۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۴
اقتصاد آرژانتین در محوطه بحران؛ تورم ۲۱۱ درصدی! | دولت آماده سرکوب معترضان می‌شود
بازار گزارش می‌دهد؛

اقتصاد آرژانتین در محوطه بحران؛ تورم ۲۱۱ درصدی! | دولت آماده سرکوب معترضان می‌شود

به باور کارشناسان، موج اول تظاهرات و اعتصابات کارگری علیه اصلاحات خاویر مایلی به زودی آغاز و احتمالا راهپیمایی بزرگی در بوینس آیرس علیه کاهش شدید هزینه‌های دولت برگزار می‌شود.

بازار؛ گروه بین‌الملل: تورم سالانه آرژانتین در سال گذشته میلادی ۲۱۱ درصد شده است که بالاترین رقم در بیش از ۳ دهه گذشته به شمار می‌رود؛ این را جدیدترین آمار اداره ملی آمار آرژانتین نشان می‌دهد. این آمار نشان می‌دهد، اقدامات دولت جدید این کشور برای مقابله با تورم از جمله کاهش ۵۰ درصدی ارزش پول این کشور و افزایش ۱۳۳ درصدی نرخ بهره بانکی شوک شدیدی به اقتصاد این کشور وارد کرده و حتی رئیس‌جمهور آرژانتین، خاویر مایلی توافق‌ها برای تثبیت قیمت‌ها را ملغی کرده است.

نرخ تورم سالانه آرژانتین نسبت به تورم ۹۵ درصدی سال ۲۰۲۲ بیش از ۲ برابر و نرخ تورم ماهانه در ماه دسامبر ۲۵.۵ درصد شده که از تورم ۱۲.۸ درصدی ماه نوامبر بسیار بیشتر است. افزایش قیمت‌ها سبب شده تا این کشور برای نخستین بار در چند دهه گذشته بالاتر از ونزوئلا و در میان کشورهایی که با تورم فزاینده دست‌و پنجه نرم می‌کنند، قرار بگیرد. کارشناس اقتصادی، فرناردو مارول می‌گوید، قدرت خرید آرژانتینی‌ها در ماه دسامبر(ماه پایانی سال ۲۰۲۳) حدود ۱۰ درصد کاهش یافته زیرا رشد دستمزدها از افزایش قیمت‌ها کمتر بوده است. نظرسنجی فدراسیون کسب‌وکارهای متوسط آرژانتین هم نشان می‌دهد، فروش خرده‌فرشان این کشور در ماه دسامبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳.۷ درصد کاهش یافته است.

مایلی چه می‌گوید؟

در ۱۹ نوامبر، رای دهندگان آرژانتینی انتخاب رادیکال خود را کردند و خاویر مایلی را به عنوان رئیس جمهور بعدی خود برگزیدند. مایلی که خود را «آنارکو-سرمایه‌داری» توصیف می‌کند، سرجیو ماسا، وزیر چپ میانه‌روی اقتصاد را شکست داد و این نشان‌دهنده جدایی از آلبرتو فرناندز، رئیس جمهور فعلی پرونیست بود. مایلی، بازیکن حرفه‌ای سابق فوتبال و استاد اقتصاد، در دهه ۲۰۱۰ به عنوان مهمان و کارشناس برنامه‌های مختلف سیاسی آرژانتین به شهرت رسید. در آنجا، شخصیت مهیج و تمایل او به فریاد زدن فساد نخبگان سیاسی آرژانتین به سرعت او را به سمت محبوبیت سوق داد. گستاخی و لفاظی‌های ضد نظام او برای درک اینکه چرا رای دهندگان پوپولیست راست افراطی را انتخاب کردند، کلیدی است.

سیاست مایلی از شر پزو آرژانتین خلاص و دلار آمریکا جایگزین ارز رسمی می شود. بانک مرکزی این کشور اساسا لغو خواهد شد و کنترل سیاست پولی آرژانتین به آمریکا سپرده خواهد شد. این امر نگرانی‌های قابل توجهی را در مورد سناریوهای احتمالی برای نیازهای متفاوت اقتصاد آرژانتین و ایالات متحده، ایجاد می‌کند

در زمان رئیس جمهور سابق فرناندز، اقتصاد آرژانتین دچار مشکل شد و تورم به ۱۴۳ درصد رسید اما همانطور که انتظار می رفت اکنون به بیش از ۲۰۰ درصد رسید، سطحی که از اوایل دهه ۱۹۹۰ در کشور مشاهده نشده است. مایلی برای مسئله تورم آرژانتین راه‌حل‌های رادیکالی دارد: کاهش تصدی‌گر دولت. استفاده مایلی از اره برقی به‌عنوان نماد مبارزات انتخاباتی‌اش نشان‌دهنده وعده او برای کاهش اندازه دولت بود. این پیشنهاد مایلی شامل انحلال بیش از ۱۲ وزارتخانه و کاهش قابل توجه هزینه‌های رفاهی می‌شود. در حالی که کاهش هزینه‌های دولت می‌تواند به کاهش تورم کمک کند، اما آن نیاز به کاهش هزینه‌های آرژانتین برای بازنشستگی و یارانه‌های آب و برق دارد که این امر می‌تواند در کوتاه مدت به طور قابل توجهی به فقرا آسیب برساند.

دوم، او برنامه‌هایی برای «دلار کردن» اقتصاد آرژانتین دارد. سیاست مایلی از شر پزو آرژانتین خلاص و دلار آمریکا جایگزین ارز رسمی می شود. بانک مرکزی این کشور اساسا لغو خواهد شد و کنترل سیاست پولی آرژانتین به آمریکا سپرده خواهد شد. این امر نگرانی‌های قابل توجهی را در مورد سناریوهای احتمالی برای نیازهای متفاوت اقتصاد آرژانتین و ایالات متحده، ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، تورم در ایالات متحده افزایش یافته (در سال ۲۰۲۲ به ۸ درصد رسید)، اما بسیار کمتر از ۲۰۰ درصد آرژانتین است. همانطور که انتظار می‌رود، نرخ‌های بهره بانک مرکزی آرژانتین احتمالا در واکنش به تورم بالا اتخاذ کند که با نرخ‌های تعیین شده توسط فدرال رزرو ایالات متحده مطابقت ندارد. در مجموع، واگذاری حاکمیت پولی به کشوری با اقتصاد کاملاً متفاوت احتمالاً فاجعه اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

در مجموع، ایده جنجالی مایلی شامل حذف پزو، پول ملی آرژانتین، و استفاده از دلار آمریکا به جای آن است. البته، شکل ملایم‌تری از این سیاست در اوایل دهه ۱۹۹۰ و پس از یک دوره رکود و تورم شدید تجربه شد، و در این راستا دولت بوئنوس آیرس پزو را بطور رسمی یک به یک با دلار آمریکا مرتبط کرد. این استراتژی، در سال ۲۰۰۲ پس از یک رکود عمیق و اعتراضات خیابانی خشونت‌آمیز علیه محدودیت‌های برداشت بانکی، غیرقابل دفاع بود و در نهایت کنار گذاشته شد. اکنون رئیس‌جمهور منتخب آرژانتین می‌گوید که فراتر از آن نیز خواهد رفت. بر اساس پیشنهاد او، بانک مرکزی کشور منحل و اقتصاد به طور کامل «دلارسازی» می‌شود. یعنی سیاست پولی آرژانتین به جای بوئنوس آیرس در واشنگتن تنظیم می‌شود. در گذشته کشورهای دیگر مانند پاناما و اکوادور نیز این مسیر را طی کرده‌اند، اما به بزرگی آرژانتین به عنوان عضو گروه ۲۰ نبوده‌اند.

مایلی با وجود پیروزی مسلط خود بر ماسا، احتمالاً شانس اجرای افراطی‌ترین سیاست‌های خود را نخواهد داشت. ائتلاف او، «پیشروی آزادی » تنها دو سال پیش تشکیل شد و هیچ یک از گروه های قدرتمند آرژانتین از آن حمایت نمی‌کنند و کرسی‌های بسیار کمی در نهادهای آرژانتین در اختیار دارد. برای آرژانتینی‌ها، مایلی نشان‌دهنده «چیزی جدید» است که نشان‌دهنده انحراف از رهبران پرونیست‌هایی است که از لحاظ تاریخی بر انتخابات آرژانتین تسلط داشته‌اند. در حالی که تورم فعلی آرژانتین کاملاً ناپایدار است، سیاست اقتصادی رادیکال مایلی احتمالاً به بی‌ثباتی بیشتر در آینده نزدیک آرژانتین کمک خواهد.

برنامه مایلی برای سرکوب معترضان

اخیرا، دولت خاویر مایلی طرحی را برای سرکوب اعتراضات در آرژانتین اعلام کرده است. در حالی که پاتریشیا بولریچ، وزیر امنیت این کشور از طرح جدیدی علیه تظاهرات خیابانی رونمایی کرد، زیرا تنش‌ها بر سر شرایط اقتصادی اعلام شده در این هفته افزایش یافته است. او گفت: « ما به کشور نظم می‌دهیم تا مردم بتوانند در آرامش زندگی کنند. خیابان‌ها شلوغ نخواهند شد. اگر خیابان‌ها را تصرف کنند، عواقبی در پی خواهد داشت.» این هشدارها پس از آن صورت گرفت که قیمت‌ها در آرژانتین پس از تصمیم دولت برای کاهش ۵۰ درصدی ارزش پزو افزایش یافت.

خاویر مایلی پیچ‌ها را محکم می‌کند؛ رئیس‌جمهور تازه‌کار آرژانتین نه‌تنها توانست در چند روز ۹ وزارتخانه را به یکباره منحل کند و همچنین نرخ ارز پزو را از ۳۵۰ به ۷۰۰ در هر دلار کاهش دهد، اکنون مایلی نیز در حال برنامه‌ریزی شدیدتر است تا مخالفان را سرکوب کند. او پاتریشیا بولریچ نامزد راست میانه را وزیر امنیت خود کرد که در دور دوم از او حمایت کرد. او بلافاصله به پلیس و ژاندارمری این حق را داد که تظاهرات و اعتصابات را متفرق و شرکت کنندگان را به فهرست ویژه افراد غیرقابل اعتماد اضافه کند. البته، چپ در آرژانتین اختیارات پلیس را به شدت محدود کرده است. این امر پیامدهای منفی داشت، که در پس زمینه بحران، با غارت فروشگاه‌ها شروع به تجلی کرد. اکنون خاویر مایلی از به اصطلاح خستگی جامعه ناشی از افزایش جرم و جنایت برای مقابله با مخالفان خود استفاده می‌کند.

به باور کارشناسان، موج اول تظاهرات و اعتصابات کارگری علیه اصلاحات خاویر مایلی به زودی آغاز و احتمالا راهپیمایی بزرگی در بوینس آیرس علیه کاهش شدید هزینه‌های دولت برگزار می‌شود. اما مایلی تسلیم نمی‌شود، مشاوران او حتی دوباره قول دادند که اقتصاد را دلاری کنند. در این‌صورت پزو به ۲۲۰۰ دلار سقوط و تورم در سال ۲۰۲۴ به بالای ۲۲۰ درصد همراه با یک رکود شدید می‌رسد. در این زمینه، اعتبار مایلی سقوط و اعتراض خیابانی گسترده خواهد شد. او این را به خوبی درک می‌کند، بنابراین سعی می‌کند پیچ‌ها را از قبل محکم کند و مخالفان را در نطفه از بین ببرد. اما بعید است که این امر به او کمک کند. مجلس هم‌اکنون خاویر مایلی را تهدید به استیضاح و به احتمال زیاد او در مقطعی مجبور به عقب‌نشینی عجولانه به ایالات متحده می‌شود و از عواقب سیاست‌های خود فرار می‌کند.

به باور کارشناسان، موج اول تظاهرات و اعتصابات کارگری علیه اصلاحات خاویر مایلی به زودی آغاز و احتمالا راهپیمایی بزرگی در بوینس آیرس علیه کاهش شدید هزینه‌های دولت برگزار می‌شود. اما مایلی تسلیم نمی‌شود، مشاوران او حتی دوباره قول دادند که اقتصاد را دلاری کنند

مارک وایزبروت، مدیر مرکز تحقیقات اقتصادی و سیاست در واشنگتن، در اینباره گفت که آرژانتین بهای سنگینی را برای اشتباهات دولت قبلی به رهبری مائوریسیو ماکری در سال پس از ۲۰۱۵ می‌پردازد. او افزود: «یک رویکرد دیوانه‌وار و از نظر اقتصادی خودکشی، تنها اوضاع را بدتر می‌کند» نیکلاس سالدیاس، تحلیلگر ارشد آمریکای لاتین در واحد اطلاعات اکونومیست نیز اظهار داشت که «بسیاری از اصلاحات پیشنهادی مایلی، به ویژه در میان آرژانتینی‌های کم درآمد، نامحبوب بوده و احتمالاً باعث ناآرامی اجتماعی در میان اتحادیه‌های کارگری و جنبش‌های اجتماعی قدرتمند کشور می‌شود.

در نتیجه، سیاست آرژانتین احتمالاً در ماه‌های آینده به شدت دو قطبی و تفرقه‌انگیز خواهد شد، که باعث کوتاه شده ماه عسل برای مایلی می‌شود.» البته، مایلی در سخنرانی پیروزی خود هیچ اشاره‌ای به دلاری شدن یا انحلال بانک مرکزی نداشت و این گمانه‌زنی را مططرح کرد که او می‌تواند از برنامه‌های رادیکال خود عقب نشینی کند. علاوه بر اصلاحات ارزی، این موارد شامل کاهش شدید پرداخت‌های رفاهی و تعطیلی بیش از ده وزارتخانه است.

کد خبر: ۲۶۸٬۰۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha