۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸
تحولات سرشار از هیجان در بازار طلا و ارز؛ بانک مرکزی علیه شوک های سیاسی مبارزه می‌کند
بازار گزارش می دهد؛

تحولات سرشار از هیجان در بازار طلا و ارز؛ بانک مرکزی علیه شوک های سیاسی مبارزه می‌کند

بانک مرکزی در تصمیمی تلاش کرده تسلط خود بر بازار طلا را افزایش دهد درحالی که شوک های سیاسی و جدی شدن کاندیداتوری ترامپ رشد تقاضا برای بازار طلا و دلار را بیشتر و بازار سهام را هم متلاطم کرده است.

بازار؛ گروه بورس: در حال حاضر بازار سرمایه در موقعیت حساسی قرار گرفته، از یک سو مواجه شدن بازار با مقاومت یکی از عواملی است که در زمان پررنگ شدت ریسک های سیستماتیک منجر به ادامه اصلاح زمانی شاخص کل بورس می شود. برای عبور از این محدوده به کمک‌ها و امدادهای جانبی به شدت نیاز است. شاید هنوز برخی به بازار اطمینان نداشته باشند اما جریان پول و حرکت نرخ ارز به خوبی نشان داده که بازار قابلیت این جذب پول را داشته و می‌تواند به عنوان یک پایگاه و مأمن قوی برای جریان پول قرار گیرد، اما سیاست های درباره بازار طلا و سکه در حال تاثیر گذاری بر روی بازار سهام است.

بانک مرکزی در یک بخشنامه به بانک‌ها گفته است که دیگر گواهی سکه و طلا صادر نکنید، انبارها را تعطیل و سکه‌های صاحبان گواهی را به بانک مرکزی تحویل بدهند. دقیقا ۹ سال بعد از راه‌اندازی بازار گواهی طلا در بورس کالا، بانک مرکزی قصد کرده که این بازار ۴۰ همتی تعطیل بشود. بانک مرکزی فکر می‌کند اگر این بازار تعطیل شود و سکه‌ها به بازار فیزیکی عرضه شود، می‌تواند هیجان قیمتی را کنترل کند. این دعوای بازار مالی طلا فعلا ادامه خواهد داشت. بانک مرکزی فکر می‌کند اگر کنترل طلا در دست خودش باشد، قیمت رشد نخواهد کرد. نمی‌داند در حال توسعه بازار غیررسمی است و توسعه بازار غیررسمی اتفاقا منجر به نوسان‌های بیشتر می‌شود.

به گفته پویان مظفری در روز نخست اعلام انجام معاملات شمش در بازار فیزیکی تقاضا برای طلا افزایش یافت، طبق اعلام بانک مرکزی هر فردی می تواند سه عدد شمش طلا بخرد که بر مبنای قیمت انس و دلار قیمت گذاری می شود اما مسأله اینجاست که نرخ دلار برای محاسبه شمش چیست؟ اگر قیمت دلار ۴۰ هزار تومان مرکز مبادله در نظر گرفته شود به نسبت دلار آزاد هر شمش می تواند ۷ میلیارد تومان اختلاف قیمت ایجاد کند

دولت معتقد است سکه غیر واقعی و قیمت آن حباب است. بانک مرکزی هم تصمیمات در راستای حذف بورس کالا در عرضه طلا و شمش گرفته است‌ زیرا آنها معتقدند که طرز فکری که بورس کالا و نظام عرضه و تقاضا بر آن استوار است عامل سفته‌بازی و نوسان بوده و تبعات آن از چند حال خارج نیست یا مثل مدافعان ارز ترجیحی دست در سفره رانت اختلاف قیمت ایجاد می شود یا چیزی از این بازار را درک نکرده اند.

پویان مظفری کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیر سیاست های بانک مرکزی درباره بازار طلا و تاثیر آن بر روی سایر بازارها، گفت: در روز نخست اعلام انجام معاملات شمش در بازار فیزیکی تقاضا برای طلا افزایش یافت، طبق اعلام بانک مرکزی هر فردی می تواند سه عدد شمش طلا بخرد که بر مبنای قیمت انس و دلار قیمت گذاری می شود اما مسأله اینجاست که نرخ دلار برای محاسبه شمش چیست؟ اگر قیمت دلار ۴۰ هزار تومان مرکز مبادله در نظر گرفته شود به نسبت دلار آزاد هر شمش می تواند ۷ میلیارد تومان اختلاف قیمت ایجاد کند.

او با تاکید بر اینکه جدی شدن کاندیداتوری ترامپ در آمریکا و تنش های سیاسی اخیر منجر به افزایش حباب طلا شده است، گفت: در حال حاضر سکه ۲۵ درصد حباب دارد و قرار شده از هفته پیش رو بیست هزار قطعه سکه به بازار عرضه شود و باید دید که این برنامه چطور اجرا خواهد شد. به همین دلیل بازار طلا و دلار روی جریان نقدینگی تاثیر می گذارد.

نعمت نرخ گذاری و دستور رانتی است که به برخی رسیده و در نهایت تورمی است که دست از سر مردم برنمی‌دارد. در هر صورت رفتار دولت در دهه‌های گذشته همواره تاکید روی مداخله در بازار بوده است.

برخی فعالان بازار معتقد هستند نرخ واقعی ارز این نقاط نیست و اهداف بالاتری را نیز ممکن است برای تعادل داشته باشد در چنین شرایطی بهترین کار سپردن نرخ به نظام و عرضه و تقاضاست اما دخالت دولت آن را از شکل استاندارد خود خارج کرده و در نهایت باز هم دست عرضه و تقاضا آن قیمت تعادلی را در میان مدت می‌رسد و تثبیت می‌کند.

بی ثباتی در حرکت جریان پول

علی‌رغم این که اکثر نمادهای بورسی در ۱۰ هفته های گذشته همپای دلار و صندوق‌های اهرمی رشد نکرده بودند، اما جو منفی حاکم شده در بازار، باعث شد هفته گذشته شاهد رنج منفی در اکثر نمادها باشیم. در واقع هم گام با معامله‌گران کوتاه مدت که در نمادهای پرتراکنش (خصوصا صندوق های اهرمی) اقدام به فروش کردند، برخی معامله گران در نمادهای کم تراکنش هم اقدام به رنج منفی کردند. به دلیل اینکه قیمت‌های آخرین معاملات از قیمت‌های پایانی پایین‌تر بود، شاخص کل و شاخص هم وزن منفی خاصی نخوردند.

به نظر می‌رسد هفته پیش رو تب تند دلار سایر اتفاقات و رویدادها را تحت تاثیر قرار داده و در ابتدای بازار سهام شجاعت فروشندگان را چند برابر و فضای امیدواری به روزهای آتی و چشم انداز مثبت بازار را کمتر کند

صندوق‌های درآمد ثابت مدام با خروج پول مواجه هستند. این پول خارج شده از صندوق‌های درآمد ثابت صرف خرید سهام هم نمی‌شود. به خوبی می‌توان دید دارندگان صندوق‌های درآمد ثابت با خارج کردن پول از این صندوق‌ها، به سراغ خرید دارایی‌های تورمی مانند دلار و طلا می روند. این روزها شاهد رشد شدید قیمت خودرو در بازار آزاد هستیم. خصوصا خودرو تولید داخل رشد قابل توجهی داشته است. سال گذشته در اسفند ماه پول داغ با ثبت نام گسترده سکه، خودرو مهار شد.

بانک مرکزی اگر دستش پر و سمت عرضه قوی داشته باشد می‌تواند در بازی جدید نقدینگی دست بالا را داشته باشد در غیر این صورت نمی‌تواند در بلندمدت و حتی میان مدت با سرکوب و عرضه مصنوعی و خبر درمانی بازارها را کنترل کرد. به نظر می‌رسد هفته پیش رو تب تند دلار سایر اتفاقات و رویدادها را تحت تاثیر قرار داده و در ابتدای بازار سهام شجاعت فروشندگان را چند برابر و فضای امیدواری به روزهای آتی و چشم انداز مثبت بازار را کمتر کند.

در مقابل دلار طی سال‌های گذشته همواره یکی از مطمئن‌ترین درایورهای اصلی بازار بوده که توانسته در مقاطع حساس بار بسیاری از ناملایمتی‌ها را به دوش گرفته و بازار و به طور کلی جریان سودآوری شرکت‌ها را از ورطه سکون و نزول نجات دهد. این بار هم نرخ ارز مسیر خود را آغاز کرده و به نظر هرچه جلوتر برویم به دلیل عدم اصلاح جدی سایر بازارها و ارزشمندی دارایی سهام در بین بازارها احتمالاً شیب جریان ورود پول به این سمت بیشتر خواهد شد و از همین حالا به نظر دولت باید برنامه برای مدیریت هدفمند این جریان پول را داشته باشد.

کد خبر: ۲۶۸٬۶۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha