اتصال با پیام‌رسان‌های ایرانی خواهان خارجی دارد؟

اتصال با پیام‌رسان‌های ایرانی خواهان خارجی دارد؟

در آغاز اجرای طرح قابلیت اتصال همزمان میان پیام‌رسان‌های داخلی که سبب سهولت در ارتباط کاربران می‌شود، گفته شد که برخی کشورها خواهان این هستند که این قابلیت بین پلت‌فرم‌های ما و آنها ایجاد شود.

به گزارش بازار، طی سال‌ها روش‌ها و اقدامات بسیاری برای حمایت از پیام‌رسان‌ها و به صورت کلی سکوهای داخلی توسط دولتمردان انجام شده است که یکی از مهم‌ترین آنها را می‌توان آیین‌نامه حمایت از کسب‌وکارهای داخلی دانست. ۱۴ ماده و ۳۰ نوع حمایت دولتی در این آیین‌نامه برای کسب‌وکارها از جمله پلتفرم‌های داخلی در نظر گرفته شده که گام بزرگی برای حمایت از کسب‌ و کارهای اینترنتی است.

با تصویب و اجرای این آیین‌نامه روند حمایت و پیشرفت سکوهای داخلی تسریع یافت و به موازات بهبود شرایط پلت‌فرم‌های داخلی، تعداد کاربران آن‌ها بیشتر شد به گونه‌ای که چندی پیش ازسوی مسئولان اعلام شد در یک سال‌ونیم گذشته مخاطبان پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی بعضا تا ۵، ۶ برابر و حتی تا ۸ برابر افزایش پیدا کرده که این افزایش هم در تعداد کاربر روزانه و هم در تعداد کاربر فعال ماهانه است.

اما یکی از مسائلی در مدت زمان رشد پیام‌رسان‌ها سبب نارضایتی کاربران از پیام‌رسان‌های داخلی شد، تعدد آنها بوده که در نهایت منجر به سختی ارتباط بین کاربران می‌شد؛ بنابراین پیشنهاد ایجاد امکان ارتباط بین پیام رسان‌های داخلی مورد توجه قرار گرفت که در نهایت فاز اول این طرح پس از چند ماه انتظار در ابتدای سال جاری رونمایی شد.

اتصال داخلی میان پیام‌رسان‌ها (اینترکانکشن) یا MXP به معنای ایجاد امکان ارسال پیام از مبدا یک پیام‌رسان ایرانی به سایر سکوهای مشابه بومی است. درباره چگونگی عملکرد این سرویس گفته شده که این کار با دو روش کلی برای پیاده‌سازی ارتباط داخلی میان پیام‌رسان‌ها یا mxp وجود دارد. روش خودکار که در این شیوه سرور mxp به طور خودکار مطلوب‌ترین مقصد برای ارسال پیام را انتخاب می‌کند.

نکته قابل توجه این است در این روش نیاز به نصب هیچ نرم‌افزار دیگری وجود ندارد و پیام‌رسان دیگری هم ایجاد نشده بلکه صرفا یک قابلیت به پیام‌رسان‌های داخلی اضافه شده است. درباره امنیت اطلاعات هم اینگونه توضیح داده شده که پیام‌های مبادله شده بین سرورهای پیام‌رسان‌ها با استفاده از آخرین فناوری‌های موجود به صورت رمزنگاری مبدا به مقصد (end to end encryption) رمزنگاری شده و عملا امکان رمزگشایی آنها در طول مسیر وجود ندارد.

استفاده از این قابلیت برای کاربران اختیاری است، کاربر برای فعال‌سازی این قابلیت باید به بخش تنظیمات پیام‌رسان مراجعه کرده و آن را فعال کند، بنابراین تا زمانی که خود کاربر این کار را انجام ندهد، این قابلیت فعال نخواهد شد، به زبان ساده این قابلیت بصورت پیش‌فرض برای کاربران فعال نیست. مسئولان بر هم براین باور هستند قابلیت ذکر شده در پیام‌رسان‌های داخلی قابلیت خوبی است و اتحادیه اروپا آن را به قانون تبدیل کرده است.

بنابراین با گذشت چندین ماه از رونمایی این قابلیت بررسی‌ها حاکی از آن است که کشورهای دیگر هم خواهان آن هستند؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اوایل تابستان اعلام کرد این قابلیت را در سکوهای داخلی ایجاد کرده‌اند؛ به گونه‌ای که برخی کشورها اعلام کردند این قابلیت بین پلت‌فرم‌های ما و آنها ایجاد شود که این امر در دست رایزنی قرار دارد.

حال با گذشت حدود ۸ ماه از رونمایی و اجرای این قابلیت در برخی پیام‌رسان‌های داخلی میزان استفاده از این قابلیت از دو میلیون کاربر فراتر است؛ در واقع آمار میزان استفاده کاربران به ترتیب به کاربران پیام رسان های ایتا، بله، آیگپ و گپ اختصاص دارد که از اوایل امسال با فعال سازی قابلیت اتصال متقابل، امکان ارسال پیام به یک دیگر را بدون نیاز به نصب پیام رسان دیگر پیدا کرده اند.

کد خبر: ۲۶۸٬۵۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha