۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۲
عوامل موثر بر افزایش و کاهش قیمت ورق در بازارهای ایران

عوامل موثر بر افزایش و کاهش قیمت ورق در بازارهای ایران

در میان تمامی مقاطع فولای نمی‌توان اهمیت ورق فولادی در صنایع مختلف را نادیده گرفت.

به گزارش بازار، در میان تمامی مقاطع فولای نمی‌توان اهمیت ورق فولادی در صنایع مختلف را نادیده گرفت؛ به همین دلیل قیمت ورق برای بسیاری از فعالان این حوزه اهمیت زیادی دارد؛ از قیمت ورق آجدار گرفته تا قیمت ورق رنگی و سایر ورق های آهنی که در بازارهای ایران موجود هستند. بسیاری از صنایع مانند: صنایع خودرو، ساخت لوازم خانگی و... برای تولید محصولات خود به ورق آهنی نیاز دارند. در اصل برآورد هزینه یکی از برنامه‌ریزی های مهم و دقیق برای پروژه‌های ساختمانی است و ازاین‌رو مهم است که از هر ورقی که قرار است استفاده داشته باشید، به فکر استعلام قیمت باشید. ما در این متن قرار است تمامی عوامل موثر بر کاهش یا افزایش قیمت ورق را بررسی کنیم. با ما همراه باشید تا بدانیم که چه عواملی در این قیمت‌گذاری دخیل هستند.

عوامل اصلی موثر بر قیمت ورق

صنعت فولاد بخش مهمی از اقتصاد جهانی است. هزاران شغل و کسب‌وکار برای سرپا ماندن به صنعت فولاد وابسته هستند، بنابراین وقتی تغییرات قیمتی در این حوزه رخ می‌دهند، می‌توانند تاثیر زیادی برای بسیاری از صنایع داشته باشند. ورق فولادی هم از این قضیه مستثنی نیست! بسیاری از صنایع مانند: صنعت خودرو برای تولید خودرو به انواع ورق فولادی نیاز دارند.

هزینه‌های مواد اولیه بخش بزرگی از کل هزینه تولید فولاد را تشکیل می‌دهد. فولاد از مواد مختلفی از جمله سنگ آهن، زغال سنگ و سنگ آهک ساخته می‌شود. قیمت این مواد اولیه می‌تواند بر اساس عرضه و تقاضا در نوسان باشد و این می‌تواند بر تقاضای فولاد یا حتی ورق فولادی تاثیر بگذارد. به‌عنوان‌مثال: تخمین زده می‌شود که صنعت فولاد جهانی حدود 2 میلیارد تن سنگ آهن در تولید فولاد خام استفاده می‌کند. بنابراین تغییرات در قیمت سنگ آهن می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر تولید مصحولات فولادی داشته باشد.

در کنار هزینه‌های مواد اولیه، عواملی مانند: نوع ورق تولید شده و اندازه و مقیاس عملیات نیز اهمیت دارند.اگر پروژه‌ای در مشهد دارید و به دنبال خرید مقاطع فولادی اصفهان با بهترین کیفیت هستید، پس اطلاع از قیمت روز آهن 14 اصفهان در مشهد برای شما اهمیت زیادی دارد.

به دلیل نوسانات بازار هیچ زمانی نمی‌توان یک قیمت ثابت برای تمامی محصولات فولادی از جمله ورق آهنی در نظر گرفت. کارخانه‌های مختلفی در ایران در زمینه تولید این محصول فعالیت دارند که یکی از آن‌ها، کارخانه فولاد بهمن است. ورق رنگی این کارخانه کیفیت بسیار مرغوبی دارد و به همین دلیل قیمت ورق رنگی فولاد بهمن برای خریداران مهم است.

ورق‌های فولادی انواع مختلفی دارند و همین موضوع باعث شده که هرکدام از انواع این محصول یک قیمت جداگانه داشته باشند. به‌عنوان مثال: قیمت ورق برشی به دلیل اینکه مطابق با خواسته و نیازهای مشتری در ابعاد درخواستی برش داده می‌شود، بیشتر است. یا حتی ورق سیاه هم یکی از ورق‌های پرکاربرد که در بازار فولاد است که تقاضا برای این محصول همیشه زیاد است. قیمت ورق سیاه به دلیل تقاضای بالایی که دارد، در بازار فولاد نسبت به سایر انواع ورق‌های دیگر بیشتر است.

قیمت ورق به طور مستقیم به محرک‌های عرضه و تقاضا مربوط می‌شود. تولیدکنندگان، بازرگانان و حتی و مصرف‌کنندگان نهایی صنعتی معمولا ورق فولادی را با قیمتی مبادله می‌کنند که منعکس‌کننده عرضه و تقاضا باشد. اما همان‌طور که در بالا هم گفته شد، قیمت‌گذاری این محصول کار ساده‌ای نیست و عوامل زیادی بر قیمت ورق تاثیر می‌گذارند که باید در نظر گرفته شوند.

تقاضا برای خرید ورق‌ آهنی زیاد است و بیشتر از هر فلز غیرآهنی دیگری تولید می‌شود. این موضوع کاملا منطقی است، زیرا این محصول، یک ماده اولیه برای قطعات خودرو، ساخت بسیاری از لوازم خانگی، هواپیما، سازه‌ها و بسیاری موارد دیگر است.

https://labafsteel.com/wp-content/uploads/2022/10/dilinmis-sac-1200x800-1-1-1.jpg

شرایط اقتصادی، موقعیت‌های سیاسی و اجتماعی با تأثیر مستقیم بر عرضه و تقاضا، نقش عمده‌ای در تعیین قیمت این محصول فولادی دارند. در ادامه در مورد این موارد تاثیرگذار بر قیمت ورق بیشتر صحبت خواهیم کرد.

میزان صادرات و واردات ورق آهن

 بسیاری از کارخانه‌های تولیدکننده ورق، این محصول را به کشورهای خارجی صادر می‌کنند. وقتی که تورم بالا باشد و هزینه‌های نیروی انسانی افزایش پیدا کند، قیمت محصولات فولادی مانند ورق هم افزایش پیدا خواهد کرد. به دلیل تقاضای بالا برای محصولاتی مانند ورق فولادی، این محصول به بسیاری از کشورهای دیگر صادر خواهد شد؛ پس صادرات ورق در یک بازه زمانی هم می‌توانند باعث افزایشی شدن روند قیمت این محصول شود.

رنگی یا بدون رنگ بودن ورق

ورق رنگی معمولا نسبت به سایر انواع ورق قیمت بالاتری در بازار دارد و این موضوع به دلیل فرآیند رنگ آمیزی است که روی این محصول انجام می‌شود. ورق‌های رنگی وزن بالایی دارند و همین موضوع باعث افزایش قیمت این محصولات خواهد شد. به همین دلیل اگر یک نوع روق از نوع رنگی نباشد، سایر نسبت به این محصول قیمت پایین‌تری داشته باشد. از ورق رنگی معمولا برای ساخت کانتینر یا حتی ساخت برخی از لوازم خانگی استفاده می‌شود.

تاثیر ضخامت ورق بر قیمت آن

ابعاد و ضخامت ورق‌هایی که سفارش می‌دهید در این قیمت‌گذاری تاثیر فوق‌العاده‌ای دارند. شما باید با توجه به کاربرد مورد نظر، یک ورق با ابعاد و ضخامت مناسب سفارش دهید. ورق‌هایی که ضخامت بالایی داشته باشند، معمولا از قیمت بیشتری هم برخوردار هستند.

تغییرات قیمت ورق آهن به دلیل تحریم و مسائل سیاسی روز

همان طور که گفتیم قیمت دلار در ایران به دلیل تحریم بودن کشور ما، دائم در حال تغییر است. این تغییرات به طور خودکار روی قیمت آهن آلات از جمله ورق فولادی تاثیر دارد. تحریم‌ها و مسائل سیاسی دولت روی قیمت این محصولات تاثیر دارد و باعث نوسانات شدید در قیمت آن‌ها می‌شود.

قیمت ورق و نوسانات قیمت ارز و دلار

شاید بتوان نوسانات قیمت ارز را یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر کاهش یا افزایش قیمت ورق در بازار فولاد دانست. وقتی که شاهد افزایش نرخ دلار در بازار باشیم، بسیاری از تولیدکنندگان مایل هستند کالاهای خود را صادر کنند و سود بیشتری به دست آورند. افزایش صادارت با نرخ تولید ثابت، باعث افزایش قیمت ورق در بازار خواهد شد.

https://financialtribune.com/sites/default/files/06-ma-currency-ed.jpg

قیمت ورق آهن تحت تاثیر روند صنایع مختلف

همانطور که در بالا ذکر شد، ورق فولادی در طیف وسیعی از صنایع و کاربردها قرار می‌گیرد. این شامل صنایع خودروسازی، هوافضا، ساخت و ساز، بسته بندی و ماشین آلات می‌شود. پیشرفت‌های تکنولوژیکی در هر یک از این صنایع می‌تواند بر قیمت ورق تاثیر بگذارد.

تقاضای جهانی ورق و آهن آلات

یکی دیگر از عوامل اصلی که بر این قیمت‌گذاری تاثیر دارد، تقاضاهای جهانی است. رویدادها در هر کشوری می‌تواند بر قیمت تاثیر بگذارد. این امر به ویژه زمانی مرتبط است که یک کشور سهم بزرگی از تولید یا مصرف را به خود اختصاص دهد، که نشان می‌دهد آن کشور یا رویدادهای آن کشور می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر قیمت کالا داشته باشد.

اقتصاد جهانی و نوسان قیمت ورق های آهنی

سنگ آهن، مس، ورق آلومینیوم و نیکل به عنوان شریان حیاتی برای تولید صنعتی و ساخت و ساز جهانی عمل می‌کنند. تغییرات در عرضه و تقاضا به عنوان یک بادگیر عمل می‌کند و نشان دهنده تغییر در اقتصاد جهانی است. تعدادی از تغییرات می‌تواند عرضه و تقاضا را مختل کند؛ مانند: کاهش قیمت دلار آمریکا، رکود اقتصادی، رشد سریع اقتصاد چین و محدودیت‌های تجاری.

https://i.pinimg.com/originals/0a/fa/1f/0afa1f0cc285ccc2cc6e956105753418.jpg

کیفیت ورق و استانداردهای تولیدکننده آن

همه تولیدکنندگان ورق فولادی، این محصول را با یک استاندارد خاص تولید نمی‌کنند و همین موضوع باعث شده که شاهد ورق‌های مختلفی دز بازرار فولاد با استانداردهای متفاوت باشیم. تکنولوژی‌های پیشرفته در هر کارخانه، وجود دستگاه‌های مجهز و به روز، استفاده از استانداردهای بین‌المللی برای تولید این محصول و بسیاری از موارد دیگر در قیمت نهایی ورق فولادی تاثیر دارند. بسیاری از عوامل دیگر هم باعث کاهش یا افزایش قیمت ورق یک تولیدکننده نسبت به تولیدکننده دیگر خواهند شد؛ مانند: نگهداری از دستگاه‌های موجود در کارخانه، نیاز به نیروی انسانی آموزش دیده و...

وضعیت بورس

وضعیت بورس از جمله عواملی است که به صورت لحظه‌ای بر قیمت ورق فولادی تاثیر دارد. سهام بسیاری از کارخانه‌های تولیدی این محصول در بازار بورس عرضه می‌شود.

هزینه‌های حمل و نقل آهن آلات

قیمت سوخت یکی از عوامل اصلی تعیین کننده هزینه‌های حمل‌ونقل است که بر قیمت نهایی ورق تاثیر دارد. افزایش قیمت بنزین و گازوئیل می‌تواند به سرعت در روند افزایش قیمت این محصول تاثیر داشته باشد و ار طرفی هم باعث کاهش عرضه ورق شود.

https://futuretech.media/wp-content/uploads/2020/03/Indian-Logistics.jpg

عوامل فرعی موثر بر قیمت ورق

به غیر از این عوامل اصلی گفته شده که بیشترین تاثیر را در افزایشی یا کاهشی شدن روند قیمت ورق دارند، بسیاری از عوامل دیگر هم در قیمت‌گذاری این محصول دخیل هستند.

مواد اولیه برای پردازش ورق فلزی

با توجه به نوسانات و افزایش قیمت دلار در کشور، بسیاری از انباردارن شمش‌های فولادی را خریداری و در انبار نگهداری می‌کنند تا بعدها با افزایش قیمت بفرشوند. مواد مختلف پردازش مستقیما بر سطح قیمت ورق فلز تأثیر می‌گذارد. بسیاری از پردازش‌های فلزی از مواد مصنوعی استفاده می‌کنند. قیمت این مواد نسبتا گران است و همین موضوع باعث افزایش قیمت ورق هم خواهد شد. به منظور بهبود دقت ورق فلز در هنگام پردازش ورق فلز، از فناوری پیشرفته‌تر مهر زنی CNC، برش لیزر و غیره ... استفاده می‌شود. تحت این فناوری‌ها، دقت ورق فلز بیشتر خواهد شد، اما قیمت آن نیز بسیار افزایش خواهد یافت.

تغییرات قیمت ورق در برخی از کشورها

به این دلیل که حجم زیادی از ورق فولادی تولید شده در کشور ما به کشورهای دیگر صادر می‌شود، تغییرات قیمت ورق در برخی از کشورها در روند قیمت‌گذاری این محصول تاثیر دارد.  

نکات مهم قبل از خرید ورق فولادی

قبل از خرید ورق باید نکات مهمی را در این زمینه بدانید تا بتوانید خرید خوبی داشته باشید. برای آن دسته از افرادی که تجربه زیادی در حوزه مقاطع فولادی ندارند، عدم شناخت انواع ورق و نکات مربوطه در این زمینه می‌تواند باعث شکست پروژه و حتی صرف هزینه‌های زیادی شود. قبل از خرید این محصول باید به موارد زیر دقت داشته باشید:

  • کاربرد ورق مورد نظر
  • ضخامت ورق
  • کیفیت ورق
  • خرید از فروشگاه‌ها و مراکز معتبر

کاربرد ورق یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید مدنظر داشته باشید. اینکه قرار است از این محصول برای چه مکان‌هایی استفاده کنید. مثلا: کاربرد ورق رنگی با کاربرد ورق سیاه تفاوت چندانی دارد و شما باید حتما قبل از خرید از این مسئله آگاه باشید. ورق گالوانیزه بیشتر در مکان‌هایی استفاده می‌شود که نیاز به مقاومت بالایی داشته باشند و بیشتر در معرض خوردگی یا زنگ‌زدگی باشند؛ بنابراین با توجه به محیط و کاربرد باید حتما بهترین نوع ورق را انتخاب کنید.

ضخامت ورق یکی دیگر از نکات مهمی است که باید مدنظر قرار دهید. به یاد داشته باشید که هرچقدر ورق ضخیم‌تر باشد، مقاومت بیشتری در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی دارد؛ پس در زمان خرید باید حتما به این مسئله دقت کنید. البته این ضخامت باید با توجه به کاربرد مورد نظر انتخاب شود؛ زیرا برخی از صنایع به ورق‌هایی با ضخامت کم نیاز دارند.

بعد از خرید باید کیفیت ورق فولادی را بررسی کنید. ورق خریداری شده باید عاری از نقص، سوراخ یا هرگونه ترک باشد، اگر این مشکلات را دارد باید ورق خریداری شده را عودت دهید. پس این موضوع که از مراکز معتبر و دارای نمادالکترونیکی، این محصول را خریداری کنید، اهمیت بالایی دارد. این کار می‌تواند به شما کمک کند تا از کیفیت ورق خریداری شده اطمینان داشته باشید. سعی کنید مراکز معتبری که سال‌ها در زمینه فروش مقاطع فولادی و فروش ورق فعالیت دارد را انتخاب و بعد از آن سفارش خود را ثبت کنید.

سخن پایانی

ورق‌های فولادی یکی از مواداولیه و اصلی برای بسیاری از صنایع هستند و به همین دلیل برآورد قیمت ورق برای بسیاری از افراد فعال در صنایع مختلف، اهمیت زیادی دارد. این محصولات در انواع مختلفی تولید می‌شوند و لازم است که حتما قبل از خرید این محصول، از ضخامت، ابعاد، سایز و حتی کیفیت ورق خریداری شده مطمئن باشید تا بتوانید بهترین خرید را تجربه کنید. همان‌طور که در این متن گفته شد، نرخ ارز، میزان عرضه و تقاضا، نوسانات قیمت جهانی فولاد و حتی کیفیت ساخت تولیدکننده از مهم‌ترین عوامل اصلی و تاثیرگذار در روند قیمت این محصول هستند.

به غیر از این موارد، قیمت مواد اولیه، قیمت اوراق و شمش فولادی، وضعیت بورس و... را می‌توان از عوامل فرعی در نظر گرفت که در قیمت روز ورق فولادی تاثیر دارند. قبل از خرید این محصول باید همه این عوامل را مدنظر داشته باشید و سپس سفارش خود راثبت کنید.

کد خبر: ۲۶۸٬۴۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha