۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۱
ظرف یک دهه نرخ سرمایه گذاری در کشور نصف شده است| رکود بازار لوازم خانگی و مشکل تامین منابع از بانکها
برگزاری سومین همایش تجلیل از پیشکسوتان لوازم خانگی

ظرف یک دهه نرخ سرمایه گذاری در کشور نصف شده است| رکود بازار لوازم خانگی و مشکل تامین منابع از بانکها

در همایش تجلیل از چهره های ماندگار صنایع لوازم خانگی نجفی عرب رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: وقتی نرخ سرمایه گذاری از ۱۳۹۰تا ۱۴٠۱ نصف شده چگونه می خواهیم به رشد ۷درصدی تعیین شده در بودجه ۱۴٠۳ برسیم!؟

بازار؛ گروه صنعت: سومین همایش تجلیل از چهره های ماندگار و پیشکسوتان صنایع لوازم خانگی در محل هتل پارسیان استقلال در حال برگزاری است.

تولید ناحالص ملی در حال کاهش است
به گزارش بازار در این مراسم علیرضا دانیالی رییس هیات مدیره انجمن اظهار داشت: متاسفانه تولید ناخالص ملی در حال کاهش است. به طوری که طبق آمارها از ۶۴۴میلیارد دلار در ۲۰۱۲، تولید ناخالص ملی به ۳۶۶میلیارد دلار در ۲۰۲۲ رسیده است.
دانیالی افزود: صنعت لوازم خانگی از ۸میلیون دستگاه در سال ۱۳۹۷ به تولید ۱۷ میلیون دستگاه در سال ۱۴۰۲ رسیده است که غالبا به همت و تلاش کلیه بزرگان این صنعت در کلیه بخش ها رقم خورده است.
وی همچنین با بیان اینکه برای سومین سال متوالی مراسم تجلیل از چهره های ماندگار و پیشکسوتان صنعت لوازم خانگی توسط انجمن صنایع لوازم خانگی برگزار می شود، گفت: در حالی که قدرت خرید مردم در دهه ۹۰ حدود ۳۴ درصد کاهش یافته است صنعتگران این بخش با مشکلاتی همچون رکود در بازار، مشکل تامین منابع از بانک ها، تامین ارز از سیستم بانک ها درگیر هستند.

کاهش چشمگیر صادرات صنایع کشور
در ادامه محمود نجفی عرب، رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به پیمان سپاری ارزی گفت: صادرات حدود ۴ میلیارد دلار نسبت به سال قبل کاهش یافته است که این اتفاق زیبنده مجموعه صنعتی کشور نیست. در حالی که بزرگترین مشکل صادرات در کشور پیمان سپاری ارزی است که اگر در این رابطه کاری نشود مطمئنا صادرات همچنان نزولی خواهد بود.
نجفی عرب افزود: مساله بعدی بحث تامین مالی است. تمام صنایع کشور در حوزه تامین منابع جاری دچار مشکل هستند.

کاهش ۵۰درصدی نرخ سرمایه گذاری در کشور طی یک دهه
وی افزود: نرخ سرمایه گذاری در کشور در سال ۱۳۹۰ تا ۱۴٠۱ تقریبا نصف شده است. از آن طرف استهلاک به شدت افزایش یافته است پس چگونه می خواهیم به رشد ۷درصدی که در بودجه ۱۴۰۳ تعیین شده برسیم!؟ قطعا اتفاق نخواهد افتاد.
نجفی عرب با اشاره به معضل قاچاق گفت: در جایی که ارز ترجیحی تخصیص می یابد قاچاق معکوس داریم. به طوری که به صورت خاص بنده در حوزه دارو شاهد هستم که قاچاق معکوس داریم. ضمن اینکه در صنعت لوازم خانگی و نساحی قاچاق لطمه های بسیاری وارد کرده است. اگر نمی توان جلوی قاچاق را گرفت حداقل باید هزینه قاچاقچیان را افزایش بدهیم.

تقدیر از ۹چهره ماندگار و پیشکسوت صنعت لوازم خانگی

در ادامه، مراسم اهدای تندیس به پیشکسوتان و چهره های ماندگار صنایع لوازم خانگی برگزار شد و از چهره های، ماندگاری همچون حسین باقری بنیانگذار شرکت دونار خزر، غلامرضا دامن افشان بنیانگذار شرکت پرتو سرد توان، صمد رحیم تبریزی بنیانگذار شرکت سینجر گاز، سید محمد رضوانی بنیانگذار نیکسان صنعت ساوه، منصور صادقی بنیانگذار شرکت کاج نچسب، جلال علاقه مند بنیانگذار شرکت پارس، استیل، مهدی کاملان بنیانگذار شرکت توس چینی، مرحوم جعفر ختایی بنیاگذار شرکت صنایع استیل ایران و مرحوم عبداله مهدیان بنیانگذار شرکت انرژی، کشور تقدیر به عمل آمد.

گفتنی است در پایان نیز از کتاب «اطلس جامع لوازم خانگی» دومین اثر بنیاد علمی توسعه محسن خلیلی رونمایی شد.

کد خبر: ۲۶۸٬۱۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha