۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۵
فعالیت ۱۲۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت؛ افزایش عمق تولید، بهره وری و ارزش افزوده با دانش بنیان ها
معاون وزیر بهداشت مطرح کرد

فعالیت ۱۲۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت؛ افزایش عمق تولید، بهره وری و ارزش افزوده با دانش بنیان ها

محمدی رئیس سازمان غذا و دارو به بازار گفت: طی یک سال گذشته ۳۳ قلم ملزومات سلامت، ۱۷ قلم داروی جدید و هشت محصول طب سنتی به سبد محصولات پزشکی و درمانی افزوده شده است.

بازار؛ گروه صنعت: هزار و ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه تولید محصولات سلامت که شامل تولید دارو، مواد اولیه دارویی، تجهیزات پزشکی، مکمل هایی غذایی، دارویی و رژیمی به همراه فرآورده های طبیعی و گیاهی می شوند فعالیت دارند. تولیداتی که توانسته اند بخشی از نیاز کشور را به محصولات به روز با فناوری بالا تامین کنند و برای رشد و توسعه تولید بیشتر نیازمند حمایت از سوی متولیان هستند.

در این راستا به تازگی سازمان غذا و دارو برای به نمایش درآوردن دستاوردهای شرکت های دانش بنیان در حوزه های یاد شده نمایشگاهی تحت عنوان سلامت بنیان ۲ برگزار کرد.

سید حیدر محمدی معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو درباره برگزاری این نمایشگاه به بازار گفت: نمایشگاه سلامت بنیان امسال با استقبال بسیار خوبی نسبت به سال گذشته از سوی شرکت های دانش بنیان روبه رو شد و امسال میزبان حدود ۲۰۰ شرکت در حوزه های تجهیزات و ملزومات پزشکی، فرآورده های دارویی و مواد موثره دارویی، حوزه طب سنتی و محصولات گیاهی بودیم بخشی از تولیدات نوآورانه آن ها توسط معاون رئیس جمهور و وزیر بهداشت رونمایی شد.

وی افزود: از سال گذشته تا امسال یعنی طی یکسال اخیر حدود ۳۳ قلم تجهیزات و ملزومات مصرفی جدید به سبد حوزه سلامت اضافه شده است. حدود ۱۷ قلم دارو نیز به سبد دارویی اضافه شده و هشت محصول طب سنتی و گیاهی جدید نیز داشتیم که بیش از ۲۰ قلم از آن ها در سلامت بنیان ۲ رونمایی شد.

کاهش فاصله مراکز علمی و آموزشی با صنعت

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه هزار و ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت فعالیت دارند گفت: بخش زیادی از شرکت های گفته شده، یعنی ۵۰ درصد از آن ها در حوزه تجهیزات پزشکی فعالیت دارند و بخشی نیز در حوزه دارو هستند. همچنین در حدود پنج درصد نیز در حوزه های مکمل، فرآورده های گیاهی، طبیعی و غیره قرار دارند.

محمدی در خصوص وجه تمایز نمایشگاه سلامت بنیان امسال با سال گذشته افزود: علی رغم همه نکات مثبتی که در سال گذشته داشتیم امسال پارک های علم و فناوری حضور فعالی در این نمایشگاه داشتند. همانطور که اطلاع دارید هر سال اتصال مراکز پژوهشی در دانشگاه ها به صنعت بیشتر می شود و این یکی از ارزش افزوده های حوزه دانشگاهی است.

امروز به تولیدکنندگان محصولات دانش بنیان می بالیم و تمام قد از شرکت های دانش بنیان حمایت می کنیم

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: در گذشته دانشگاه های ما آموزش هایی که ارائه می دادند را تبدیل به فناوری و پژوهش می کردند و آن پژوهش ها نیز صنعتی سازی نمی شد. بنابراین این اتفاق جدیدی است امروز که افتاده و تعدادی پارک های علمی و فناوری در کشور داریم که شرکت های زیادی ذیل آن ها فعالیت می کنند و خیلی از شرکت ها نیز در سلامت بنیان ۲ حضور داشتند.

وی اضافه کرد: شرکت های دانش بنیان موفق امروز، یک روزی ذیل همین مراکز رشد و پارک های علم و فناوری فعالیت می کردند و امروز خودشان به عنوان یک شرکت مستقل بزرگ محصولات مورد نیاز کشور را در حوزه سلامت تولید می کنند و ما نیز صادرات خیلی خوبی داریم. همانطور که اطلاع دارید بخشی از محصولاتی که در نمایشگاه سلامت بنیان رونمایی شد جزو اولین یا دومین محصولات در دنیا بوده اند و این نقطه قوت و افتخار ما است.

محمدی ادامه داد: امروز به تولیدکنندگان محصولات دانش بنیان می بالیم و تمام قد از شرکت های دانش بنیان حمایت می کنیم و در مسیر رشد و تکامل آن ها هر قدمی که بتوانیم بر می داریم.

افزایش بهره وری با تولیدات دانش بنیان

معاون وزیر بهداشت با اشاره به ثمرات تولیدات دانش بنیان برای اقتصاد کشور گفت: هر چقدر که به سمت تولید دانش بنیان ها حرکت کنیم به طور طبیعی عمق تولید و بهره وری نیز بیشتر می شود و ارزش افزوده افزایش می یابد. بنابراین وقتی ارزش افزوده بیشتر شود توان صادراتی نیز بالاتر می رود. بنابراین وقتی تعداد شرکت های دانش بنیان و به طبع آن محصولات دانش بنیان بیشتر شوند صادرات تولیدات سلامت بنیان نیز افزایش می یابد.

سال گذشته در مجموع در حوزه دارو و تجهیزات ۷۰ میلیون صادرات داشتیم که امسال به طور حتم این عدد با توجه به شرایطی که پیش رو داریم بیشتر خواهد شد

محمدی در پاسخ به این سوال که برای سال جاری چقدر رشد صادرات تولیدات حوزه دارو و تجهیزات پزشکی را پیش بینی می کند بیان داشت: آمار دقیق صادرات را سازمان توسعه و تجارت آخر هر سال اعلام می کند که سال گذشته در مجموع در حوزه دارو و تجهیزات ۷۰ میلیون صادرات داشتیم که امسال به طور حتم این عدد با توجه به شرایطی که پیش رو داریم بیشتر خواهد شد. البته نقش محدودیت های ارزی بر روی صادرات را نباید فراموش کنیم. به طور کلی امید است که امسال نسبت به سال گذشته با جمع بندی هایی که سازمان توسعه تجارت گزارش آن را ارائه می دهد صادرات بیشتر شود.

همچنین رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص وضعیت تامین دارویی کشور افزود: در مورد کمبودهای دارویی، سال گذشته در پاییز کمبودهای دارویی زیاد شده بود و مشکلاتی در حوزه تامین آنتی بیوتیک های خوراکی، سرم و داروهای بیهوشی داشتیم. امسال خوشبختانه با تدابیری که اندیشیدیم شرایط نسبت به سال قبل خیلی بهتر شده و امسال بسیاری از کمبودهای سال گذشته را نداریم.

پرداخت ۳۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به صنعت دارو

این مقام مسئول در وزارت بهداشت با اشاره به اینکه رفع کمبودهای دارویی پاییز سال گذشته به همت تولیدکنندگان دارو برطرف شده است گفت: خیلی از محصولاتی که سال گذشته با کمبود آن ها مواجه شدیم امسال در سبد محصولی تولیدکنندگان قرار گرفت؛ یعنی داروهایی داریم که در طول یکسال گذشته به خط تولید داروسازان اضافه شد و اشاره کردم که بخشی از آن را در سلامت بنیان ۲ رونمایی کردیم.

محمدی با اشاره به اینکه تولیدات دانش بنیان دیگری هم در حوزه سلامت داریم که به زودی در رویدادهای آتی از آن ها رونمایی خواهد شد افزود: به هرحال همه تلاش ما بر این است کمبودها رفع شود. بانک مرکزی نیز کمک کرد و علی رغم مشکلاتی که اول سال داشتیم امسال از اواخر تابستان به این طرف، تخصیص های خوبی در حوزه ارز داشتیم. حدود ۳۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات ریالی از سوی بانک های عامل به شرکت های دارویی پرداخت شده است.

برخی اوقات یک دارو یا یک وسیله پزشکی و حتی شیرخشک در یک جای کشور دچار کمبود و در یک جای دیگر اضافه است

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: در حال حاضر به دنبال این هستیم که مجوز پرداخت تسهیلاتی از سوی بانک مرکزی برای حوزه های تجهیزات پزشکی و شیرخشک نیز دریافت کنیم. همه تلاشمان این است که مردم کمترین دغدغه را برای تامین نیازهایشان در حوزه دارویی داشته باشند.

وی ادامه داد: با همه این تلاش ها می توان گفت که خوشبختانه کمبودهای دارویی نسبت به سال گذشته بسیار کاهش یافته است. از طرفی برای شناسایی کمبودها نیز ابزارهایی در نظر گرفته ایم که به رفع کمبودها کمک کرده و از طریق سامانه های هوشمندی که داریم اطلاعات مربوط به کمبودها را رصد می کنیم.

محمدی تاکید کرد: برخی اوقات یک دارو یا یک وسیله پزشکی و حتی شیرخشک در یک جای کشور دچار کمبود و در یک جای دیگر اضافه است. بنابراین این سامانه ها کمک می کند که این جابه جایی را انجام دهیم. همچنین برخی از کمبودهای ما مرتبط با دوز دارویی است و برای مثال دارویی با دوز ۵۰۰ میلی گرمی دچار کمبود شده اما دوز ۲۵۰ میلی گرمی آن در داروخانه ها موجود است که می توان جایگزین کرد.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: بنابراین کمبودها خیلی کم شده و شرایط بهبود یافته است. البته رضایت بخش این است که هیچ کمبودی برای مردم در حوزه کالاهای سلامت نباشد و این مهم انشالله با همکاری مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان و تولیدکنندگان که هر روز بر تعدادشان افزوده می شود برطرف خواهد شد.

کد خبر: ۲۶۸٬۴۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha