۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۰
صادرات ۹ میلون تن فولاد و آهن ایران؛ نوسان میزان صادراتی محسوس نیست
بازار گزارش می دهد؛

صادرات ۹ میلون تن فولاد و آهن ایران؛ نوسان میزان صادراتی محسوس نیست

در حالی ارزش صادرات جهانی آهن و فولاد از ۵۰۴ میلیارد دلار گذشته که ایران نیز در ۹ماهه سال جاری صادرات ۹ میلیون تنی رقم زده و به گفته رئیس انجمن فولاد ایران میزان صادرات تقریبا مشابه سال قبل بوده است.

بازار؛ گروه صنعت: طبق جدیدترین آماری که انجمن تولید کنندگان فولاد ایران منتشر کرده است، صادرات محصولات میانی زنجیره در نه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷.۶ درصد افزایش یافته است. در واقع بر اساس این داده های آماری مجموع صادرات فولاد ایران (فولاد میانی و محصولات فولادی) در نه ماهه سال جاری، ۸ میلیون و ۹۸ هزار تن بوده که با احتساب صادرات یک میلیون و ۲۱۴ هزار تن آهن اسفنجی، صادرات آهن و فولاد ایران به بیش از ۹ میلیون تن رسیده است.

افزایش ۴ درصدی صادرات محصولات فولادی کشور

این در حالی است که در بخش محصولات فولادی نیز، داده های آماری حاکی از این است که کل صادرات محصولات فولادی کشور در نه ماهه سال ۱۴۰۲، ۲ میلیون ۴۷۷ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش ۴ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین واردات کل محصولات در ۷ ماهه نخست سال ۷۹۷ هزار تن بوده است که افزایش ۶۴.۳ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد.

بر اساس این گزارش، از میان محصولات فولادی، سهم صادرات مقاطع طویل فولادی، ۲ میلیون و ۴۷۷ هزار تن بوده و صادرات این مقاطع در ۹ ماهه سال جاری، ۰.۸ درصد افزایش یافته است. صادرات میلگرد هم در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳ درصد کاهش یافته است و به ۱ میلیون و ۸۳۹ هزار تن رسیده است.

رشد ۸۳.۴ درصدی واردات کل مقاطع تخت فولادی

از سوی دیگر صادرات مقاطع تخت فولادی نیز با افزایش ۴.۴ درصدی به ۳۳۴ هزار تن رسیده که عمده آن ورق گرم بوده است هم چنین واردات مقاطع طویل فولادی در نه ماه ۱۴۰۲ به ۷۳ هزار تن رسید که کاهش ۳۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد.

نکت قابل تامل اینکه واردات کل مقاطع تخت فولادی در نه ماه ۱۴۰۲ به یک میلیون و ۱۶ هزار تن رسید که رشد ۸۳.۴ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد.

سبحانی رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران: آمار صادراتی امسال تقریبا در حد میزان صادراتی سال قبل است و خیلی تغییرات چشمگیری نداشته است

همچنین طبق این آمارها، صادرات آهن اسفنجی در نه ماهه سال ۱۴۰۲، یک میلیون و ۲۱۴ هزار تن بوده که نسبت به مشابه سال قبل، افزایش ۹۲.۷ درصدی را نشان می دهد. در حالی که صادرات گندله نیز ۷ میلیون و ۲۴۴ هزار تن بوده است که رشد ۹۷ درصدی را نشان می دهد.

صادرات ۹ میلون تن فولاد و آهن ایران؛ نوسان میزان صادراتی محسوس نیست

بهرام سبحانی رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران در خصوص وضعیت صادرات امسال نسبت به سال قبل به خبرنگار بازار گفت: آمار صادراتی امسال تقریبا در حد میزان صادراتی سال قبل است و خیلی تغییرات چشمگیری نداشته است.

در شرایطی صادرات نه ماهه آهن و فولاد ایران به بیش از ۹ میلیون تن رسیده است که در بازار جهانی، نیز در سال ۲۰۲۲، ارزش صادرات جهانی آهن و فولاد از ۵۰۴ میلیارد دلار گذشت، این در شرایطی است که در سال ۲۰۲۱ آمادر صادراتی این بخش ۵۰۳ میلیارد دلار بوده است

سبحانی افزود: در واقع نوسان میزان صادراتی ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل چندان محسوس نیست.

بر اساس این گزارش در شرایطی صادرات نه ماهه آهن و فولاد ایران به بیش از ۹ میلیون تن رسیده است که در بازار جهانی، نیز در سال ۲۰۲۲، ارزش صادرات جهانی آهن و فولاد از ۵۰۴ میلیارد دلار گذشت. این در شرایطی است که در سال ۲۰۲۱ آمادر صادراتی این بخش ۵۰۳ میلیارد دلار بوده است.

چین، ژاپن و روسیه؛ پیشرو در صادرات جهانی فولاد

از سوی دیگر بر اساس آمارهای جهانی منتشر شده در بخش صادرات فولاد و آهن آلات در سال ۲۰۲۲، کشور چین در صدر صادرات قرار دارد آن هم در شرایطی که چین بزرگترین صنعت فولاد در جهان را دارد و حدود نیمی از فولاد خام تولید شده در جهان را تولید می کند.

از سوی دیگر بر اساس آمارهای جهانی منتشر شده در بخش صادرات فولاد و آهن آلات در سال ۲۰۲۲، کشور چین در صدر صادرات قرار دارد آن هم در شرایطی که چین بزرگترین صنعت فولاد در جهان را دارد و حدود نیمی از فولاد خام تولید شده در جهان را تولید می کند.

از طرف دیگر بعد از کشور چین که در حوزه صادرات فولاد وآهن در صدر قرار دارد، کشور ژاپن نیز در رتبه دوم قرار دارد به طوری که سالانه تا ۳۳.۸ میلیون تن صادرات در این بخش رقم می زند. همچنین روسیه سالانه صادراتی حدود ۳۳ میلیون تن رقم می زند و سومین صادر کننده فولاد محسوب می شود. این در شرایطی که کشورهایی همچون «کره جنوبی، آلمان، ترکیه، هند، ایتالیا، اوکراین، بلژیک، فرانسه، برزیل، ویتنام، تایوان، هلند، اندونزی، اسپانیا، مالزی و ایالات متحده» در رتبه های بعدی صادرات فولاد جهانی قرار دارند.

سایت آماری تحلیلی استاتیستا: علیرغم اینکه چین بزرگترین صادرکننده فولاد است، به دلیل تقاضای بالا یکی از کشورهای پیشرو واردکننده فولاد نیز محسوب می شود ضمن اینکه این کشور همچنین در مصرف قراضه فولاد نیز پیشرو بوده است

نکته قابل تامل در خصوص برترین صادر کنندگان فولاد جهان اینکه علیرغم اینکه چین بزرگترین صادرکننده فولاد است، به دلیل تقاضای بالا یکی از کشورهای پیشرو واردکننده فولاد نیز محسوب می شود. به طوری که طبق داده های آماری که سایت آماری تحلیلی statista منتشر کرده است، در سال ۲۰۲۱ استفاده ظاهری فولاد در چین برابر با تقریبا ۹۹۲ میلیون تن فولاد خام و حدود ۹۹۵ میلیون تن محصولات فولادی تمام شده بوده است. از سوی دیگر در سال نامبرده این کشور همچنین در مصرف قراضه فولاد پیشرو بود به طوری که در سال ۲۰۲۱ مصرف قراضه فولاد چین به بیش از ۲۲۶ میلیون تن رسید.

کد خبر: ۲۶۸٬۰۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha