه گواهی دانش بنیان خودشان را از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بتوانند دریافت و ارائه کنند

نیکزاد با اشاره مختصری درباره حمایت های این سازمان از شرکت های دانش بنیان اضافه کرد: یکی از حمایت های سازمان در حوزه کاهش زمان بررسی پرونده ها برای شرکت های دانش بنیان است؛ البته به شرط اینکه گواهی دانش بنیان خودشان را از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بتوانند دریافت و ارائه کنند این تسهیل در نظر گرفته شده که زودتر و سریع تر پرونده شان بررسی شود.

وی ادامه داد: همچنین یکی دیگر از مشکلاتی که با گواهی دانش بنیان رفع می شود این است که یک سری از شرکت هایی که در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری مستقر هستند و نیاز به پروانه بهره برداری وزارت صنعت و یا وزارت بهداشت دارند می توانند با ارائه همین گواهی دانش بنیانی طی فرایندهای اخذ مجوز خودشان از پروانه بهره برداری معاف شوند و به جای آن گواهی دانش بنیان را ارائه دهند.

ممنوعیت ۱۰۰ درصدی واردات با تامین داخلی

نیکزاد در خصوص دایره حمایت سازمان غذا و دارو از شرکت های دانش بنیان گفت: سازمان غذا و دارو یک نهاد رگولاتور و تنظیم گر است و وظیفه آن نظارت بر کیفیت تولید است. بنابراین این انتظار که حمایت بی قید و شرطی از هر نوع تولیدی داشته باشد شاید چندان منطقی نباشد اما خود ریاست سازمان و ادارات کل تخصصی در این زمینه فعال هستند و تلاش می کنند از شرکت هایی که محصول داخلی با کیفیت ارائه می دهند حداکثر حمایت ها را داشته باشند.

میزان تامین در اقلام مختلف دارویی متفاوت است و باید توانمندی شرکت و یا شرکت ها در تامین بازار داخلی به صورت پایدار و مطمئن بررسی و تایید شود؛ یعنی این طور نباشد که یک دوره بتوانند تولید کنند و بعد شرکت نتواند تولید کند و کشور دچار کمبود شوند

وی با اشاره به یکی از مهمترین حمایت های سازمان غذا و دارو از شرکت های دانش بنیان افزود: اگر شرکت های دانش بنیان داخلی بتوانند نیاز بازار کشور را به صورت عمده و کامل و با کیفیت مناسب تامین کنند جلوی واردات محصولات خارجی مشابه به صورت ۱۰۰ درصدی گرفته می شود.

مشاور رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: میزان تامین در اقلام مختلف دارویی متفاوت است و باید توانمندی شرکت و یا شرکت ها در تامین بازار داخلی به صورت پایدار و مطمئن بررسی و تایید شود؛ یعنی این طور نباشد که یک دوره بتوانند تولید کنند و بعد شرکت نتواند تولید کند و کشور دچار کمبود شوند.

نیکزاد تاکید کرد: با این تفاسیر به شرطی که آن توانمندی اثبات شده باشد واردات آن قلم دارو یا تجهیزات پزشکی ممنوع خواهد شد. تاکنون هم از این دست اقدامات انجام شده، به خصوص در حوزه مواد اولیه این موضوع اعمال شده است. همچنین در حوزه دارو نیز برای مثال اگر توجه کنید اکنون هیچ داروی سرما خوردگی وارداتی نداریم و همگی تولید داخل هستند؛ چرا که تعدد تولید کننده داخلی داریم که نیاز کشور را به این داروها به طور کامل برطرف می کنند.

کد خبر: ۲۶۸٬۸۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha