۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶
سرمایه گذاری۵ میلیاردی صندوق توسعه ملی در پتروشیمی| افزایش تعداد طرح ها به ۲۰ عدد تا پایان سال
مدیر سرمایه گذاری صندوق توسعه ملی در گفتگو با بازار:

سرمایه گذاری۵ میلیاردی صندوق توسعه ملی در پتروشیمی| افزایش تعداد طرح ها به ۲۰ عدد تا پایان سال

شکرالهی مدیر ارزیابی و سرمایه گذاری داخلی صندوق توسعه ملی، منابع در نظر گرفته شده برای طرح های پتروشیمی را تا پایان سال ۵ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: به دنبال ایجاد حاشیه امن برای این طرح ها هستیم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: بعد از ورود صندوق توسعه ملی به طرح های نفتی حالا این نهاد قصد ورود به طرح های پتروشیمی را دارد. بر اساس آنچه مجید شکرالهی مدیر ارزیابی و سرمایه گذاری داخلی صندوق توسعه ملی به بازار گفته این صندوق تا پایان سال چیزی حدود ۵ میلیارد دلار در این حوزه سرمایه گذاری خواهد کرد.

البته او تاکید می کند که صندوق به دنبال سرمایه گذاری غیر مداخله ای است. بدین صورت است که در قالب این طرح ما قرار نیست مثل بانک ها، صندوق های بازنشستگی و شستا، بنگاه داری کنیم و هزاران نفر نیرو به خدمت بگیریم بلکه با همین ساختمان و امکانات و کارکنان فعلی؛ کار را پیش می بریم و سرمایه گذاری را از طریق بخش خصوصی انجام می دهیم تا مطمئن باشیم پولمان برمی گردد.

او همچنین تعداد طرح های پتروشیمی که صندوق در حال حاضر در آنها ورود و سرمایه گذاری کرده را ۹ مورد اعلام کرد و افزود: تعداد این طرح ها تا پایان سال به ۲۰ طرح می رسد.

متن کامل گفتگوی بازار با مجید شکرالهی مدیر ارزیابی و سرمایه گذاری داخلی صندوق توسعه ملی را در ادامه می خوانید:

سرمایه گذاری ما در صنعت پتروشیمی به صورت زنجیره ای خواهد بود. در واقع با این کار می خواهیم شرایطی را ایجاد می کنیم که طرح های پتروشیمی دغدغه تامین خوراک، انرژی و آب را نداشته باشند و به نوعی حاشیه امن برای آنها ایجاد کرده ایم. در واقع از نقش منفعلانه خود که محدود به پرداخت تسهیلات مالی از طریق عاملیت بانک می شد، خارج شده و مدل سرمایه گذاری بدون مداخله خود را فعال کرده ایم

صندوق توسعه ملی چه برنامه ریزی برای مشارکت و حضور در طرح های پتروشیمی دارد؟

سرمایه گذاری صندوق توسعه ملی در صنعت پتروشیمی به صورت زنجیره ای خواهد بود. در واقع با این کار می خواهیم شرایطی را ایجاد می کنیم که طرح های پتروشیمی دغدغه تامین خوراک، انرژی و آب را نداشته باشند و به نوعی حاشیه امن برای آنها ایجاد کرده ایم. در واقع از نقش منفعلانه خود که محدود به پرداخت تسهیلات مالی از طریق عاملیت بانک می شد، خارج شده و مدل سرمایه گذاری بدون مداخله خود را فعال کرده ایم.

*منظورتان از سرمایه گذاری بدون مداخله چیست؟

سرمایه گذاری غیرمداخله ای صندوق توسعه ملی تحت عنوان (I-Hope) است. در قالب این طرح ما قرار نیست مثل بانک ها، صندوق های بازنشستگی و شستا، بنگاه داری کنیم و هزاران نفر نیرو به خدمت بگیریم بلکه با همین ساختمان و امکانات و کارکنان فعلی؛ کار را پیش می بریم و سرمایه گذاری را از طریق بخش خصوصی انجام می دهیم تا مطمئن باشیم پولمان برمی گردد.

در حال حاضر تعداد طرح هایی که صندوق توسعه ملی در آنها ورود کرده ۹ طرح است. البته برنامه ریزی کردیم تعداد این طرح ها تا پایان سال به ۲۰ طرح افزایش دهیم

*صندوق توسعه ملی هم اکنون در کدام طرح های پتروشیمی ورود کرده و آیا برنامه ای برای مشارکت بیشتر دارد؟

در طرح های متعددی از حوزه های بالادست گرفته تا حوزه های میان دست و پایین دست صندوق توسعه می ورود کرده است. در حال حاضر تعداد طرح هایی که صندوق توسعه ملی در آنها ورود کرده ۹ طرح است. البته برنامه ریزی کردیم تعداد این طرح ها تا پایان سال به ۲۰ طرح افزایش دهیم.

*هر چند که شما تاکید دارید که مشارکت صندوق در طرح های پتروشیمی به صورت غیر مداخله ای است. اما منابع در نظر گرفته شده برای مشارکت در طرح های پتروشیمی چقدر است؟

بر اساس هدف گذاری صورت گرفته شده تا پایان امسال ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری در پتروشیمی خواهیم داشت.

کد خبر: ۲۶۸٬۳۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      0 0
      ???