۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
اجرای ۱۵ میلیارد دلار پروژه در منطقه آزاد چابهار
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در گفتگو با بازار خبر داد؛

اجرای ۱۵ میلیارد دلار پروژه در منطقه آزاد چابهار

امیر مقدم با اشاره به اینکه منطقه آزاد چابهار ۱۷ پروژه پسکرانه را با اعتبار داخلی در دست اجرا دارد، گفت: هم اکنون ۱۵ میلیارد دلار پروژه در منطقه آزاد چابهار در بخش های مختلف تعریف شده است.

بازار؛ گروه ایران: مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه همه اهمیت منطقه آزاد چابهار را می دانند، زیرا از سمت فعالان سیاسی و اقتصادی خارج از مرزهای ایران بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، گفت: نخستین سوالی که باید به آن پاسخ داد این است که موجب در دل چابهار نهفته است که چنین مورد توجه قرار گرفته است؟ در واقع چابهار را به عنوان درگاه اقتصادی کشور دیده می شود و با تعریف کریدورها هزینه و زمان حمل و نقل جهانی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا می‌کند و حتی کریدورهای پررنگ و لعابی مانند کانال سوئز که مسافتی ۷ تا ۸ هزار کیلومتری دارند به نسبت چابهار هزینه بالاتری دارند.

۸۵۰۰ میلیارد تومان پروژه زیرساختی، درمانی، خدماتی و... در منطقه آزاد چابهار تعریف شده است، به طوری که ۱۷ پروژه پسکرانه که در منطقه آزاد چابهار دیده شده با وجود منابع محدود به سرعت در حال پیشرفت هستند. بنابراین امروز منطقه آزاد چابهار با پیشبرد پروژه های پسکرانه از منابع داخلی خود زمینه تحقق سایر برنامه ها را فراهم می کند

امیر مقدم با بیان اینکه چابهار باید دروازه تجارت جهانی دیده شود، تصریح کرد: این موضوع همه به لحاظ مدیریتی و هم به لحاظ تامین منابع نیازمند توجه ویژه است، بر همین مبنا اهتمام کلی در سطح نظام و سطح مدیریتی وجود دارد که چابهار به عنوان یک موقعیت استراتژیک دیده می شود. از این رو تکالیفی وجود که بتوانیم ظرفیت های بالقوه این منطقه را بالفعل کنیم.

او با تاکید بر اینکه ۸۵۰۰ میلیارد تومان پروژه زیرساختی، درمانی، خدماتی و... در منطقه آزاد چابهار تعریف شده است، اظهار کرد: ۱۷ پروژه پسکرانه که در منطقه آزاد چابهار دیده شده با وجود منابع محدود به سرعت در حال پیشرفت هستند. بنابراین امروز منطقه آزاد چابهار با پیشبرد پروژه های پسکرانه از منابع داخلی خود زمینه تحقق سایر برنامه ها را فراهم می کند.
مقدم با تاکید بر اینکه در مدیریت کلان بر حضور بخش خصوصی در منطقه آزاد چابهار تاکید دارد، اظهار کرد: در شرایط کنونی حجم قراردادهای بخش خصوصی در صنعت فولاد، پتروشیمی و... به بیش از ۷۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده که تقریبا ۱۵ میلیارد دلار محسوب می شود و برنامه ریزی ما رسیدن به ۲۰ میلیارد دلار است.

سرمایه گذاری برای توسعه حمل و نقل
او با بیان اینکه سرمایه گذاری هایی هم برای توسعه حمل و نقل و لجستیک هم در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: منطقه آزاد با اشتیاقی که سرمایه گذاران از خود نشان می‌دهند در آینده چابهار به نقطه ای امیدبخش با کریدوری ویژه تبدیل خواهد شد.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه منطقه آزاد چابهار داشته هایی مانند بنادر شهید بهشتی و کلانتری با ظرفیت ۸.۵ میلیون تن کشتی هستند، اظهار کرد: امروز کشتی های اقیانوس پیما در منطقه آزاد چابهار پهلو می گیرند، از طرف دیگر روس ها هم در مسیر فعالسازی کریدور شمال- جنوب اشتیاق زیادی برای بهره مندی از این ظرفیت ها را دارند.

بسته های سرمایه گذاری تعریف شده است، در واقع جانمایی زمین، مجوزها و ... برای آنها انجام شده است. به طوری که سرمایه گذاران می توانند بدون ۷۲ درصد بتواند اطلاعات خود را بارگذاری کند و مالکیت پیدا کند و برای تسهیل گری در سطح بالا مدیران مناطق آزاد با آنها مذاکره خواهند کرد که مصداق پهن کردن فرش قرمز برای آنهاست

او افزود: فعالسازی کریدور نیازمند پسکرانه، قوانین تسهیل گرانه در دو سوی کریدور و...است. در شرایط کنونی باید ساختار سخت افزاری کشتی های اقیانوس پیما در هر دو سوی کریدور وجود داشته باشد. در مقطع کنونی با وجود اینکه راه آهن هنوز تکمیل نشده اما امکان انتقال بار از جنوبی ترین نقطه کشور به مناطق شمال کشور وجود دارد. در حال حاضر حضور بخش خصوصی وارد بهره گیری از ظرفیت های حمل و نقلی شده اند و حتی کشورهای حوزه سی آی اس و... هم در این بخش آماده همکاری هستند.
مقدم با بیان اینکه در حال حاضر دو راهبرد برای منطقه آزاد چابهار وجود دارد، گفت: در گام نخست ضمن اینکه باید بستر سرمایه گذاری برای بخش خصوصی فراهم شود، باید منافع آنها برای صادرات و بازرگانی هم در نظر گرفته شود. این سیاست ها از طریق تسهیلگری، مشوق ها و... اجرا می شود.
او با تاکید بر اینکه دنیا باید بداند مناطق آزاد ایران دارای فرصت های بی نظیری است و می توانند از طریق آنها بتوانند به بازارهای چندصد میلیونی کشورهای همسایه دست پیدا کنند، اظهار کرد: در همین راستا بسته های سرمایه گذاری تعریف شده است، در واقع جانمایی زمین، مجوزها و ... برای آنها انجام شده است. به طوری که سرمایه گذاران می توانند بدون ۷۲ درصد بتواند اطلاعات خود را بارگذاری کند و مالکیت پیدا کند و برای تسهیل گری در سطح بالا مدیران مناطق آزاد با آنها مذاکره خواهند کرد که مصداق پهن کردن فرش قرمز برای آنهاست.
او با بیان اینکه در یک سال اخیر منطقه آزاد چابهار در نمایشگاه های بین المللی زیادی از ترکیه، هند، ارمنستان و... شرکت کرده تا این پیام به فعالان اقتصادی ایرانی خارج از کشور و سرمایه گذاران خارجی فعال در منطقه این پیام داده شود که ما در منطقه آزاد پویا هستیم، اظهار کرد: فعالان اقتصادی می توانند به راحتی از درگاه منطقه آزاد چابهار بدون محدودیت انجام دهند. در حال حاضر حضور کشتی های اقیانوس پیما که به صورت منظم وارد منطقه شده و حدود ۳۰ هزار تی سی یو کانتینر بار وارد منطقه کرده اند. اینها یعنی در منطقه آزاد چابهار تحرک وجود دارد و سرمایه گذاران بزرگ در منطقه آزاد حضور پیدا کرده اند به طوری که به تازگی ۱۰۰۰ میلیارد تومان قرارداد همکاری با یک شرکت در بخش گردشگری امضا شده است.
مقدم با اشاره به اینکه پروازهای چابهار در هفته از ۵۰ سوت گذشته در حالی که در یک سال گذشته یک پنجم این مقدار بود، گفت: در شرایط کنونی یکی از نقاطی که روی آن فکر می کنند منطقه آزاد چابهار، بندر چابهار ... است.
او با تاکید بر اینکه منطقه آزاد چابهار به لحاظ حقوقی، مدیریتی و... قوانین و مقررات شفافی دارد، گفت: گفتمان منطقه آزاد چابهار و منطقه مکران بسیار شبیه است، زیرا آنها هم تابع مقررات منطقه آزاد هستند. هم اکنون بسته های سرمایه گذاری بر مبنای نیازها و ظرفیت های منطقه ای آزاد چابهار انجام می شود و همین سیاست در پهنه مکران هم دنبال می شود.

کد خبر: ۲۶۸٬۷۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha